H heimlaga sagde:
Nej, ikke alls som du har gjort. Måden som jeg foreslog er at save enden af i 90 grader og så bare tage en lille 45 graders fase af det udstående hjørne. I modsat retning mod din 45 graders geringsvinkel.
Jeg forstår nu. Der er et foto længere nede i tråden. Tak! ✌️

• Synes
Porsibygg
  • Laddar…
Danosbananos Danosbananos sagde:
Tak for god hjælp. Det der passer nok bedre hos os, ikke lige så prangende. Du synes ikke jeg skal køre med samme almue foder bare andre dimensioner?

21x120 [link]

15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069
Gør du sådan afslut, så tror jeg overgangen til dørrammen bliver mindre iøjnefaldende. Skal lede efter billeder for min overgang i hytten til dørrammen som er af tømmerpanel blev faktisk rigtig god, brugte en hel weekend med hjemmelavede skureklodser og alt muligt, indtil jeg bare skar skrå (og gjorde samme afslut som mit tidligere billede) og afslutningen blev meget naturlig.

Danosbananos Danosbananos sagde:
Jeg forstår nu. Der er et foto længere nede i tråden. Tak! ✌️
Ikke på det, som Danosbananos refererer til. Han/hun mener, at du skal "tynde ud" soklen i slutningen ved at høvle i 45 grader.

M Masthugg sagde:
Ikke på det som Danosbananos mener. Han/hun mener, at du skal "tynde ud" soklen i slutningen ved at høvle den i 45 graders vinkel.
Jep, forstår nu efter at have set billede.

A A.Barman sagde:
I vores hus fra 1891 ser det sådan ud, rummene der bliver renoveret, genskabes med nytproducerede lister, foder og fejlleklodser. Samme profiler og mål. Jeg synes selv, at det bliver lidt rodet, hvis fejlleklodsen er for lav. Men smag er som sagt meget personlig, dengang havde hver bygherre jo sine egne standarder.
Præcis sådan. Vores fejlleklodser er betydeligt lavere end hvad @A.Barman har, men vi gjorde det samme. Kiggede på, hvad der var i de mest uberørte rum, og bestilte tilsvarende fra høvleriet.

Hvis man ikke har noget forlæg selv, må man vælge ud fra, hvad man selv synes, og gerne også hvad der passer med huset i spørgsmålet. Vi vælger eksempelvis bevidst en lidt "simplere" udformning på nogle ting. Selv om gården var rimeligt velhavende, da det var længe siden for over hundrede år siden, så var det stadig ikke en herregård.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.