Skal bygge et funkishus med lav hældning på taget. Kan man vælge papptag for at reducere omkostningerne?

Er pap et godt materiale?
Hvor længe holder det?
Er der nogle problemer med pap?
Er det svært at reparere, hvis der skulle opstå huller?

Tak!
 
Nu håber jeg, at mere kyndige folk vil besvare spørgsmålet senere, men jeg kan vel begynde, da jeg i det mindste har talt med nogen, der sagde sig være fagmand om dette, da jeg har et lignende projekt på gang, og hvor papptag var, hvad jeg fik.

Er det meget lav taghældning, er pap ikke bare et godt materiale, men bedst (afhængigt af hvilken pap selvfølgelig).
Dette skal ifølge udsagn skyldes, at tegl er for tungt til lavhældende tage, og plade bevæger sig for meget, når det får stor belastning, hvilket det får på et lavhældende tag om vinteren. Når pladen bevæger sig, udvides hullerne, og vand kommer ind.

Et ordentligt papptag holder i ca. 30 år.

Problemer kan opstå, hvis der går hul ved snerydning, og ifølge oplysninger er det svært at lægge selv, hvis der er rørgennemføringer, da det er svært at få tæt, men en taglægger skal kunne fixe det.

Mere tør jeg ikke sige.
 
At lægge pap på et tag med lille hældning er som at bede om problemer, holdbarheden vil jeg sige er 15 år, og det er solen, der giver revner i pappen, som er den største synder.
 
Er det tilstrækkeligt lav vinkel, så er vel pap eneste alternativ?
 
Dobbeltfalsede bånddækning af plade er vel bedst, og det holder din levetid ud og ser også flot ud, selvom det koster mere.
 
Skumpen sagde:
Dobbeltfalsede bånddækninger af plade er nok bedst, og det holder din levetid ud, og pænt er det også, selvom det koster mere.
Som sagt, jeg har kun en tagsnedkers ord at gå ud fra, men ham jeg talte med mente, at pladetag på tage med for lav hældning (under 11 grader, tror jeg han sagde) ikke fungerer, fordi pladen bevæger sig og udvider hullerne, hvor skruerne sidder. Altså har han forkert?
 
Hvis man får en vold med sne på en lavthældende overflade, kan der opstå en lille sø med vand. Det skaber et vandtryk på samlingen, og det kan selv ikke dobbeltsømmet plade holde til. Endnu mindre tagpap. Länsförsäkringar krævede helsvejset (rustfri) plade på tage under 4° hældning. Sådan måtte det blive på mine tage under altanerne. Meget dyrt, men som sagt et krav.
 
Hene i dobbeltfalsede banddækning anvendes ingen skruer eller søm
 
Årsagen til, at man ikke kan lægge tegl på tage, der hælder mindre end 14 grader, er ganske enkelt, at vandet ikke løber ordentligt af. En del af det vil løbe rundt om underkanten af panden og ind under teglet. Det har absolut intet med vægten at gøre.
 
Skumpen sagde:
Hene i dobbeltfalsad bandtäckning anvendes inga skruvarer eller spik
Jeg tror at TS må se bort fra mine svar i denne tråd. Ikke et tal korrekt hittil. Men jeg har da lært et par ting og det takker jeg for.
 
Det pladesmedene har sagt til mig angående plade på tag med lille hældning er, at det kan lække vand ind i samlingen, og derfor har jeg altid lagt hele plader, så der ikke bliver nogen samling på tværs.
Jeg har lagt tp20 på både bolighus, garage og terrasse, lille hældning med paptag original. Let at lægge, vejer ikke så meget.
Indtil videre ingen lækager, men jeg havde både garagen og terrassen dækket med kun råspån + underlagspap i en uges hysterisk regn uden at det lækkede ind noget som helst sted, så da skal det nok være tæt med pladen på, antager jeg :)
 
Pap eller dug er det eneste, du kan lægge på tag med hældninger under 3 grader, og et paptag holder mindst 40 år, hvis det er korrekt lagt.
 
Jan-Å sagde:
Indtil videre har jeg ikke haft nogen lækager, men jeg havde både garagen og terrassen dækket med blot råspån + underlagspap i en uges hysterisk regn uden at det lækkede ind nogen steder, så det burde vel være tæt med pladen på, antager jeg :)
Så længe det bare regner nogenlunde lige oppefra, plejer vandet at løbe af. Problemerne begynder, når det blæser så meget, at regnen driver sidelæns, eller når du har store samlinger af smeltende sne på taget.
 
C_N sagde:
Skal bygge et funkishus med lav hældning på taget. Kan man vælge papptag for at komme ned i omkostning?

Er pap et godt materiale?
Hvor længe holder det?
Er der nogle problemer med pap?
Er det svært at reparere, hvis det skulle få et hul?

Tak!
Pap er i dag et meget godt materiale og ofte det eneste materiale, hvis man selv skal lægge taget.
Det holder mindst 30 år, men de nye papmaterialer holder endnu længere.
Problemet er som med andre materialer, man skal være ekstra omhyggelig ved lave hældninger.
Utroligt let at reparere, hvis der skulle blive et hul.

Har selv lagt pap på bolighuset, skur og sommerhus. Alle med lave hældninger, 5 til 14 grader.
Det første tag, vi lagde, var med den gamle teknik - at bælle op varm "tjära" på taget. Besværligt og tidskrævende.
Det andet tag var med proffspap og gasbrænder. Meget smidigt og garanteret tæt.
Det seneste var med forklæbet pap. Utroligt smidigt og enkelt. Nøjagtighed ved samlinger er dog ekstra vigtig.

Første "tjæretag" er snart tid til at omlægge, og det har ligget i 25 år.

Hvis jeg skulle lægge tag i dag på 5-10 graders tag, ville jeg vælge dobbeltfals for ekstra levetid. Dog meget dyrt, da man skal hyre et tagfirma. Der findes ganske vist falsede tage, som man selv kan lægge fra 8 grader, men hvis man har gennemføringer på taget, ville jeg undgå dette.
Hvis jeg skulle gøre arbejdet selv, ville jeg lægge selvklæbende pap af højeste kvalitet. Eller hvis man fra et tagfirma kan få fat på proffspap til gaslægning, ville jeg i første omgang vælge denne mulighed.
 
andersmc sagde:
Så længe det kun regner nogenlunde lige oppefra, plejer vandet at løbe af. Problemerne begynder, når det blæser så meget, at regnen driver sidelæns, eller når du har store samlinger af smeltende sne på taget.
Men hvor ofte har man det? Der ligger jo pap under pladen, som tager sig af evt. vand ved de få lejligheder, det drejer sig om.
Men det er korrekt, at samlingen er problemet med pladetag, især ved hård vind.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.