16,036 læst ·
51 svar
16k læst
51 svar
Palikka byggsystem
Lind:
Ja det var et rigtig godt spørgsmål! Jeg har forsøgt at få lidt styr på dette, men det ser ud til at være svært her på forummet.
Jeg ville gerne have en ca. pris per m2 på følgende:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (tysk Ytong): ?
Lättklinkerbetong med isolering (Leca): ?
Lättklinkerbetong prefab. helvägg (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Pre-fab betongelement (inkl. puts): ~1040kr/m2 (Sweli)
Mvh Stefan
Ja det var et rigtig godt spørgsmål! Jeg har forsøgt at få lidt styr på dette, men det ser ud til at være svært her på forummet.
Jeg ville gerne have en ca. pris per m2 på følgende:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (tysk Ytong): ?
Lättklinkerbetong med isolering (Leca): ?
Lättklinkerbetong prefab. helvägg (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Pre-fab betongelement (inkl. puts): ~1040kr/m2 (Sweli)
Mvh Stefan
Hej igen!
Spurgte Webvirke om prisen 1200 kr/m2 for Palikkas byggesystem og fik følgende svar:
Nej Beton+Puds+armering koster 800 kroner!!
Prisen 1200 kr/m2 er beregnet på følgende måde:
kr/m2 færdig væg, dette er 2002 års priser:
Beton 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puds 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Palikka 4,2 stk per m2 ca 400 kr/m2
Den store udgift ligger i pudset.
Så nu ved I det!
Med venlig hilsen Stefan
Spurgte Webvirke om prisen 1200 kr/m2 for Palikkas byggesystem og fik følgende svar:
Nej Beton+Puds+armering koster 800 kroner!!
Prisen 1200 kr/m2 er beregnet på følgende måde:
kr/m2 færdig væg, dette er 2002 års priser:
Beton 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puds 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Palikka 4,2 stk per m2 ca 400 kr/m2
Den store udgift ligger i pudset.
Så nu ved I det!
Med venlig hilsen Stefan
Hvis min lommeregner fungerer som den skal, så er husvæggenes omkostning på et 200 kvm hus i to plan uden gulvbjælkelag eller tag
4 * 10 * 6 * 650 = 156 Kkr for Palikka
4 * 10 * 6 * 550 = 132 Kkr for pudsen
Det er ikke helt tosset
Stefan: kan du tjekke med webvirke, hvad de forestiller sig for gulvbjælkelag, om de har et system som passer med Palikka
4 * 10 * 6 * 650 = 156 Kkr for Palikka
4 * 10 * 6 * 550 = 132 Kkr for pudsen
Det er ikke helt tosset
Stefan: kan du tjekke med webvirke, hvad de forestiller sig for gulvbjælkelag, om de har et system som passer med Palikka
Lagde selv et spørgsmål her i forummet for nogle dage siden om et identisk byggesystem fra norske Sundolitt, kub byggesystem. De har en god beskrivelse på deres hjemmeside, www.sundolitt.se, om hvordan man bygger og laver udtag til vinduer mm.
I kan finde byggesystemet, hvis I søger på kub alternativt i produktguiden under andet. Deri findes arbejdsbeskrivelsen i PDF-format.
Sundolitt virker betydeligt mere seriøse som leverandør end personerne bag Palikka, som hele tiden taler om plagiat. Er de bange for konkurrence?
Selv tiltrækkes jeg af dette system til at bygge en kælder, da behøver man jo heller ikke pudse så meget på ydersiden i sammenligning, hvis man vil bygge hele huset med disse legoklodser.
Det ville være interessant at sammenligne dette norske system prismæssigt med finnernes!
Hilsen Knasen
I kan finde byggesystemet, hvis I søger på kub alternativt i produktguiden under andet. Deri findes arbejdsbeskrivelsen i PDF-format.
Sundolitt virker betydeligt mere seriøse som leverandør end personerne bag Palikka, som hele tiden taler om plagiat. Er de bange for konkurrence?
Selv tiltrækkes jeg af dette system til at bygge en kælder, da behøver man jo heller ikke pudse så meget på ydersiden i sammenligning, hvis man vil bygge hele huset med disse legoklodser.
Det ville være interessant at sammenligne dette norske system prismæssigt med finnernes!
Hilsen Knasen
http://www.webvirke.com/ har opdateret deres hjemmeside og der er lidt mere at læse der, på svensk.
Den er "lidt" pænere end den finske, men jeg tror stadig ikke, at man skal købe et hus afhængigt af, hvordan deres hjemmeside ser ud ;D
En af ulemperne med det norske system, som jeg ser det, er at den skal have støtter på siden med armeringsjern, der stikker ud, og også metalbeslag mellem hver række. Det virker ikke nødvendigt med det finske. Er der nogen anden, der har tolket det anderledes?
Systemerne er sikkert tilsvarende, det handler mest om pris samt entreprenører.
