Er det ikke 10 års garanti på byggfejl desuden?

U Ulf2121 sagde:
Sant, men detta är anlagt 20 cm ovanför dräneringen där en "fackman" såklart lagt detta också.
...det er netop dette jeg ville påpege med mit tidligere indlæg. Du skal gå ned i detaljerne her.

Løftet var tydeligt vedrørende drænet, men måske ikke vedrørende regnvandet. Hvis man fortsætter på samme måde, er det måske ikke indlysende, at man også ser på stenbrøndene - fagmandens opgave var måske at tilslutte til eksisterende rør (det kan man dog kontrollere nu, enkelt - ligger der nye rør i græsplænen).

En anden ting at være opmærksom på i en konflikt om dette, er sandsynligvis det faktum, at vi har haft et antal skybrud, der har været større end hvad man bygger stenbrønde osv. til. Dvs, selv et korrekt bygget system kan have resulteret i oversvømmelse.

MathiasS MathiasS sagde:
...det er netop dette jeg ville gøre opmærksom på med mit tidligere indlæg. Du har brug for at jage detaljerne her.

Udfæstelsen var tydelig vedrørende dræningen, men måske ikke vedrørende regnvandet. Hvis man fortsætter på samme måde, er det måske ikke indlysende, at man også ser på stenbrønde - fagmandens opgave var måske at tilslutte til eksisterende rør (det kan man jo dog kontrollere nu, nemt - ligger der nye rør i græsplænen).

En anden ting at passe på i en konflikt om dette er sandsynligvis det faktum, at vi har haft et antal skybrud, der har været større, end hvad man bygger stenbrønde osv. til. Dvs, selv et korrekt bygget system kan have resulteret i oversvømmelse.
Svært…
Rørene er præcis de samme, så fra 1974 til 2019 bør vel noget have ændret sig eller alders tegn være tilgængeligt?

Og på et eller andet tidspunkt fra 1974 burde vel et enormt skybrud have fundet sted, når vi fik 2 på 5 måneder? Ligeledes fra 2015, hvor dræningen påstås at være udført...?

U Ulf2121 sagde:
Er der ikke 10 års garanti på byggesjusk desuden?
10 års reklamationsret iflg. forbrugertjenesteloven, stor forskel mod garanti, som dog er frivillig at give.
Dette gælder vel mellem tidligere ejer og firmaet, der har udført arbejdet.

Mener du ansvar for skjulte fejl mellem dig og tidligere ejer af huset, så er der også 10 års reklamationsret, husk at hvis du vil påberåbe dig en skjult fejl, skal reklamationen ske inden for rimelig tid efter, at fejlen kunne mistænkes. I praksis kan det være et par måneder efter den første oversvømmelse.

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
B Betongapa sagde:
10-års reklamationsret i henhold til forbrugertjenesteloven stor forskel mod garanti dog som er frivillig at give.
Dette gælder vel mellem tidligere ejer og firmaet, som har udført dog.

Mener du ansvar for skjulte fejl mellem dig og tidligere ejer af huset, så er det 10 år, tænk på at skal du påberåbe en skjult fejl, så skal reklamationen gøres inden for rimelig tid fra det tidspunkt, fejlen kunne mistænkes. I praksis kan det være et par måneder efter den første oversvømmelse.
Skjult fejl blev påberåbt straks skriftligt til sælgeren efter den første oversvømmelse. Han er også informeret om den anden og efter pres fik vi ham til at fortælle en del, men han henviste til Marcin på KBA Bygg i Kungsbacka, som skulle have udført arbejdet for det meste. Huset har han dog virkelig styr på, da han har bygget og lavet næsten alt selv. Hmmmm...

Nogen der kender denne Marcin eller hans firma KBAB, som han skulle eje?

I samråd med graveren har vi endnu ikke kontaktet Marcin. Endnu. Arbejdet, der udføres, skal alligevel gøres, og flere spørgsmål og "beviser" kommer hver meter, der graves.

Hej alle,

Tak for alle de fede svar indtil nu. Spørgsmål 3) må anses for at være uddybet.

Mange gode tanker og tips omkring spørgsmål 1) omkring dræning/dagvand. Modtager gerne flere!

Spørgsmål 2) om gulvet vil jeg meget gerne høre mere om jeres klogskab og erfaringer med, hvis nogen kan bidrage!

U Ulf2121 sagde:
Svært...
Rørene er præcis de samme, så fra 1974 til 2019 burde vel noget have ændret sig eller alderstegn findes?

Og på et tidspunkt fra 1974 burde der vel være kommet et enormt skybrud, når vi fik 2 på 5 måneder? Ligeledes fra 2015, da dræneringen påstås at være lavet...?
så er det jo sikkert udskiftet hele vejen. Antager at der ligger orange markrør i pp-plast. Sådanne brugte man ikke i 74.

Skybruddene på det seneste har lokalt været meget ekstreme, sikkert mere end et 50-års regn….

MathiasS MathiasS sagde:
så er det jo sikkert skiftet hele vejen. Antager at der ligger orange markrør i pp-plast. Sådanne brugte man ikke 74.

Skybruddene på det seneste har lokalt været meget ekstreme, sandsynligvis mere end et 50-års regn….
MathiasS MathiasS sagde:
så er det jo sikkert skiftet hele vejen. Antager at der ligger orange markrør i pp-plast. Sådanne brugte man ikke 74.

Skybruddene på det seneste har lokalt været meget ekstreme, sandsynligvis mere end et 50-års regn….
Orange passer! Også dræningsrøret var orange også. Noget graveren aldrig havde set trods 30 år i faget. Kiggede på DMI's statistik over nedbør, og det ser ud til at gå lidt op og ned over årene og variere meget mellem byer. Og visst husker jeg, at der har været ekstreme skybrud, men disse to glemmer jeg aldrig. Se videoer, når leret, der lå uden for dræningen, blev skrabet væk... rene syndfloden der blev sluppet løs.

Hvordan er det gået med drænering og skjult fejl?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.