Hmmm... det er altså isolerede betonforme man køber? Virker meget praktisk! På en eller anden måde virker det lidt -FOR- godt til at være sandt, eller hvad synes I?

Er der nogen der ved mere om dette byggesystem? Synes pressemeddelelsen emmer lidt for meget af "advarsel mod piratprodukter", men det er måske bare mig, der reagerer på dette?!

Mvh Stefan :)

Jeg har talt med Pål Ross, som er arkitekt, der bruger det byggesystem, og de synes, at det er enormt godt. Nu er de selvfølgelig partiske, men de bygger også med andre systemer, så der må være en eller anden fordel. Jeg har også forsøgt at få fat i info fra Finland, men det virker som om de ikke taler svensk ;D

Systemet er en form i EPS, som man derefter lægger armering i og hælder i beton = stabilt og færdigisoleret. Blokkene er 300 mm dybe + evt. ydre og indre beklædning. Jeg fik ingen priser på selve byggeblokkene, kun deres arkitektomkostninger (dyrt som bare pokker)

Yo!

Ok. EPS er en type plast eller hvordan? Er det et hårdt materiale? Der står jo også, at det isolerer godt, så da bør nogen form for isolering ligge på formens inderside eller?

Jeg spekulerer på, om man netter direkte på formen for derefter at pudse, eller om man pudser direkte ???

Virkelig spændende i hvert fald! yo råb til, hvis du får nogle prisoplysninger, OK?

Venlig hilsen Stefan :)

PS naboerne i øst taler måske engelsk?! DS

Hvis jeg har forstået det korrekt, er det en form, som derefter fyldes med beton og armering. Den kan fastgøres direkte mod klippe gennem nitter. Det er også muligt at støbe, når det er ned mod -25, da isoleringen forhindrer betonen i at fryse (formentlig er betonen da opvarmet fra fabrik). U-værdien er fantastisk 0,18W/kvm. Jeg vil sende en ny mail til Finland, nu på engelsk, så man måske kan få mere info ;D

Spørgsmålet er bare, hvem der sælger det udover Pål Ross. Han ville have for et hus mellem 150-250 kvm 204.000 for idé + skitser og derefter yderligere 236.000 for at projektere hele byggeriet. Det koster at være på toppen

Jeg har også forsøgt at komme i kontakt med dem via mail, men uden resultat. Mail returneres, "<sofixx@www.lailanet.fi>: maildir delivery failed: error writing message: Disk quota exceeded"

Sjov måde at drive virksomhed på.

Ja, jeg bliver også irriteret over "advarslen mod privatprodukter"
Jeg tolker dette som at de har:
1) høje priser
2) Ingen konkurrencefordele med deres produkt

Men jeg kunne tage fejl.

Mere info:

Det ser ud til, at Webvirke http://www.webvirke.com sælger dette.
Jeg har ringet til dem for prisoplysning og yderligere info.
Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.

Lidt prisinformation: (fra WebVirke)

Formelement: ca. 80 kr/stk (inkl. moms). 3 stk./m2
Der kræves 120 l beton/m2. + armering

Betonen skal have gode flydeegenskaber, da du ikke kan vibrere luftbobler bort.

Hvad koster beton/m3?

Dette ser ud til at være et interessant system at anvende til selvbyggeri

Hvorfor kan man ikke vibrere luftbobler væk? Det er vel bare at stikke vibratoren ned og køre. Man kan ikke gøre det, hvis hele væggen er rejst, men hvis man tager det i 1 meters højder, fylder, vibrerer og så slår 1 meter til på, så burde det fungere, eller har jeg misset noget?

Man skal nok tage hele væggen på én gang, beton hæfter ikke med fuld styrke på beton, der allerede er hærdet..

Det betyder i så fald, at de nederste plastelementer får et utrolig højt tryk på sig...undrer mig over, om det kan passe..?

Hørt om glidformer?

Ja, men jeg ved ikke hvordan det fungerer, fortæl ???

Basic, sæt formen på pladen og begynd at støbe, efterhånden som du går, trækker du formen op osv......
Polakkerne til Höga kusten broen er støbt på denne måde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.