2,163 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Panelskruer, med synligt eller usynligt hoved
Hvad vælger I, panelskrue med hoved som et trådsøm eller det, der nogle gange kaldes "invisible" hoved? Har aldrig brugt skrue til facadepanel, men tænkte gøre det på kommende byggeri. Da jeg er vant til søm, vil jeg tro, at den model med større hoved fungerer bedst til at holde panelet på plads. Men der synes at være flest "usynlige" fabrikater.
Spiller ikke så stor rolle.
Underligt, har man ikke gjort noget forkert ved montering eller brugt den forkerte slags søm da?ricebridge sagde:
Jeg synes det føles lidt amatøragtigt med skrue på yderpanel. Men det er vel kun et spørgsmål om smag/hvad man selv synes. Er jo ingen kæmpe forskelle i omkostninger.
Der kan være gode grunde til skruer, jeg spurgte hvorfor.ricebridge sagde:
Naturligvis kan søm løsne sig, det plejer at være let at banke brættet ind i forbindelse med ommaling, hvis det sker.
Min erfaring med søm udendørs er, at de altid begynder at krybe ud med årene, uanset hvad man sømmer, og hvem der har sømmet.F Fiskarens_son sagde:
Så vidt jeg ved, kan man kun slå søm i på én måde, så hvordan det skulle kunne blive forkert ved montering unddrager sig min dømmekraft.
Derimod burde skrue være mere holdbar generelt, netop fordi den er gevindskåret, og dermed ligesom sidder med modhager. Anlægsfladen mod materialet bliver meget større, og friktionen, der holder den fast, meget stærkere.
Det kan jo skyldes, at træet har bevæget sig, men det plejer at være let at banke ind.F Fiskarens_son sagde:
Jeg undrer mig over, hvordan man gør med en skruet facade, hvor et par brædder sidder skævt på grund af, at træet har bevæget sig? Hvis skruehovederne er overmalet med dækmaling bliver det nok svært, men hvis man bruger slamfarve går det måske at skrue, på en ubehandlet eller vitrioleret er det måske ikke sværere end med søm.
Tak for forskellige synspunkter, selvom spørgsmålet om hvilken skruehoved var mere interessant for mig end spørgsmålet om hvorfor skrue.
Jeg er traditionel sømmer, men vil prøve skrue, som også har sine fordele. Men diskussionen søm versus skrue overlader jeg til en anden tråd.
Jeg er traditionel sømmer, men vil prøve skrue, som også har sine fordele. Men diskussionen søm versus skrue overlader jeg til en anden tråd.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 933 indlæg
De panelskruer jeg har brugt, har jo haft to forskellige gevind, dvs. en grovere diameter og større stigning på den nærmest hovedet... den trækker jo panelet ind og holder det fast... så i stedet for at hovedet holder panelet, så gøres det af en ti millimeter længde af skruen....
Bruger kun skruer nu om dage... modellen med lille hoved...
Bruger kun skruer nu om dage... modellen med lille hoved...
Klik her for at svare