Vi er i gang med at renovere et rækkehus, som vi købte i foråret, og er nu nået til en væg, som de tidligere ejere byggede for at dele entréen fra et fællesrum i underetagen (sokkel). Jeg rev gipsen ned for at slippe af med glasfilt og fordi jeg har lært, at man skal kontrollere alt, hvad de tidligere ejere har gjort. I overkanten af den væg går der en bærende limtræsbjælke, 380x70. Da de byggede væggen, har de skåret ca. 50x900 mm ud i nederkanten for at få plads til en fuldhøjde dørkarm.
Mit første spørgsmål er, hvor stort et problem det er, og hvad der i så fald burde gøres for at udbedre det.
Så ville vi gerne bygge en skydedør ind i væggen, og det ville helst være en i fuldhøjde. Det ville betyde, at man skulle fjerne 1800x60 mm. Jeg overvejer, om man kan sætte en 70x70 mm stående på hver side for at aflaste bjælken, eller hvad der skulle kræves? Bjælken hviler i øjeblikket på en 70x92 mm ved væggen mod naboen. Til venstre fortsætter bjælken til ydervæggen. Samlet spænd ca. 6,5m
Billede af situationen nu (ja, de har af en eller anden grund reglet med 34x70...)
Tanken var at gøre sådan her. Spørgsmålet er, om det ville være tilstrækkeligt, eller om man ville være nødt til at veksle af med en stålbjælke? Der sidder en dør i fuldhøjde lidt længere til venstre. Den er original, og jeg ved desværre ikke, hvordan de har gjort med bjælken der.
Jeg antager, at man måske har brug for byggetilladelse og en konstruktør, der kan beregne styrken på sådan noget?
Spørgsmålet er jo, om det ikke går at belaste bjælkelaget under. Så kunne man jo have bygget den "almindeligt" med stående reglar, der fungerer som søjler. Hvordan ser det ud etagen under?
Dimensionen på bjælken er jo tilstrækkelig for 1800 mm, så hvis man kan sætte en søjle på hver side, er det jo nok. Jeg er dog personligt for dårlig til træ for at beregne, hvilken dimension på søjle du har brug for. Man skal jo også vide, hvad bjælken faktisk har aflæst.
Byggetilladelse er ikke nødvendig, det er tilstrækkeligt med anmeldelse.
Spørgsmålet er jo, om det ikke er muligt at belaste bjælkelaget nedenunder. Så kunne man jo bygge det "almindeligt" med stående reglar, der fungerer som søjler. Hvordan ser det ud etagen nedenunder?
Dimensionen på bjælken er tilstrækkelig til 1800 mm, så hvis man kan sætte en søjle på hver side, er det nok. Jeg er dog personligt for dårlig til træ til at beregne, hvilken dimension søjlen bør have. Man skal også vide, hvad bjælken faktisk har lastet af.
Byggetilladelse er ikke nødvendig, det er tilstrækkeligt med en anmeldelse.
Dette er underetagen. Reglerne på billedet står på betonpladen. Min tanke var, at man burde kunne have en 70x70 søjle på hver side af åbningen for skydedøren. I betragtning af at hele bjælken ligger på en 70x92 nu, synes jeg, at det burde være tilstrækkeligt.
Bjælken bærer mellemloftet til overetagen. Målene på underetagen er ca. 10x6 m, og bjælken ligger på tværs cirka 6 meter fra den ene kortside og 4 meter fra den anden.
Den nuværende udskæring har ikke nogen større betydning, da den dels er i bjælkens yderkant, dels er i limtræ som er mindre følsomt for revnedannelser. En udskæring til en skydedør er derimod direkte uegnet, da den havner længere inde på bjælken. Så skal man som @C.Lundin foreslår, sætte en limtræssøjle ved siden af døråbningen. Det er usikkert, om dækstrukturen tåler den punktlast, som så opstår uden en forstærkning under pladen. Det plejer at være enkelt at forkorte højden på en skydedør. Det bliver betydeligt billigere.
Den nuværende udskæring har ikke nogen større betydning, da den dels er i bjælkens yderkant, dels er i limtræ, som er mindre følsomt over for revnedannelser. En udskæring til en skydedør er derimod direkte uegnet, da den havner længere ind på bjælken. Da må man som @C.Lundin foreslår, sætte en limtræssøjle ved siden af døråbningen. Det er usikkert, om etagedækket kan tåle den punktlast, der derved opstår uden en forstærkning under pladen. Det plejer at være enkelt at forkorte højden på en skydedør. Det bliver betydeligt billigere.
Nuværende udskæring er desværre ikke i kanten. Bjælken fortsætter cirka 3m til venstre. Ved desværre ikke, hvordan det ser ud med støtte den vej. Der sidder en dør der med fuld højde, som er original, måske må jeg tage lidt mere gips ned og se, hvordan det ser ud der. Har overvejet at sænke døren, men ville helst have fuld højde, da jeg er over 2m. Dog efter at have læst om processen med byggetilladelse osv. så føles det urimeligt at hyre en konstruktør for en masse penge for et job, der måske ville koste 5000 at lave. Spørgsmålet er dog, hvordan man gør med den nuværende udskæring. Den er garanteret ikke beregnet eller anmeldt. Kan der være så meget last på bjælken, at pladen ikke ville klare en søjle altså? Bjælken hviler som sagt på en stående 70x92 i øjeblikket.
Huset vil ikke kollapse på grund af urjackningarna. Man har dimensioneret efter brugsgrænseværdier, hvilket kan betyde i værste fald lidt større svaj i gulvet ovenover eller lidt større nedbøjning. Det er dog ikke et argument for at fortsætte med at svække bjælken. Sandsynligvis er betonpladen forstærket under de eksisterende stolper. Det kan også fungere med en ny søjle, men så skal man beregne det samt have fat i en konstruktionsplan over betonpladen, så man ved, hvad den er dimensioneret til. Desværre er ikke engang fuldhøjsdøre tilstrækkeligt høje for 2 meters personer. En skydedørskonstruktion kan jo placeres på siden af bjælken, så øvre skinner osv. havner over bjælkens underkant.
Huset kommer ikke til at kollapse pga. udfræsningerne. Man har dimensioneret efter brugsgrænseværdier, hvilket i værste fald kan betyde lidt større svigt i gulvet ovenover eller lidt større nedbøjning. Det er dog ikke et argument for at fortsætte med at svække bjælken. Gættet er, at betonpladen er forstærket under de eksisterende stolper. Det kan fungere selv med en ny stolpe, men så skal man regne på det og have fat i en konstruktionsplan over betonpladen, så man ved, hvad den er dimensioneret til. Desværre er ikke engang fuldhøjdedøre høje nok til personer på 2 meter. En skydedørskonstruktion kan placeres på siden af bjælken, så de øvre skinner mv. ender over bjælkens underkant.
Nej, skal det gøres, skal det jo være efter at nogen, der kan regne på bæreevne og lave konstruktionsplan mv., og det føles ikke økonomisk forsvarligt at bruge den slags penge på et lille pillearbejde. Det eneste formål med det ville desuden være at få 1 meter til brugbar væg på indersiden.
M21 rækker fint i højden for mig, der er 201 cm. Der er nogle cm over, og det er "almindelig" højde, så det er ikke noget problem at gå igennem uden at skulle tænke på højden.
Nej, det må nok blive en ny karm i det hul, der findes (man har sat en gammel brugt skurdør med en karm, der er for dyb til væggen). Jeg tænker alligevel at sætte noget mere solidt end 34x70 rundt om dørhullet, både for bjælkens og karmens skyld.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.