Har beregnet (ved hjelp af Moelvens program) at jeg har brug for 42x180 mm limtræsbjælker i mine hanebåndsspær i et kiptag. Er der nogen, der ved, om man så kan anvende f.eks. 45x220 mm K24? Højden er jo intet problem, da man ønsker at få plads til lidt isolering!

Et spørgsmål til. Hvis man vil lave en bjælke, der f.eks. skal være 315 mm høj. Hvilken bjælke bliver da stivere? En der består af 220+95, 145+170 som er sømmet sammen med sømplader.
 
En limtræsbjælke 42x180 L40 svarer styrkemæssigt (bøjning) til en 45x220 K24 eller en 45x195 i kvalitet K30 (hvis du kan finde den kvalitet..) Forudsætningen er også, at der ikke er risiko for vipning, og at tryk, træk eller forskydning ikke er dimensionerende i dit tilfælde.

Nedbøjningsmæssigt kan en 42x180 L40 sammenlignes med en 45x195 K24 i klimaklasse 1 og Lasttype B

Om du kan skifte afhænger altså af, hvad der har dimensioneret din bjælke!

At sømme to bjælker sammen i højden for at få en stivere bjælke er ikke noget, jeg anbefaler, sømpladerne skal optage STORE forskydningskræfter, og det er ikke så enkelt at beregne. En professionel producent med beregningsprogram og udstyr til at presse sømplader ind kan klare det, men man skal ikke selv forsøge at sømme sådan noget.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.