7,730 læst ·
4 svar
8k læst
4 svar
Pælefunderet badebro - materiale til dækket??
Vi pæler lige nu en bro (7*3m), og jeg overvejer konstruktionen af dækket. Oprindeligt tænkte jeg at lægge regler cc 60 med 45´*195 trykbehandlet træ og derefter dækket i længderetning med terrassebrædder 28*120, men er begyndt at overveje, om det måske er lettere og måske lige så dyrt at lægge dækket direkte tværgående med 45*195? Jeg antager, at spændvidden på 3m kræver en midterbjælke for ikke at svigte, og dette kunne løses ved at jeg lægger et "kryds", dvs. en bjælke der deler stenbassinet på længde og bredde.
Har nogen kommentarer til dette eller andre gode tips? En tanke var også at vi ved en landbysav bestiller ubehandlet og uhøvlet træ i grov dimension og bruger dette til dækket for derefter at oliere det, det burde holde i mange år, inden det rådner. Som sagt, taknemmelig for input!
Har nogen kommentarer til dette eller andre gode tips? En tanke var også at vi ved en landbysav bestiller ubehandlet og uhøvlet træ i grov dimension og bruger dette til dækket for derefter at oliere det, det burde holde i mange år, inden det rådner. Som sagt, taknemmelig for input!
Plejer man ikke at have 2 m afstand mellem plintene under bæringerne, når man bygger terrasse? Det burde jo så betyde, at du bør have midterbalken bærende på en eller anden måde eller dimensionere for ikke at have det.
Husk, at forskellige retninger på brædderne giver forskellige indtryk af broen. Brædderne i broens længderetning giver indtryk af en længere bro, brædderne i bredden giver et bredere indtryk. Standard er vel at lægge i bredden.
Husk, at forskellige retninger på brædderne giver forskellige indtryk af broen. Brædderne i broens længderetning giver indtryk af en længere bro, brædderne i bredden giver et bredere indtryk. Standard er vel at lægge i bredden.
Ok, begreberne bruges tilsyneladende lidt forskelligt afhængigt af hvilket land man er i. Det handler om en tæt pålad bro, dvs. granstammer påles ned ca. 6 m i bunden til en "kista" i størrelse (7x3m), som derefter bindes sammen med gevindstænger og fyldes med sten. Højden er ca. 1,2 m højere end middelvandsstanden. Ovenpå dette skal dækket bygges. Hvilken retning trallen lægges tror jeg ikke har nogen større betydning for holdbarheden i dette tilfælde.
Senest redigeret:
Ok, jeg fatter konceptet.
Jeg ville alligevel sige, at alle broer, jeg har set blive bygget af "proffer" på dette koncept, har brædderne på langs. Men som du siger, har det mindre betydning i dit tilfælde.
Det, der er godt med gulvregler på tværs (og dermed brædder på langs), er, at det er nemt at lade broplanet/dækket få et overhæng på en lille halv meter. Om du så har brug for bærende bjælker på langs som støtte for gulvreglerne, afhænger jo lidt af, hvor meget du har at fastgøre i selve stenkisten. Normalt lader man nogle stolper stikke op et stykke, så bærende bjælker kan fastgøres til disse.
Jeg ville alligevel sige, at alle broer, jeg har set blive bygget af "proffer" på dette koncept, har brædderne på langs. Men som du siger, har det mindre betydning i dit tilfælde.
Det, der er godt med gulvregler på tværs (og dermed brædder på langs), er, at det er nemt at lade broplanet/dækket få et overhæng på en lille halv meter. Om du så har brug for bærende bjælker på langs som støtte for gulvreglerne, afhænger jo lidt af, hvor meget du har at fastgøre i selve stenkisten. Normalt lader man nogle stolper stikke op et stykke, så bærende bjælker kan fastgøres til disse.
Klik her for at svare