Jeg er træt af at skrabe tapet, og nu er det stuen, der står for tur. Vi overvejer at beklæde væggene med panelplader i perlespont.

Tror I, det bliver for meget rent udseendemæssigt at beklæde et helt rum med disse?
Post gerne billed-eksempler, hvis I har... Andre meninger modtages med tak. Eller hvis I har tips til andre vægbeklædninger, der kan sættes op over eksisterende tapet...
 
Mit dagligstue var beklædt med panel. Ikke perlespont, men skåret panel fra 60'erne. Det var for meget panel for mig, så jeg fjernede de øverste to tredjedele og satte gips der i stedet. I entréen har jeg derimod sat perlespont op i hele højden. Det er et mindre rum, hvor man også har større glæde af, at væggene er lidt mere holdbare. Men det er selvfølgelig en smagssag.

Sidder tapeterne dårligt, eller hvorfor skal du skrabe dem af? Nye tapeter kan man sætte op over gamle tapeter, medmindre de sidder meget dårligt. Ellers kan man sætte en renoveringsgips op, som man maler eller tapetserer på, men så bliver der lidt spartelarbejde.
 
På et eller andet program (kan have været hustoppen) så var der nogle, der havde trukket panelen op til ca. 2 meter og indrettet med vinduer og døre.
Ovenover havde de malet eller tapetseret med en ret markant farve.

Blev meget imponeret af det!
Men det skal nok være i et ældre hus.
 
Sagen er den, at tidligere ejere har smækket mønstrede/struktur tapeter op i hvert eneste rum, som desuden er ved at falde ned stykvis, så efter at have revet dem ned i tre rum, derefter sat easy cover og tapetseret over, er vi simpelthen blevet trætte af dette skidtjob. Selvfølgelig kunne man sætte renoveringsgips op over, for derefter at tapetsere som normalt, men vi blev lidt fristede til at gøre noget andet. Da vi ikke gerne vil være uden dagligstuen alt for længe, føltes panelskiver som en lettere og hurtigere løsning. Jeg hader desuden at spartle, så derfor føles idéen med renoveringsgips ikke særligt tillokkende...
 
Min personlige indstilling er, at perlefang og andre panelplader sjældent passer i større rum. Jeg har panelplader i den ydre hall og i bryggerset, rum på nogle få kvadratmeter. I køkkenet sidder der brystpanel af rigtig perlefang af grov dimension, som har siddet der siden 1800-tallet, den går op til 160 cm i højden, hvis jeg ikke husker forkert, med en tapet ovenover. Passer godt i et gammelt bondkøkken.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.