Vi har fjernet en skunkvæg og sat to kviste ind, alt konstrueret og dimensioneret af en bygningsingeniør og bygget af et velrenommeret byggefirma (ikke det billigste). Hus med saddeltag fra 1920'erne. Siden bygningen blev færdig i sommer, har vi hørt et par høje lyde, men har ikke vidst, om vi har bildt os det ind.
Nu har bjælkelagene bevæget sig, og flere skruer er trukket ud, og hulplader er blevet deformeret, både mod spær og mod bjælkelag.
1. Hvor bekymret skal jeg være teknisk?
2. Hvor bekymret skal jeg være økonomisk?
3. Hvilket ansvar har byggefirmaet?
4. Hvilket ansvar har ingeniøren?
5. Betyder det noget, at ingeniøren er hyret af byggefirmaet?
6. Kan man få hjælp fra forsikringsselskabet?
7. I hvilken rækkefølge burde vi gøre tingene? Tanken nu er:
* kontakte byggefirmaet, så de kan tjekke
* kontakte egen bygningssagkyndig? Hvilken type sagkyndig?
* forsikringsselskabet?
Vi har fjernet et kattvind og installeret to kvistvinduer, alt konstrueret & dimensioneret af en bygningsingeniør og bygget af et velrenommeret byggefirma (ikke det billigste). Hus med sadeltag fra 1920'erne. Vi har siden byggeriet blev færdigt i sommer, hørt nogle høje lyde, men har ikke vidst om det var indbildning.
Nu har afvexlingerne bevæget sig, og flere skruer er trukket ud, og hullplader er deformerede, både mod spær og mod bjælkedæk.
3. Hvilket ansvar har byggefirmaet?
4. Hvilket ansvar har ingeniøren?
5. Spiller det nogen rolle, at ingeniøren er hyret af byggefirmaet?
7. I hvilken rækkefølge bør vi gøre tingene? Tanken nu er:
* kontakte byggefirmaet, så de kan tjekke
* kontakte egen bygningsinspektør? Hvilken type af inspektør?
* forsikringsselskabet?
Tak for al hjælp, jeg er meget bekymret.
Det lyder ikke godt.
Men upload gerne nogle billeder.
Reklamer straks arbejdet til byggefirmaet. Det er jo dem, du har en aftale med. Hvis de så selv har hyret en ekstern ingeniør, er det ikke dit problem.
Hvis de er besværlige, kan det være en god idé med en egen bygningsinspektør.
Jeg ved ikke, hvad dit forsikringsselskab kunne hjælpe med.
Vi har fjernet en kattvind og installeret to kvistvinduer, alt konstrueret og dimensioneret af en byggekonstruktør og bygget af en velrenommeret byggevirksomhed (ikke den billigste). Hus med saddeltag fra 1920'erne. Vi har siden byggeriet blev færdigt i sommer hørt et par høje lyde, men har ikke vidst om vi bildte os det ind.
Nu har afvekslingerne bevæget sig, og flere skruer er blevet trukket ud og plader er blevet deformeret, både mod spær og mod bjælkelaget.
3. Hvilket ansvar har byggevirksomheden?
4. Hvilket ansvar har konstruktøren?
5. Spiller det nogen rolle, at konstruktøren er ansat af byggevirksomheden?
7. I hvilken rækkefølge bør vi gøre tingene? Tanken nu er:
* kontakte byggevirksomheden, som skal kigge på det
* kontakte egen bygningsinspektør? Hvilken type bygningsinspektør?
* forsikringsselskabet?
Reklamer arbejdet med det samme til byggefirmaet. Det er jo dem, du har en aftale med. Hvis de så selv har hyret en ekstern konstruktør, er det ikke dit problem.
Hvis de giver problemer, kan det være en god idé med en egen byggesagkyndig.
Jeg ved ikke, hvad dit forsikringsselskab kunne hjælpe med.
Velkommen til Byggahus!
Lagde billeder i eget indlæg.
Huset bevæger sig en del, men er det normalt, at det bevæger sig så meget?
Er du sikker på, at det ikke har været sådan fra begyndelsen? Det føles lidt usandsynligt, at det ville bevæge sig så meget.
Hej,
Jeg tog desværre ingen billeder, men man kan se, at skruer er blevet trukket ud, og jeg er ret sikker på, at alt sad linjeret om sommeren. Men dejligt, I ser ikke så bekymrede ud, godt med et forum, hvor man kan vurdere alvorlighedsgraden af ting!
Er helt normalt at knirke i gamle træhuse. Det kan helt umuligt have trukket sig fra hinanden ved den øvre ring, det må have været sådan fra starten. Ser man ved den nedre ring, kan der ikke være sket noget, reglen på højre side af tagstolen ligger tæt an, og udfyldningen mellem højre og venstre ligger også tæt an. Så jeg tror, det har set sådan ud fra starten. Det er jo stort set umuligt at trække en ankermøtrik ud.
Som sagt, det er svært at se, hvordan det skulle have ligget fra starten, hvis det har bevæget sig. Jeg tror snarere, at det ser ud, som om det har bevæget sig, fordi det "ikke går op" på grund af forskellige dimensioner på de gamle tagstole og moderne træ.
Derimod stiller jeg mig ekstremt tvivlende over for de deformerede sømplader. Ved ikke, om det var sådan, konstruktøren havde tænkt sig... Specielt den på det første billede ser jo ret kiksede ud, hvis jeg skal være ærlig.
Det der ser aller værst ud (ifølge mig som arbejder som konstruktør, men inden for et andet område) er det faktum, at du har luft mellem to komponenter som "skruet sammen"..
Dette betyder, at det kun er skruerne som tager op alle laster/belastninger!
Normalt skruer man komponenterne sammen, så man får en friktion mellem delene som er det, der faktisk tager op hoveddelen af lasten.
Og som tidligere påpeget, mellemrummet har været der fra begyndelsen, skruerne er ikke blevet skruet ud (kunne have været muligt, hvis det var spigret) og hvis ting havde flyttet sig så meget, ville skruerne være knækket.
Pladerne tror jeg altid har set sådan ud, kigger man på dem ser de ikke ud som om de er blevet deformeret (hvilket de ville have gjort, hvis de havde fået den form fordi tingene har flyttet sig) men de er simpelthen skruet fast i ting, der ikke er linjeret.
Edit: dette ses tydeligt på billedet nedenfor, da du har et mellemrum mellem pladen og bjælken (rød pil)
Nu er jeg som sagt ingen bygningsingeniør, men arbejder med en anden type konstruktion og har 10+ års erfaring med at forme plade/stål.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.