Hej. Jeg skal skifte panel i garagen inden vinter, nuværende panel er fra 70'erne. Jeg overvejer at købe enkelfas panel. Spørgsmålet er, om jeg har brug for vindtætningsdug? Mange taler om 10 mm luftspalte mellem panel og vindtætningsdug.

• En gammel garagebeklædning i lyseblå træ fra 1970'erne med tydelige slidmærker, omgivet af gulblomstrende planter og en klar blå himmel.
Hvad har du for konstruktion i dag? Isolering? Opvarmning?

Totte_S
Hvis garagen er eller i fremtiden kan blive isoleret, bør du have vindtæt dug eller tilsvarende. Ellers "blæser varmen ud" af isoleringen.

Har du isolering bag træbeklædning, behøves der et luftspalte bag beklædningen, så evt. fugt kan ventileres væk. Det betyder, at luftspalten skal være åben både foroven og forneden.

Ved liggende beklædning kan man sætte såkaldte sømtræer, stående, udenpå stenderne. Normalt 28mm tyk.

Af dit billede fremgår det, at taget ikke har nogen tagskæg. Det kan komplicere arbejdet med at gøre væggen tykkere udadtil.

Et alternativ, som er lidt mere indviklet, hvis væggen i garagen er tilgængelig, er at du sømmer lægter på vægstolperne i rummene indvendigt. På disse lægter sætter du nemmest oliehærdet masonit. Så har du luftspalte uden at bygge udadtil.

• Synes
nisse016
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Hvad har du for konstruktion i dag? Isolering? Opvarmning?
Ingen opvarmning men isoleret. Regel med 70x45

• Væg med isolering synlig gennem beskadiget træbeklædning, ingen opvarmning men isoleret, reglat med 70x45.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.