Hvad vælger I, panelskrue med hoved som et trådsøm eller det, der nogle gange kaldes "invisible" hoved? Har aldrig brugt skrue til facadepanel, men tænkte gøre det på kommende byggeri. Da jeg er vant til søm, vil jeg tro, at den model med større hoved fungerer bedst til at holde panelet på plads. Men der synes at være flest "usynlige" fabrikater.

Spiller ikke så stor rolle.

Hvorfor skrue, er det ikke både langsommere og dyrere montage, sværere vedligeholdelse end med almindelig galvaniseret trådspik?

F fribygg sagde:
Hvorfor skrue, er det ikke både langsommere og dyrere montage, sværere vedligehold end med almindelig galvaniseret trådspik?
TS har min støtte i hvert fald; jeg tilhører dem, der ikke er begejstrede for søm. Har en tendens til at løsne sig med årene.

F
ricebridge ricebridge sagde:
TS har mit støtte iaf; jeg tilhører dem, der ikke er begejstrede for søm. Har en tendens til at løsne sig med årene.
Underligt, har man ikke gjort noget forkert ved montering eller brugt den forkerte slags søm da?

Jeg synes det føles lidt amatøragtigt med skrue på yderpanel. Men det er vel kun et spørgsmål om smag/hvad man selv synes. Er jo ingen kæmpe forskelle i omkostninger.

ricebridge ricebridge sagde:
TS har min støtte i hvert fald; jeg hører til dem, der ikke er glade for søm. De har en tendens til at løsne sig med årene.
Der kan være gode grunde til skruer, jeg spurgte hvorfor.

Naturligvis kan søm løsne sig, det plejer at være let at banke brættet ind i forbindelse med ommaling, hvis det sker.

• Synes
Fiskarens_son
  • Laddar…
F Fiskarens_son sagde:
Underligt, har man ikke lavet noget forkert da ved montering?

Jeg synes det føles lidt amatøragtigt med skrue på yderpanel. Men det er vel udelukkende smagssag/hvad man selv synes.
Der er jo ingen kæmpe forskelle i omkostning.
Min erfaring med søm udendørs er, at de altid begynder at krybe ud med årene, uanset hvad man sømmer, og hvem der har sømmet.

Så vidt jeg ved, kan man kun slå søm i på én måde, så hvordan det skulle kunne blive forkert ved montering unddrager sig min dømmekraft.

Derimod burde skrue være mere holdbar generelt, netop fordi den er gevindskåret, og dermed ligesom sidder med modhager. Anlægsfladen mod materialet bliver meget større, og friktionen, der holder den fast, meget stærkere.

F fribygg sagde:
Selvfølgelig kan søm løsne, det plejer at være nemt at banke brættet ind i forbindelse med ommaling hvis det sker.
Med skrue slipper man at banke 😁😁

Men nu skal vi måske ikke få tråden til at spore ud. Tilbage til TS spørgsmål.

F Fiskarens_son sagde:
Underligt, har man ikke gjort noget forkert ved montage eller brugt forkert slags søm da?
Det kan jo skyldes, at træet har bevæget sig, men det plejer at være let at banke ind.

Jeg undrer mig over, hvordan man gør med en skruet facade, hvor et par brædder sidder skævt på grund af, at træet har bevæget sig? Hvis skruehovederne er overmalet med dækmaling bliver det nok svært, men hvis man bruger slamfarve går det måske at skrue, på en ubehandlet eller vitrioleret er det måske ikke sværere end med søm.

• Synes
Fiskarens_son
  • Laddar…
@Olaf3 Hvad er det for et panel? Skal det monteres stående eller liggende? Tænker du at overfladebehandle det og i så fald hvordan?

Tak for forskellige synspunkter, selvom spørgsmålet om hvilken skruehoved var mere interessant for mig end spørgsmålet om hvorfor skrue.
Jeg er traditionel sømmer, men vil prøve skrue, som også har sine fordele. Men diskussionen søm versus skrue overlader jeg til en anden tråd.

• Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
De panelskruer jeg har brugt, har jo haft to forskellige gevind, dvs. en grovere diameter og større stigning på den nærmest hovedet... den trækker jo panelet ind og holder det fast... så i stedet for at hovedet holder panelet, så gøres det af en ti millimeter længde af skruen....

Bruger kun skruer nu om dage... modellen med lille hoved...

Hvad siger producenten af panelet? Skiftede selv i 2014 og brugte da almindelig trallskruer, efter anbefaling fra dem, der havde savet panelet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.