D
Diagonaler fra hvert hjørne som allerede nævnt. 8 stk foreslår jeg, de skal gå fra gulv til "tag", altså den øverste del af væggen.

Derefter er det måske også nødvendigt med diagonaler i loftet.

Så sætter du plader på til sidst, så er det stabilt som en makrelboks.

Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
A
Bare en tanke, du nævner syllisolering er tyk, er selve stommen boltet ned i pladen eller står de bare på syllisoleringen? For kan ikke se nogle bolte på dine billeder

D
Pal92 sagde:
Bare en tanke, du nævner, at syllisoleringen er tyk, er selve stommen boltet ned i pladen eller står de bare på syllisoleringen? For kan ikke se nogle bolte på dine billeder
Det skal alligevel ikke kunne gøre stommen vingelig.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
A
D Bubblebubb sagde:
Det skal alligevel ikke kunne gøre stommen vaklende.
Skulle nok påstå, at en stabil syld er lige så vigtig som et stabilt hammarband, jeg har ingen skråbånd eller diagonale pladebånd i min garage, og da det havde tag men ingen panel, var det helt stabilt.

D
Pal92 sagde:
Ville nok påstå at en stabil syll er lige så vigtig som et stabilt hammarband, jeg har ingen skråstivere eller diagonale pladebånd i min garage, og da det havde tag men ingen panel, var det hvor stabilt som helst
Selvfølgelig er det vigtigt, men stommen skal ikke vakle, uanset om den er fastgjort i jorden eller ej. Den står i starten tilstrækkeligt stabilt af egenvægten.

Nej, man behøver ikke at have skråstivere, man kan løse det på en anden måde også.

• Synes
Daniel 109 og 1 anden
  • Laddar…
Pal92 sagde:
Bare en tanke, du nævner, at syllisoleringen er tyk, er selve stommen boltet ned i pladen, eller står de bare på syllisoleringen? For jeg kan ikke se nogen bolte på dine billeder
Ja jeg har boret og slået i ekspansionssømmene 8x110 hver meter, så den burde sidde fast.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
ankerskrue er den rette ting for at fastgøre hulbånd. Hvis man drejer dem lidt vinklet, kan man spænde dem godt stramt.
Har man brug for at rette stommen, er et almindeligt 2 tons spændebånd ret anvendeligt. Bare tag det trin for trin, indtil man er tilfreds, og så dir med stræbere eller hulbånd.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
F
Men træk ikke hulbåndene for hårdt, så du trækker hele konstruktionen skæv. Taler af egen erfaring. Kontrolmål alle vinkler efter hulbåndene er på plads.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
B
A abiz sagde:
Ah okay, så det er bare noget midlertidigt?
Bør facaden ikke have samme effekt, når den kommer på? Men absolut, det skal jeg gøre, indtil facaden er på.
sæt en plyfa på væggene på indersiden, så bliver det stabilt

• Synes
vefyra og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
Jeg byggede min garage selv, den er 7x10 meter. Du behøver ikke overarbejde med hulbånd. Jeg satte enkle spærlægter(gles) som skråbånd på indersiden, byggede alt færdigt på ydersiden og ca. 10 år senere vinterisolerede jeg indersiden, og da tog jeg skråbåndene væk. Nogle hulbånd er ikke nødvendige.

• Synes
twoody og 4 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Jeg byggede min garage selv, den er 7x10 meter. Du behøver ikke overarbejde med hulbånd. Jeg satte enkle sømlægter (gles) som skråstivere på indersiden, byggede alt færdigt på ydersiden og cirka 10 år senere isolerede jeg indersiden, og da fjernede jeg stiverne. Nogle hulbånd er ikke nødvendige.
Helt klart at det holder, hvis panelen er stående så bliver det sikkert 45X45 liggende at fastgøre i og da er hele pakken sikret

• Synes
Svenno 55 og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik sagde:
Helt klart at det holder, hvis panelet er stående så bliver det sikkert 45X45 liggende at fæste i og da er hele pakken sikret
Det behøver det ikke være, og panelet holder ikke imod vridning, kun kræfter op og ned.
Skråstiverne i sig er nok til at modstå de kræfter. Senere når man sætter plademateriale på indersiden så erstatter de stiverne.

Forresten, hvorfor i alverden har du 1cm skumgummi under syllen? Hvad er der galt med syllpapp?

Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
A abiz sagde:
Hej, jeg er midt i at bygge en dobbeltgarage, og da jeg skulle op og lægge brædder, bemærkede jeg, at hele konstruktionen svajede. Er det normalt?
Selv nu når alle brædder er på, svajer det en del. Vil det løse sig med facaden, eller når der kommer lidt mere vægt på grund af tagstenene?

Jeg bliver lidt bekymret for, at jeg har overset noget, jeg burde have sat på haha, jeg vedhæfter nogle billeder, så I kan se, hvordan konstruktionen er bygget.

Desuden tænker jeg, at brædderne ikke nødvendigvis behøver at gå hele vejen op til kippen. Den lille åbning på ca. 5-7 cm, jeg har nu, kan man vel dække med papir, derefter sætter jeg jo kipbræddeholder, kipbrædde og kipisolering over, så det føles unødvendigt at bruge tid på at få det perfekt der, hvad tror I?

Edit: antager at syldisoleringen, som er ca. 1 cm skumgummi, kan gøre det hele lidt mere svajende?
Det ser ikke ud til, at der er en eneste vindafstivning mellem reglarne, så det er ikke så underligt, hvis det svajer…

Nissens Nissens sagde:
Det behøver det ikke være, og panelet holder ikke imod vridning, kun kræfter op og ned.
Diagonalerne i sig selv er nok til at stå imod de kræfter. Senere når man sætter plademateriale på indersiden så erstatter de diagonalerne.

Forresten, hvorfor i himlens navn har du 1cm skumgummi under syllen? Hvad er der galt med syldækning?
Det var den syllisolering som k-bygg sendte med i leveringen.

• Synes
twoody og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
A abiz sagde:
Det var den syllisoleringen som k-bygg skickade med i leveransen.
Aha, lidt nysgerrig på hvad den gør som er bedre end syllpapp. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.