2,826 læst ·
3 svar
3k læst
3 svar
Overgang fra dampspærre i ydervæg til tætningslag i badeværelse?
Hej!
Jeg bygger et fritidshus og er begyndt med isolering og dampspærre i loftet (af praktiske grunde starter jeg med loftet). Væggene kommer som næste skridt, og jeg undrer mig over, hvordan man normalt løser overgangen fra dampspærre i væggene til badeværelsets vandtætte lag?
På det vedlagte billede vil dampspærren være på det RØDE 45 mm inde i ydervæggen og stopper ved badeværelset, hvor farven skifter til BLÅ. I badeværelsesvæggen skal der jo ikke være dobbelt tætningslag, men hvordan løser man overgangen godt, så det bliver tæt? Skal jeg trække dampspærren lidt ind i badeværelsesvæggen, eller hvordan gør man normalt?
Med venlig hilsen, Claes
Jeg bygger et fritidshus og er begyndt med isolering og dampspærre i loftet (af praktiske grunde starter jeg med loftet). Væggene kommer som næste skridt, og jeg undrer mig over, hvordan man normalt løser overgangen fra dampspærre i væggene til badeværelsets vandtætte lag?
På det vedlagte billede vil dampspærren være på det RØDE 45 mm inde i ydervæggen og stopper ved badeværelset, hvor farven skifter til BLÅ. I badeværelsesvæggen skal der jo ikke være dobbelt tætningslag, men hvordan løser man overgangen godt, så det bliver tæt? Skal jeg trække dampspærren lidt ind i badeværelsesvæggen, eller hvordan gør man normalt?
Med venlig hilsen, Claes
Hvis du vil gøre det super professionelt, skal dampspærren afsluttes ved vådrumssikringen og foldes ud på væggen, men det gør man sjældent.C claes_g84 sagde:Hej!
Bygger mig et fritidshus og er begyndt på isolering og dampspærre i loftet (af praktiske grunde starter jeg med loftet).
Væggene kommer som næste trin, og jeg undrer mig over, hvordan man normalt løser overgangen af dampspærren i væggene til badeværelsets vådrumssikring?
I det vedhæftede billede vil dampspærren på den RØDE 45mm gå ind i ydervæggen og slutte ved badeværelset, hvor farven skifter til BLÅ.
I badeværelsesvæggen skal der jo ikke være dobbelt vådrumssikring, men hvordan løser man overgangen godt, så det bliver tæt?
Skal jeg trække dampspærren et stykke ind i badeværelsets væg, eller hvordan gør man normalt?
Med venlig hilsen, Claes
Det nemmeste er at sætte dampspærren som vanligt, altså gå forbi badeværelset helt.
Så bare lave et snit med kniven i plasten, hvor badeværelset vil være.
Så kan du tape mod vådrumssikringen, hvis du vil også.
Tak for input!H hul sagde:OM du ska göra de super proffsigt så ska diff. spärren afsluttes ved tætningslag og bukkes ud på væggen, men det gør man stort set aldrig.
det letteste er at sætte dampspærren som normalt, altså gå forbi badeværelset helt.
Så bare lave et snit med kniven i plasten, hvor badeværelset kommer til at være.
Så kan du også tape mod tætningslaget, hvis du vil.
Kom jo til at tænke på efter jeg skrev indlægget, at jeg har en KA at ringe til i sådanne her tilfælde!
Min KA gav samme svar som dig, enten går jeg forbi skillevæggen lidt der, hvor tætningslaget begynder i badeværelset, eller som du skriver, super professionelt bukker ind på væggen mod tætningslaget og taper dampspærren mod skillevæggen.
Som hjemmebygger gør man let sådanne her overvejelser til lidt større problemer, end hvad de faktisk er
Klik her for at svare