Hej,

Vi overvejer at sætte et panel i vores spisestue, en sådan helt glat, hvor man laver mønstre med lister, og jeg undrer mig over, hvilket materiale jeg skal bruge til det glatte panel? spånplade? gips? krydsfiner?

L
Hvis I vil have træstrukturen til at være synlig, skal det jo være krydsfinér, så kan man f.eks. lasere det, så åretegningen forbliver, eller bejdse det som en mørkere træsort for at få "oldskool"-stil - lidt som en engelsk herregård.

Er huset gammelt eller ret moderne?

L Lärospånet sagde:
Hvis I vil have, at træstrukturen skal være synlig, bliver det jo krydsfiner, så kan man f.eks. laserer det, så årerne forbliver synlige, eller bejdse det som en mørkere træsort for at få "oldskool"-stil - lidt som en engelsk herregård.
Nej, jeg vil ikke have, at træstrukturen skal være synlig, men helt glat malet med lakfarve :)

typ som denne her:

http://norrabyggodesign.se/wp-content/uploads/2014/02/bröstpanel-31.jpg

L
I så fald er jo masonit billigt og enkelt at arbejde med og bygger mindre end gips og spån. Glat er det med. Gips får jo desuden let grimme mærker men masonit tåler en hel del. Veldokumenteret til dit formål!

Jo jeg tænkte også på masonit, men jeg kan ikke finde en brystliste med så lille en klods, masonit plejer vel maksimalt at være 6mm?

L
PeterHog PeterHog sagde:
Jo jeg tænkte på masonit jeg med men finder ingen brystliste som har så lille en klods, masonit plejer vel maks at være 6mm?
Nej ser at Beijer har 13 og 19 mm.

Oj glemte at svare på spørgsmålene i det første svar =) Huset er fra 1912 men er renoveret i 70'erne en gang så alt det gamle fine er væk bortset fra kakkelovnen :/

L
Ingen fare! Godt at de efterlod kakelugnen i det mindste :)

Så ville jeg vælge masonit, som var populært fra slutningen af 20'erne og frem. Rimeligt miljøvenligt også.

L Lärospånet sagde:
Ingen fare! Godt at de lod kakelugnen være i det mindste :)

Så ville jeg gå efter masonit, som var populært fra slutningen af 20'erne og fremad. Rimeligt miljøvenligt også.
Jo, det var heldigt det, en kakelugn koster jo lidt at få ind =)

Er der nogen, der ved, hvor man kan købe brystlist til 6mm plade?

L
L
PeterHog PeterHog sagde:
Jo det var tur det, en kakelovn kostar jo lidt at få ind =)
Præcis!

L Lärospånet sagde:
På Bauhaus har de færdiglakeret masonit på 30 mm, så du behøver ikke begrænse dig til netop 6mm, hvis det skulle blive svært med brystlisten. [link]
Nej det der är 3mm masonit ;)

L
PeterHog PeterHog sagde:
Nej det där är 3mm masonit ;)
sandt - så går det når man snabbsurfer på mobilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.