Skal lave en større tilbygning og sidder med K-tegningerne, så et eventuelt fremtidigt problem, hvis man fortsætter efter konstruktørens anvisninger. Det vil blive en forhøjet plade på jord, og derefter mure med isoleca. Grundmursplast er indsat efter alle kunstens regler, men for at følge det eksisterende hus' konstruktion angående sokkel m.m. så ender "klodhælen" under grundmursplasten. For at det skal se ens ud, fortsætter facadepudset ned mod "klodhælen", dvs. glidelaget bliver indpudset. Rent instinktivt føles dette som en dårlig idé, risikoen for eventuelle revner i facaden langs glidelaget burde vel være store? Hvordan skal man angribe dette? Eller kan man regne med, at pudsnet+puds optager eventuelle bevægelser... hmm.
Vedlægger billede af, hvordan det er tænkt.
Jeg ser en risiko for, at hvis "lagningsbruk i fall 1:5" sprækker, kan vand, der løber langs væggen, løbe ind i væggen mellem grundmuren og væggen, i stedet for videre ud. Jeg ville gerne have væggen udenfor grundmuren, i stedet for tværtimod som det er nu.
Ja havde jeg kunnet vælge, så ville jeg have lagt facaden uden for grundmuren/sokkelen, men eftersom det eksisterende hus (bygget 1938) nu har denne konstruktion, vil det se meget mærkeligt ud, hvis det adskiller sig mellem tilbygningen kontra eksisterende bygning. Skal overveje videre og tage det op med konstruktøren, om han har en god løsning.
Hvad tror I om følgende? Danner en "oplagskant" for at få pladen i samme niveau som det eksisterende gulv. Grundmurspappen trækkes hele vejen ud og foldes op på bagkanten. Gør man på denne måde, bliver det en naturlig grænse for sokkelpuds samt facadepuds. Alternativ til at fylde spalten med cementmørtel er at gøre den mindre, tætne med passende materiale samt fugemasse. Nok det bedste jeg kan komme på for øjeblikket, kommentarer modtages gerne!