Hej,
Jeg skal bygge plank ved grundgrænsen til foråret og er i gang med at planlægge at indsende byggetilladelsesansøgning.
Har dog nogle overvejelser om, hvordan planket skal forankres i jorden.
Planket skal bygges ved grundgrænsen.
Vores ejendom ligger ca. 3-4 dm lavere end naboejendommen, for at modvirke denne højdeforskel tænkte vi at bygge en støttemur af mursten med en højde af 3 skifter synligt og 1 skift under jordniveau. Murstenen fastgøres med stenlim.
På vores side vil der derefter blive lagt belægningssten nærmest støttemuren og på den anden side vil der være beplantning.
Flottest og måske enklest ville være at fæstne stolpesko til planket i midten af muren, så planket stilles på støttemuren.
Jeg er dog bekymret, om dette holder på sigt?
Hvis man f.eks skal bruge betonpæle eller jordskruer, hvilken side af muren skal dette så monteres på?
Grundforholdene er sand. Planket vil ikke være tæt, men mere espalierlignende med hegnslister med lige stort mellemrum mellem listerne som bredden på listen.
Planket bliver ca. 150 cm højt på muren og 15 meter langt.
Kom gerne med tanker og idéer om, hvordan man bør lave forankringen.
Jeg skal bygge plank ved grundgrænsen til foråret og er i gang med at planlægge at indsende byggetilladelsesansøgning.
Har dog nogle overvejelser om, hvordan planket skal forankres i jorden.
Planket skal bygges ved grundgrænsen.
Vores ejendom ligger ca. 3-4 dm lavere end naboejendommen, for at modvirke denne højdeforskel tænkte vi at bygge en støttemur af mursten med en højde af 3 skifter synligt og 1 skift under jordniveau. Murstenen fastgøres med stenlim.
På vores side vil der derefter blive lagt belægningssten nærmest støttemuren og på den anden side vil der være beplantning.
Flottest og måske enklest ville være at fæstne stolpesko til planket i midten af muren, så planket stilles på støttemuren.
Jeg er dog bekymret, om dette holder på sigt?
Hvis man f.eks skal bruge betonpæle eller jordskruer, hvilken side af muren skal dette så monteres på?
Grundforholdene er sand. Planket vil ikke være tæt, men mere espalierlignende med hegnslister med lige stort mellemrum mellem listerne som bredden på listen.
Planket bliver ca. 150 cm højt på muren og 15 meter langt.
Kom gerne med tanker og idéer om, hvordan man bør lave forankringen.
At fastgøre stolpesko på muren, som "bare" er limmet med stenlim, føles ikke sikkert. Havde det været min støttemur og plank/hegn, ville jeg have støbt en bund og søjler med jævne mellemrum og derefter sat hegnspælene i disse søjler og bygget støttemuren mellem dem. Så får du stærke og holdbare stolpefæster til hegnet og en mur, der holder.
Hvis du vil sætte stolperne ved siden af muren, bliver det lettere at vedligeholde, hvis de sidder på jeres side af muren, men pænere, hvis de sidder på den anden side.
Hvis du vil sætte stolperne ved siden af muren, bliver det lettere at vedligeholde, hvis de sidder på jeres side af muren, men pænere, hvis de sidder på den anden side.
Tak for tips!T Testarn sagde:At fastgøre stolpesko på muren, der "bare" er limet med stenlim, føles ikke sikkert. Havde det været min støttemur og plank/hegn, ville jeg have støbt en bund og piller med jævne mellemrum og derefter sat hegnspælene i disse piller og bygget støttemuren mellem dem.
Så får du stærke og holdbare stolpefæstninger til hegnet og en mur, der holder.
Hvis du vil sætte stolperne ved siden af muren, bliver det nemmere at vedligeholde, hvis de sidder på jeres side af muren, men pænere, hvis de sidder på den anden side.
Fastgørelse til plank ser ud til at være lidt besværligt.
Plejer almindelige prefabrikerede betonblokke på 700 mm at være nok til plank?
Skulle måske kunne undvære støttemur og bare bruge plank og lade højdeforskellen blive støttet mod f.eks. formplyfa bagved planket.
Du bygger i princippet en espalier så vindpåvirkningen bliver lavere end et plankeværk.
Visse mursystem har enten specielle sten eller er hule så du kan støbe i med beton (med armeringsjern) og fastgøre sokkeljern.
Filmfinér holder ikke som støttemur.
Visse mursystem har enten specielle sten eller er hule så du kan støbe i med beton (med armeringsjern) og fastgøre sokkeljern.
Filmfinér holder ikke som støttemur.
Tak for tipset.Z z_bumbi sagde:
Begynder at hælde mod at finde nogle mursten, man kan støbe i.
Hvor dybt under jorden tror du, muren skal forankres?
Enig i vindpåvirkningen.
Det afhænger jo af højden og materialet bagved, om man kan forankre i skråningen, hvilken sten og fugning I vælger.vr12 sagde:
Se hvad producenten siger om netop den sten.
Klik her for at svare