62,111 læst ·
230 svar
62k læst
230 svar
Startet garage vakler
Du skal have skråstivere i hjørnerne mod alle sider.A abiz sagde:Hej, jeg er i gang med at bygge dobbeltgarage, og da jeg skulle op og lægge forskalling, reagerede jeg på, at hele stommen vaklede. Er dette normalt?
Selv nu, hvor al forskallingen er på, vakler det en del. Vil dette løse sig med facaden eller når der kommer lidt mere vægt fra tagstenene?
Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har overset noget, som jeg burde have sat på haha. Jeg vedhæfter nogle billeder, så I kan se, hvordan stommen er bygget op.
Desuden tænker jeg, at forskallingen ikke nødvendigvis behøver at gå helt op til tagryggen. Den lille åbning på ca. 5-7 cm, som jeg har nu, kan man vel dække med tagpap, og så sætter jeg jo rygbrætsholdere, rygbræt og rygisolering derover, så det føles unødvendigt at bruge tiden på at få det perfekt der. Hvad tror I?
Edit: Jeg antager, at sokkelisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere vaklende?
D datja sagde:
Som du har regnet uden skråstivere i hjørnerne kan alt falde sammenA abiz sagde:Tjena, er midt i at bygge et dobbeltgarage, da jeg skulle op og lægge råspont så reagerede jeg på, at hele skelettet svajede. Er dette normalt?
Selv nu, når al råspont er på, svajer det en del, vil dette løse sig med facaden eller når der bliver lidt mere vægt pga. tagsten?
Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har glemt noget, som jeg burde have sat der haha, jeg vedhæfter nogle billeder, så I kan se, hvordan skelettet er bygget op.
Desuden tænker jeg, at råsponten ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til kippen, den lille åbning på ca. 5-7 cm, som jeg har nu, kan man vel dække over med pap, så sætter jeg jo kipbrætsholdere, kipbræt og kipisolering over der, så det føles unødvendigt at bruge tiden på at få det perfekt der, hvad tror I?
Edit: antager at sålisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere ustabilt?
Byggeveteran
· Åland
· 2 067 indlæg
Efter min mening har man konstrueret med en gennemgående general-samling på samtlige overliggende tagbjælker i midtersektionen fra start til slut, skal disse ikke fordobles og samles i forskellige sektioner med (sømmåtter)?A abiz sagde:Hej, er i gang med at bygge dobbeltgarage, da jeg skulle op og lægge rupløjede brædder, opdagede jeg, at hele stommen vaklede. Er dette normalt?
Selv nu når alle rupløjede brædder er på, vakler det en del, vil dette blive bedre med facaden eller når der kommer mere vægt på grund af tagstenene?
Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har overset noget, jeg burde have sat på haha, jeg vedlægger nogle billeder, så I kan se, hvordan stommen er opbygget.
Desuden tænker jeg, at de rupløjede brædder ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til ryggangen, den lille sprække på ca. 5-7cm, som jeg har nu, kan man vel dække over med tagpap, så sætter jeg jo nokbrætsholdere, nokbræt og nokisolering over der, så det virker unødvendigt at bruge den tid på at få det perfekt der, hvad tror I?
Edit: gætter på at den bundbeskyttelse, der er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere vaklende?
Desuden en fastgjort overlægger for at holde sammen?
Normalt bør man have fuldlængdere eller en midterbalk, der fanger stabiliteten.
Jeg ved, at man kan bygge konstruktion på mange forskellige måder.
Kontakt en konstruktør og lad dem vurdere billederne til at starte med, det bør koste fra 1-2.500kr
For at være på den sikre side.
Har du fået byggetilladelse på denne konstruktion?
Eller ligger garagen, du nu skal bygge, uden for detaljeplanområde?
Medlem
· Stockholms län
· 184 indlæg
Da jeg byggede en ny altan, satte jeg wire fra hjørne til hjørne diagonalt med strækbeslag. Det blev meget stabilt.A abiz sagde:Hej, jeg er midt i at bygge en dobbeltgarage, da jeg skulle op og lægge råspont, reagerede jeg på, at hele stommen svajede. Er dette normalt?
Selv nu, når al råspont er på, svajer det en del, vil dette ordne sig med facaden eller når der kommer lidt mere vægt på grund af tagsten?
Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har misset noget, jeg burde have sat på haha, jeg vedhæfter nogle billeder, så I kan se, hvordan stommen er bygget op.
For øvrigt tænker jeg, at råsponten ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op i toppen, den lille sprække på ca. 5-7 cm, som jeg har nu, kan man vel dække over med papir, så sætter jeg jo toplisteholdere, topliste og topisolering over der, så det føles unødvendigt at bruge tid på at få det perfekt der, hvad tror I?
Edit: antager at bundisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere ustabilt?
