Hej!
Får ikke rigtig til vores paneltag som skal sættes på skråtag.
Har jeg det rigtige dyckert?
Bør jeg lave flere spær?
Spærrebukke står på 120cc
Panelet sætter sig ikke rigtig tilfredsstillende med sømmen, og det "buer" også et sted.
Isoleringen er 270mm, og rummet mellem luftspalte og slut på spærrebukke er ca. 265mm.
Får ikke rigtig til vores paneltag som skal sættes på skråtag.
Har jeg det rigtige dyckert?
Bør jeg lave flere spær?
Spærrebukke står på 120cc
Panelet sætter sig ikke rigtig tilfredsstillende med sømmen, og det "buer" også et sted.
Isoleringen er 270mm, og rummet mellem luftspalte og slut på spærrebukke er ca. 265mm.
Vigtigt at få den første panelbræt helt lige og at sømme på det rigtige sted for at noten skal gå i hele vejen. Personligt ville jeg have valgt 1,6mm dyckert til panel som skal hænge i regelværk, og tættere mellem sømmelisten for at forhindre, at panelet hænger ned mellem fastgørelserne.
Tak for dit svarA Emil_K sagde:
Jeg brugte laser på alle disse 4 brædder, så det bør være blevet lige.
Fastgørelsen skød jeg ca. 45 grader ind mod brættet, i den indre kant af feren.
Disse på billedet er panelet skudt direkte ind i spær, burde jeg bygge et andet regelværk udenpå, inden jeg sætter panelloftet?
Ja du må regle op på cc 600 max, ser på billedet hvordan isoleringen presser ned plastikken, hvilket så også vil presse ned panelet.
En anden ting, skal du male panelet? Man bør i hvert fald mindst grundmale det inden opsætning. Panelet vil sandsynligvis tørre/bevæge sig og hvis du maler det på stedet, bliver ikke hele not og fer dækket, og når det tørrer/bevæger sig, ser man hvor man ikke har kunnet komme til med malingen.
En anden ting, skal du male panelet? Man bør i hvert fald mindst grundmale det inden opsætning. Panelet vil sandsynligvis tørre/bevæge sig og hvis du maler det på stedet, bliver ikke hele not og fer dækket, og når det tørrer/bevæger sig, ser man hvor man ikke har kunnet komme til med malingen.
surris sagde:
Ja du måste regla op på cc 600 max, ser på billedet hvordan isoleringen trykker ned plastiken hvilket så også vil trykke ned panelen.
En anden ting, skal du male panelen? Man bør i hvert fald mindst grundmale den inden opsætning. Panelen vil sandsynligvis tørre/bevæge sig og maler du den på plads bliver ikke hele notgangen dækket og når den tørre/bevæger sig så ser man hvor man ikke har kunnet nå med farven.
Ok, tak for tipset om maling!
Har du nogle forslag til hvordan jeg konstruerer regelværket?
Jag hade kottlat mellan takstolarna och sen glesat lodrätt. Men eftersom du redan plastat så går ju inte det.Bybe sagde:
Lättast är att glesa så som du gjort i kattvinden och sen glesa lodrätt utanpå, men då bygger det ju 28mm extra, om du inte vill det så kan du glesa det lodräta bakom befintlig gles och sedan lägga i gles så de livar med den horisontella.
Top! Så har jeg nogle alternativer. Tak for hjælpensurris sagde:
Jeg ville have kottlet mellem hanebjælkerne og så glest lodret. Men da du allerede har plastet, går det jo ikke.
Det nemmeste er at glese som du har gjort i katteloftet og så glese lodret udenpå, men så bygger det jo 28mm ekstra, hvis du ikke vil det, så kan du glese det lodrette bag den eksisterende gles og derefter lægge i gles så de flugter med den horisontale.
Klik her for at svare