Hej
Jeg bygger hus i bauroc 375 letbetonblokke.
På konstruktionsplanerne står der ytong 365.
Konstruktøren har tegnet at der skal være glidskiktsgummi og glidskiktsplade under ydervæggene. Baurocs instruktioner siger at der kun skal være grundpapp under.
Hvis man kigger på hvad der findes at købe online, så er det Finjas glidskiktsplade, men den passer ikke, for den er kun 10 cm bred og er til Finjas eksakte blok.
Finder også Murma grundplade/kombiplade.
Jeg forventer det skal koste 10-15tkr for både gummi og plade for 50 løbende meter (hvis ikke mere)
Mistænker det er på grund af pladen som er lavet i A2 rustfrit stål.
Kan man bruge almindelig plade?
Findes der en anden glidskiktsplade eller pladeprodukt som kan bruges under muren, som er billigere..
Ser det som en unødvendig udgift, eftersom bauroc system ikke kræver det.
Tak!

• Tværsnit af fundament med glidskiktsgummi og glidskiktsplåt. Viser armering, EPS-cellplast og cementlag med dræning. Mål og materialetyper er angivet.
  • Synes
Oussama.
  • Laddar…
B
  • Synes
elviskodzic
  • Laddar…
B BSOD sagde:
Weber synes jo at mene grundmurspapp er tilstrækkeligt

[link]

Men jeg ville have stillet spørgsmålet til konstruktøren, inden jeg lavede nogen afvigelse.
du har ret, jeg skal kontakte konstruktøren.
Jeg forsøger ikke at lave afvigelser og undrer mig derfor, om jeg kan få den samme funktion med almindelig plade, hvis nogen måske har gjort det før..

Forstår jeg det rigtigt, at armeringen går op fra pladen og ind i væggen ved hver blok, men det er tegnet med et glidelag, så væggen kan glide mod pladen?

Hvordan er det tænkt at fungere?

Har ingen råd udover at "tale med konstruktøren" lyder rimeligt.

Beklager mine eventuelt forvirrede overvejelser.

Min virksomheds ingeniør tegnede denne ordre, og vi har siden løst det med kunden. Jeg videresendte følgende svar:

Som du sikkert forstår, er formålet, at der er en form for syllisisolering mellem fundamentet og væggen, så vand ikke kan stige op. Der er mange alternativer fra supertæt (plade og gummi, som Ytong foreskriver) til passende (f.eks. et tyndt lag plastik). Alt derimellem er nok også muligt, men jo tyndere, desto større er risikoen for skader med de tunge blokke på.

Bauroc foreskriver i hvert fald bitumen, og det synes for mig at være et billigt og holdbart alternativ (billigere end plade i hvert fald). Vil du være sikker, kan du maile eller ringe dem for at spørge, om de anbefaler et svensk produkt.

redarn redarn sagde:
Forstår jeg det rigtigt, at armeringen går op fra pladen og ind i væggen ved hver blok, men det er tegnet med et glidelag, så væggen kan glide mod pladen?

Hvordan er det tænkt at fungere?

Har ingen råd udover at ”tale med konstruktøren” lyder rimeligt.

Undskyld mine eventuelt forvirrede overvejelser.
Hej, metoden vi tegnede først er en løsning fra Finja. Det stemmer, at væggen ovenover ikke bevæger sig på grund af armeringen. Lagene imellem skal sikre, at vand ikke stiger gennem kapillarvirkning. Der findes også andre bitumenløsninger for dette.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.