Har fået udregnet, at jeg har brug for en limtræsbjælke på 115x495mm til et byggeri, jeg skal lave, hvilket bliver for voldsomt, så jeg må bruge en stålbjælke i stedet, men hvilken dimension skal den have???

/Andreas
 
Trist svar men en konstruktør må se på dette, brug den du brugte til limträbalken. Det som er positivt er jo, at den bliver mindre!!!! ;)
 
Lidt mere info kommer her. Bjælken skal bruges i et 1 og 1/2 plans hus på stueetagen, hvor jeg skal fjerne en del af den væg, der bærer etageadskillelsen til anden etage. Indvendig bredde på huset er 8400 mm og spændvidden på etageadskillelsen er henholdsvis 3600 og 4700 mm. Med hensyn til kvaliteten på limtræsbjælken ved jeg faktisk ikke, da jeg bare ringede til min byggemarked, som beregnede det for mig. Han sagde også, at limtræsbjælken ville hænge 14 mm ned, selvom den er så grov. Det, der generer mig, er højden på bjælken - 495 mm med 240 i loftshøjde, så det bliver ikke godt. Jeg ville gerne se, at bjælken ikke var mere end 280 - 300 mm høj. I værste fald må jeg bygge en støtte efter halvvejs, altså 3 m af i alt 6 m. Dette hellere end at tage for meget af loftshøjden. Desuden er det selvfølgelig også et spørgsmål om omkostninger, det er jo godt, hvis det ikke koster en formue. Jeg spekulerede på, om man ikke kunne tage to limtræsbjælker i bredden i stedet og vinde lidt på højden?

/Andreas
 
Det måske er sådan at "min bygghandlare" ikke er nogen videre konstruktør?

Men Byggaren, linjelasten bliver ca. 9 KN/m, noget mere end 70 kg. Tror at dit komma måske hoppede lidt.
 
støddig bjælke bliver det... mindske spændvidden er mit tip :-/
 
på tibnors hjemmeside www.tibnor.se findes prislister på bjælker og øvrige stålprodukter
 
Har ikke haft internet på et stykke tid og derfor ikke kunnet svare. Har talt med min lokale stålhandler, som sagde, at en HEA bjælke, der er 7 m lang og 200 mm høj, klarer en belastning på ca. 2,5 ton. Han troede, den ville blive for spinkel, så han anbefalede en HEB med samme mål, som skal klare 6,5 ton. Den kunne jeg få for 4500kr plus moms, som jeg kan trække fra, samt 400kr i fragt for 4 km enkel vej. Overvejer at slå til, skal bare indsende plantegning til kommunen, så de kan kontrollere lidt. Problemet bliver at få den på plads, den vejede åbenbart knap 500 kilo. Hvor kraftige bæringer skal man lave til sådan en stykke?

Og ja, en solid bjælke bliver det :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.