Den er "lidt" pænere end den finske, men jeg tror stadig ikke, at man skal købe et hus afhængigt af, hvordan deres hjemmeside ser ud ;D
En af ulemperne med det norske system, som jeg ser det, er at den skal have støtter på siden med armeringsjern, der stikker ud, og også metalbeslag mellem hver række. Det virker ikke nødvendigt med det finske. Er der nogen anden, der har tolket det anderledes?
Systemerne er sikkert tilsvarende, det handler mest om pris samt entreprenører.
Metalpladerne mellem hver række er jo bare til for at du skal have noget at skrue den indvendige gips til. Det finske system går ud fra, at man limer gipspladen op?
Støtterne er til for at væggen skal være lige. Ved ikke hvor sikker den finske konstruktion er, men når beton pumpes ned i noget, skal det være stabilt for at tingene ikke skal flytte sig.
I øvrigt er begge systemer noget, jeg kunne forestille mig at bygge i.
Støtterne er til for at væggen skal være lige. Ved ikke hvor sikker den finske konstruktion er, men når beton pumpes ned i noget, skal det være stabilt for at tingene ikke skal flytte sig.
I øvrigt er begge systemer noget, jeg kunne forestille mig at bygge i.
Jeg tror nok ikke, at man limer pladen op hos finnerne, pudser de også indersiden? eller kan man skrue direkte i EPSen? Når man kigger på billederne, ser den finske konstruktion "enklere" ud, og de har også et udviklet system til at støbe bjælkelag. Det jeg fandt hos nordmændene, så ud til at være af træ (der er en gennemsnitsbillede i produktbladet på side 6).
Begge systemer er interessante, da de virker billige, nemme at bygge med og god varmeøkonomi.
Vi må prøve at kontakte begge leverandører og se, hvem der er bedst/billigst.
Begge systemer er interessante, da de virker billige, nemme at bygge med og god varmeøkonomi.
Vi må prøve at kontakte begge leverandører og se, hvem der er bedst/billigst.
Direkte fra deres side:
"Indersiden beklædes nemmest med f.eks. gipsplader eller fliser, der limes fast direkte på den hårde PALIKKA-overflade"
Angående bjælkelaget ser det ud til at være som væggene, der støbes i dele, som derefter løftes på plads af en kranmaskine
"Indersiden beklædes nemmest med f.eks. gipsplader eller fliser, der limes fast direkte på den hårde PALIKKA-overflade"
Angående bjælkelaget ser det ud til at være som væggene, der støbes i dele, som derefter løftes på plads af en kranmaskine
Har netop modtaget informationsmateriale fra Palikka i Finland.
Det er stadig en masse reklame og byggefortællinger fra aviser mm.
Mangler stadig mere detaljerede tekniske beskrivelser. - Men jeg er stædig. Jeg VIL finde dem.
Jeg er interesseret i dette, det synes at gøre drømmen om at bygge et hus selv mere virkelig.
Her er lidt udtræk fra en af brochurerne:
"I Sundsvall byggede en pige sidste sommer et 4-etagers hus helt op til taghøjde på en måned, ganske vist med hjælp fra to "fagfolk", som dog ikke havde tidligere erfaring med Palikka systemet. Også skillevægge kan bygges og støbes samtidig med ydervæggene.
De let håndterlige Palikka-elementer er dobbelt så store som de tunge betonelementer, men vejer kun 1 kg/stk. Det betyder meget kortere byggetid og mere fritid."
"En helt særlig fordel ved det patenterede Palikka-system, som alle andre systemer mangler, er den internt ventilerede vægkonstruktion, som forhindrer fugtskader i kælder og kælderetage. Gennem de inde i væggen eksisterende færdige kanaler kan også radongas bortledes fra boligen."
... sådan fortsætter det ...
Det er stadig en masse reklame og byggefortællinger fra aviser mm.
Mangler stadig mere detaljerede tekniske beskrivelser. - Men jeg er stædig. Jeg VIL finde dem.
Jeg er interesseret i dette, det synes at gøre drømmen om at bygge et hus selv mere virkelig.
Her er lidt udtræk fra en af brochurerne:
"I Sundsvall byggede en pige sidste sommer et 4-etagers hus helt op til taghøjde på en måned, ganske vist med hjælp fra to "fagfolk", som dog ikke havde tidligere erfaring med Palikka systemet. Også skillevægge kan bygges og støbes samtidig med ydervæggene.
De let håndterlige Palikka-elementer er dobbelt så store som de tunge betonelementer, men vejer kun 1 kg/stk. Det betyder meget kortere byggetid og mere fritid."
"En helt særlig fordel ved det patenterede Palikka-system, som alle andre systemer mangler, er den internt ventilerede vægkonstruktion, som forhindrer fugtskader i kælder og kælderetage. Gennem de inde i væggen eksisterende færdige kanaler kan også radongas bortledes fra boligen."
... sådan fortsætter det ...