Jeg overvejer, hvilken risikokonstruktion der er at foretrække, rummet er 15m² og er husets entré, dvs. et centralt område, som man gerne vil have "lidt pænt", de øvrige områder kan jeg have en grøn nålefilt gulvbelægning på, men husets entré vil jeg gerne have noget lidt mere tiltalende!
Huset er i et skrånende terræn og har en uisoleret plade. I dag er gulvet opbygget som følger, nedefra og op:
- Uisoleret plade, ukendt tykkelse
- Byggeplast/folie
- 20mm tretex/gulvspånplader
- Sortlim med asbest
- Linoleumplader
- 20mm fyrretræsgulv
Pladen har en smule tilført fugt, når jeg måler præcis der, hvor folien slutter, det kan være, at folien spærrer så meget, at det stiger op mere ved siden af?
Nåja, jeg tænkte at ændre konstruktionen uanset, da jeg vurderer, at plastfolien har udtjent sin tjeneste, og nu har jeg valget mellem 2 forskellige risikokonstruktioner:
1. Passivt ventileret platon gulv, 20mm komfortisolering, 15mm parket
Fordele:
- Billigere
Ulemper:
- Øget fugtbelastning på tilsluttende letbetonvægge + puds
- Organisk materiale i gulvkonstruktionen
2. LK EPS 16mm sporplade med 12mm gulvvarme og natursten direkte på det.
Fordele:
- Varmt om fødderne
- Gulvet er uorganisk
Ulemper:
- Risiko for omvendt fugtvandring
- Dyrere
Rummet opvarmes i dag af en radiator og opleves som et normalt tempereret boligområde, gulvvarmen er IKKE tænkt som primær opvarmning, men som komfort for fødderne, hvis jeg vælger stengulv, da man lægger naturstenen direkte på sporpladerne uden noget flydende spartelmasse, så kommer slangerne temmelig tæt på overfladen, og der kræves måske ikke så meget varme for at øge komforten og dermed mindsker risikoen for, at jeg opvarmer pladen og bygger en varm pude under rummet?
Kun natursten ville jo have været ideelt, men pladen er ret kold nu om vinteren og ikke særlig sjov at gå direkte på.
At bryde gulvet op er ikke en mulighed, da alle indervæggene og øvrige områder, jeg ikke har tænkt mig at gøre noget ved, så går i stykker. Samt med tanke på alt det klippe, jeg fandt ved dræneringen, så er der formentlig ikke langt ned til klippe under pladen heller.
Så, af disse to risikokonstruktioner, hvilken er at foretrække?
Huset er i et skrånende terræn og har en uisoleret plade. I dag er gulvet opbygget som følger, nedefra og op:
- Uisoleret plade, ukendt tykkelse
- Byggeplast/folie
- 20mm tretex/gulvspånplader
- Sortlim med asbest
- Linoleumplader
- 20mm fyrretræsgulv
Pladen har en smule tilført fugt, når jeg måler præcis der, hvor folien slutter, det kan være, at folien spærrer så meget, at det stiger op mere ved siden af?
Nåja, jeg tænkte at ændre konstruktionen uanset, da jeg vurderer, at plastfolien har udtjent sin tjeneste, og nu har jeg valget mellem 2 forskellige risikokonstruktioner:
1. Passivt ventileret platon gulv, 20mm komfortisolering, 15mm parket
Fordele:
- Billigere
Ulemper:
- Øget fugtbelastning på tilsluttende letbetonvægge + puds
- Organisk materiale i gulvkonstruktionen
2. LK EPS 16mm sporplade med 12mm gulvvarme og natursten direkte på det.
Fordele:
- Varmt om fødderne
- Gulvet er uorganisk
Ulemper:
- Risiko for omvendt fugtvandring
- Dyrere
Rummet opvarmes i dag af en radiator og opleves som et normalt tempereret boligområde, gulvvarmen er IKKE tænkt som primær opvarmning, men som komfort for fødderne, hvis jeg vælger stengulv, da man lægger naturstenen direkte på sporpladerne uden noget flydende spartelmasse, så kommer slangerne temmelig tæt på overfladen, og der kræves måske ikke så meget varme for at øge komforten og dermed mindsker risikoen for, at jeg opvarmer pladen og bygger en varm pude under rummet?
Kun natursten ville jo have været ideelt, men pladen er ret kold nu om vinteren og ikke særlig sjov at gå direkte på.
At bryde gulvet op er ikke en mulighed, da alle indervæggene og øvrige områder, jeg ikke har tænkt mig at gøre noget ved, så går i stykker. Samt med tanke på alt det klippe, jeg fandt ved dræneringen, så er der formentlig ikke langt ned til klippe under pladen heller.
Så, af disse to risikokonstruktioner, hvilken er at foretrække?
Absolut, fik jo en chance for at gøre det rigtigt.. Dvs lægge kapillærbrydende lag og isolere.
Arbejdsområdet blev udvidet til halvdelen af stueetagen, lagde gulvvarme overalt og droppede radiatorerne, gulvvarmen er nu hovedsagelig opvarmning på det område, der er ombygget.
Arbejdsområdet blev udvidet til halvdelen af stueetagen, lagde gulvvarme overalt og droppede radiatorerne, gulvvarmen er nu hovedsagelig opvarmning på det område, der er ombygget.
Klik her for at svare