En ting jeg bemærker er, at tagspærene kun ligger på 45 mm bærende anlægsflade i hver ende. Spontant føles det som, at der kan blive et meget stort tryk på et lille område, især ved snelast, men også ellers.A abiz sagde:Hej, jeg er i gang med at bygge en dobbeltgarage, og da jeg skulle op og lægge råspont, bemærkede jeg, at hele konstruktionen svajede. Er det normalt?
Selv nu, når al råspont er på, svajer det lidt, vil det løse sig med facaden eller når der kommer mere vægt på grund af tagstenene?
Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har overset noget, som jeg burde have sat på plads haha, jeg vedlægger nogle billeder, så I kan se, hvordan konstruktionen er opbygget.
Forøvrigt tænker jeg, at råsponten ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til kippen, den lille sprække på ca. 5-7 cm, som jeg har nu, kan man vel dække over med pap, så sætter jeg jo kipbrætholdere, kipbræt og kipisolering ovenpå, så det virker unødvendigt at bruge tid på at få det perfekt der, hvad tror I?
Rediger: Jeg antager, at bundisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere vinglende?
På min garage har jeg en stolpe lige under hvert tagspær. Med 120 cc på tagspærene havner et tagspær på hver anden stolpe. Jeg ved ikke, om det er nødvendigt, men det bliver robust med en betydeligt større bærende anlægsflade.
Hammarbandet er ikke tænkt til at bære laster ovenfra, de er til for at væggen ikke skal bule udad/indad.Pal92 sagde:
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Det er præcis hvad facaden kommer at fixe, når den panel er på plads bliver det stumt.A abiz sagde:
Men under byggetiden skal du absolut krydse stommen så att den är korrekt fixeret under tiden som man sømmer på facadepanelet. Derefter tilkommer inderside med typ OSB-plader som yderligere fixerer hela huset.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Det er præcis sådan, man skal bygge, selvfølgelig bliver der visse undtagelser i løbet af processen med vinduer og døre, men kan man, så er det klart bedre at placere tagspærene over en vægstolpe.Nissens sagde:
Her har du indfældet stående hammerbånd/bærebjælke også, det er igen fare med spærenes/vægges regleringsplacering.Nissens sagde:
En ting jeg bemærker mig er, at spær kun ligger på 45mm bærende anlægsflade i hver ende. Spontant føles det som om, der kan blive et meget stort tryk på lille flade, især ved snelast, men ellers også.
På min garage har jeg en stolpe direkte under hver spær. Med 120 cc på spærene havner et spær på hver anden stolpe. Jeg ved ikke, om det er nødvendigt, men det bliver robust med en betydeligt større bærende anlægsflade.
Ja, jeg har også mine tvivl om generalsamlingen deroppe og ville aldrig selv have bygget sådan. Men jeg er amatør og ved ikke, om det er ok at gøre sådan.S Seka70 sagde:Ifølge min opfattelse har man konstrueret med en gennemgående general-samling på samtlige overliggende tagbjælkelag i midtsektionen fra begyndelse til slut, skal disse ikke fordobles og samles i forskellige sektioner med (sømplader)?
Derefter en fikseret overlægger for at holde sammen?
Normalt bør man have fuldlængder eller en midtgående bjælke, der fanger op stabiliteten.
Ved, at det er muligt at bygge konstruktion på mange forskellige måder.
Kontakt en konstruktør og lad dem vurdere billederne som start, bør koste fra 1-2.500kr
Har du fået byggetilladelse til denne konstruktion?
Eller ligger garagen nu, du skal bygge uden for detailplanområdet?
Skulle ikke tro det er nogen fare, spær ser ikke hjemmegjort ud sammen med at der formodentlig findes en byggetilladelse, hvor krav om beregning af spær er med?D datja sagde:
Googla selvbærende gitterspær så ser du eksempler.
Hvad betyder også? Det er kun den indfældede regel, som bærer spærrene. Præcis som jeg skrev, er det kun 45 mm, der bærer spærrene i hver ende.FredrikR sagde:
Hullerummet gør hverken fra eller til, når det gælder om at holde spærrene oppe….
Jeg ser ingen samling på overliggerne...S Seka70 sagde:Ifølge min opfattelse har man konstrueret med en gennemgående general-samling på samtlige overliggende tagbjælkelag i midten fra start til slut, skal disse ikke fordobles og samles i forskellige sektioner med (spikmattor)?
Senere en fastgjort overligger for at holde sammen?
Normalt bør man have fuldlængder eller en midtergående bjælke, der opfanger stabiliteten.
Ved, at det er muligt at bygge konstruktion på mange forskellige måder.
Kontakt en konstruktør og lad dem tage billederne for at starte med, det bør koste fra 1-2.500kr
Har du fået byggetilladelse til denne konstruktion?
Eller ligger garagen nu uden for en detaljeplanområde?