1,915 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Pålimning af to eller tre lag gips på puds/beton til lydreduktion?
Jeg bor i en ejerlejlighed, der er lydhør. Huset er bygget i begyndelsen af 1950'erne, og væggene består af mursten + beton/puds. Jeg har primært problemer med, at lyd lækker ind i stuen fra en af naboerne. Jeg har ikke problemer med baslyd, men det virker som om, det er højere frekvenser. For eksempel kan lyden fra naboens tv høres ret tydeligt (jeg kan høre, hvad der bliver sagt på tv’et, hvis jeg koncentrerer mig). Tale og hoste kan også høres tydeligt. Lidt interessant i denne sammenhæng er, at det er nok, at jeg selv har tv'et kørende på lav/normal volumen for, at lyden fra naboens tv mere eller mindre bliver dæmpet.
Nu til forudsætningerne. Desværre er der kun mulighed for at bygge væggen ud med cirka 5 cm på grund af døråbningen mod gangen. Så at bygge en fritstående væg, der er 5 cm inklusiv dobbeltgips føles stramt. Derfor overvejer jeg nu, om det ville kunne reducere lækagen af de frekvenser, jeg har problemer med ved at lime to eller tre lag gips direkte på den eksisterende væg (hvor gipslagene er forskudt i forhold til hinanden)?
Er der nogen, der har en mening om dette?
Tak på forhånd
Nu til forudsætningerne. Desværre er der kun mulighed for at bygge væggen ud med cirka 5 cm på grund af døråbningen mod gangen. Så at bygge en fritstående væg, der er 5 cm inklusiv dobbeltgips føles stramt. Derfor overvejer jeg nu, om det ville kunne reducere lækagen af de frekvenser, jeg har problemer med ved at lime to eller tre lag gips direkte på den eksisterende væg (hvor gipslagene er forskudt i forhold til hinanden)?
Er der nogen, der har en mening om dette?
Tak på forhånd
Men hvis du har 5 cm så kan du sætte 20 mm tykke ribber og skrue dobbeltgips i dem. Bliver 46 mm totalt. Mellem ribberne sætter du Biltemas lydisoleringsfilt. Bør give effekt men vigtigt at du tætner alle sprækker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Jeg synes du skal begynde at lede efter huller og sprækker, en murstensvæg bør være så tung, at det ikke skal være lydt.
Protte
Protte
Klik her for at svare