TheImprovisor
I millionprogrammets flerfamiliehuse, og også i småhuse fra den tid, består rummet over indvendige døre ofte af overlys eller er lukket med f.eks. tynd krydsfiner.

Er kommet ind i en diskussion om, hvorfor det er sådan.

Jeg påstår, at det har med byggeteknik at gøre, i det mindste i de huse der blev bygget af firkantede, præfabrikerede betonelementer. At det var enklere og billigere at sætte en plade over døren end at præfabrikere betonelementer der passer til en døråbning.

Min modstander hævder, at det var en bevidst konstruktion for at kunne have overlys og dermed få en lysere lejlighed.

Er der nogen der ved, hvordan det virkelig forholder sig?

BirgitS
Det er nok en blanding af begge dele, vil jeg tro.

Har ikke været nogle overlys i denne lejlighed fra tidligt 60-tal, altså før millionprogrammet, men præfabrikerede betonelementer er det sikkert. Så kom måske en arkitekt på, at man kunne bytte pladen ud med en glasrude for at gøre haller og korridorer lysere, og så blev det moderne/populært/trendigt og blev også taget op i småhuse, der er bygget på andre måder. Mit gæt.

Claes Sörmland
Jeg boede i en frygtelig lejlighed fra starten af 70'erne for mange år siden. Der var indervæggene ikke bygget i beton, men i gips, men selvfølgelig var der den industrimalede boardpanel over indvendige døre. I lysegrå. Matchede de lysegrå plastlister.

Måske gik det hurtigere at montere en dør med boardpanel over end at gipset over døren? Det handlede jo om hastighed og at forenkle hvert installationsmoment.

DDR-teknik som vi importerede i og med vores kotteri med regimen.

TheImprovisor
BirgitS BirgitS sagde:
Det er nok en blanding af begge dele ville jeg tro.

Har ikke været nogle overlys i denne lejlighed fra tidligt 60'erne, altså før millionprogrammet, men præfabrikerede betonelementer er det sikkert. Så kom måske en arkitekt på at man kunne bytte pladen ud med en glasrude for at få haller og korridorer lysere og så blev det moderne/populært/trendy og opsnappet også i småhuse som er bygget på andre måder. Mit gæt.
Så måske det er

TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Jeg boede i en skrækkelig lejlighed fra begyndelsen af 70'erne for mange år siden. Der var indervæggene ikke bygget i beton men i gips, men den der industrilakerede boardpanel fandtes selvfølgelig over indvendige døre. I lysegråt. Matchede de lysegrå plastlister.

Måske gik det hurtigere at montere en dør med boardpanel over end at gipse over døren? Det hele handlede jo om hastighed og at forenkle hvert installationsmoment.

DDR-teknik som vi importerede i og med vores kotteri med regimet.
Ja, det skulle gå hurtigt og være billigt. Ingen krummelurer og ekstravagancer. Standardisering og masseproduktion. Plastlisterne er desuden modbydelige. Suger til sig skidt bedre end en magnet trækker til sig jernfilspåner.

• Vred
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffans2000
De var nok tænkt som lysindfald. I Italien har hver eneste lejlighed med en gang uden vindue haft glasdøre. Det kan i hvert fald være samme årsag.

Staffan

Mikael_L
Jeg har altid troet, at det var for billig og hurtig masseproduktion med betonelementer. Dvs. at det var lettere og hurtigere at sætte lige skårne betonelementer, og så fylde op ovenpå døren med masonit.

At det skulle være for lysets skyld, tvivler jeg lidt på, da jeg synes, det er ret usædvanligt med glas der, for det meste lakeret masonit eller en anden plade. Men sikkert fandtes der en arkitekt et sted, som så muligheden for et overlys og lykkedes med at overtale bygherren til at satse på dette, i et eller andet rum ...

Det er måske ikke så let at få viden om, hvordan tankerne gik dengang, næppe let at finde dokumentation. Med lidt held (masser af held) måske kan nogen, der var med dengang, læse her og fortælle. :cool:

• Synes
MetteKson og 1 anden
  • Laddar…
TheImprovisor
Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg har altid troet, at det var på grund af billig og hurtig masseproduktion med betonelementer.
Dvs at det var nemmere og hurtigere at sætte lige skårne betonelementer, og så fylde op ovenpå døren med masonit.

At det skulle være for lysets skyld, tvivler jeg lidt på, da jeg synes det er ret usædvanligt med glas der, for det meste lakeret masonit eller en anden plade.
Men sikkert fandtes der en arkitekt et sted, der så muligheden for et overlys og lykkedes med at overtale bygherren til at satse på dette i et rum ...

Det er måske ikke så let at få viden om, hvordan tankerne gik dengang, næppe let at finde dokumentation. Med lidt held (masser af held) læser måske nogen, der var med på det tidspunkt, her og kan fortælle. :cool:
Det er også min tanke. Enkelt, hurtigt og billigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.