17,766 læst ·
19 svar
18k læst
19 svar
Overgang fra almue gulvsokkel til dørfoder?!
Halløj!
Har købt et kåk, som vi er begyndt at renovere rum for rum. På grund af store huller og generelt dårlig gips i nederkanten mod gulv, så er vi nødt til at bruge relativt høje gulvlister. Har sat disse sokler op i et rum, og vi er pænt tilfredse indtil videre, men der er en ting, jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til det glatte dørkarm? 🤯
Hvordan ville I have gjort det? Hvis nogen andre har høje antikke gulvsokler sammen med smalle karme, må I meget gerne vise et billede af, hvordan I har gjort det.
Jeg har prøvet med foderklods, men det er ikke en mulighed, så længe jeg ikke finder en, der er højere end 120mm. På billederne kan I se, hvordan det ser ud i dag. Se bort fra min klattede fugemasse og placering af stikkontakt, det vil blive ordnet i forbindelse med overgangsarbejdet.
Link til gulvsokkel: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
Tak på forhånd! 🫡
Har købt et kåk, som vi er begyndt at renovere rum for rum. På grund af store huller og generelt dårlig gips i nederkanten mod gulv, så er vi nødt til at bruge relativt høje gulvlister. Har sat disse sokler op i et rum, og vi er pænt tilfredse indtil videre, men der er en ting, jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til det glatte dørkarm? 🤯
Hvordan ville I have gjort det? Hvis nogen andre har høje antikke gulvsokler sammen med smalle karme, må I meget gerne vise et billede af, hvordan I har gjort det.
Jeg har prøvet med foderklods, men det er ikke en mulighed, så længe jeg ikke finder en, der er højere end 120mm. På billederne kan I se, hvordan det ser ud i dag. Se bort fra min klattede fugemasse og placering af stikkontakt, det vil blive ordnet i forbindelse med overgangsarbejdet.
Link til gulvsokkel: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
Tak på forhånd! 🫡
Overvejelse - fandt en indfatningsklods på nettet, der er 140mm høj, men kun 20mm tyk, dvs. 1mm tyndere end gulvsoklen. Hvor meget tykkere bør den være?Danosbananos sagde:
Halløj!
Har købt et hus, som vi er begyndt at renovere rum for rum. På grund af store huller og generelt dårlig gips i den nederste kant mod gulvet skal vi bruge relativt høje gulvlister. Vi har sat disse sokler i et rum, og vi er virkelig tilfredse indtil videre, men der er én ting, jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til den glatte dørindfatning? 🤯
Hvordan ville I have gjort det? Hvis nogen anden har høje antikke gulvsokler sammen med smalle indfatninger, må I meget gerne vise billeder af, hvordan I har gjort.
Jeg har prøvet med en indfatningsklods, men det er ikke en mulighed, medmindre jeg finder en, der er højere end 120mm. På billederne kan I se, hvordan det ser ud i dag. Se bort fra min rodet fuge og placeringen af vægstikket, det vil blive løst i forbindelse med overgangsarbejdet.
Link til gulvsokkel: [link]
Tak på forhånd! 🫡
Jeg havde skiftet indfatningerne på dørene også til 21x95 almue, blande almue og glatte lister er ingen sjov kombi🥴😊
Desværre kan jeg ikke finde nogen, der er 21x95. Det nærmeste man kommer er denne, som er 15x95, så man skal bruge en dørklods for at skjule forskellen i tykkelsen: https://www.byggmax.se/dörrfoder-allmoge-furu-p08615097#913=83026T Timmermannen77 sagde:
Save til foderklodser selv af passende høvlet tømmer.
Et klassisk kneb fra 1800-tallet er ellers at håndhøvle en lille 45 graders fasede udenpå gulvlisten, så den yderste ende får samme tykkelse som yderkanten på foderet.
Et klassisk kneb fra 1800-tallet er ellers at håndhøvle en lille 45 graders fasede udenpå gulvlisten, så den yderste ende får samme tykkelse som yderkanten på foderet.
enten så er det skimsat, så dørkarmen er blevet på niveau med gulvlisten
eller så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 på begge sider, så det begynder at se ud som endestykker, så har man ikke behøvet at bruge fugemasse
eller så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 på begge sider, så det begynder at se ud som endestykker, så har man ikke behøvet at bruge fugemasse
Skimse ud foderet 6mm? Ikke en mulighed. Så er det bedre at "gøre" gulvlisten tyndereHogeN sagde:
Skimse ud foderet 6mm? Ikke en mulighed. Så er det bedre at "gøre" gulvlisten tyndere ved at kappe den sidste bit i 45°, oppefra og ned (se billede). Almue-listen er jo kun 21mm tyk i bunden og betydeligt tyndere foroven.HogeN sagde:
Dit andet forslag med 45° hjørne som afslutning er præcis som jeg har gjort på billedet. Jeg fyldte med akryl for at det så forfærdeligt ud med almue-list mod det glatte foder.
Nej, slet ikke som du har gjort. Den måde, jeg foreslog, er at save enden af i 90 grader og derefter blot tage en lille 45 graders fasning af det udstående hjørne. I modsat retning af din 45 graders giring.Danosbananos sagde:
Skimse ud foderet 6mm? Ikke en mulighed. Så er det bedre at "gøre" gulvlisten tyndere
Skimse ud foderet 6mm? Ikke en mulighed. Så er det bedre at "gøre" gulvlisten tyndere ved at skære den sidste del med 45° ned, oppefra og ned (se billede). Almue-listen er jo kun 21mm tyk i bunden og betydeligt tyndere foroven.
Dit andet forslag med 45° hjørne som afslutning er præcis som jeg har gjort på billedet. Jeg fyldte med akryl, fordi det så frygteligt ud med almue-list mod det glatte foder.
I vores hus fra 1891 ser det sådan ud, rummene som renoveres, genskabes med nyfremstillede lister, foder og skurklodser.X xLnT sagde:
Samme profiler og mål.
Synes selv, det bliver lidt rodet, hvis skurklodsen er for lav.
Men smag er som sagt yderst personlig, på den tid havde jo hver bygherre sine egne standarder.
Tak for god hjælp. Det der passer nok bedre hos os, ikke lige så massivt. Du synes ikke, jeg skal gå med samme allmoge foder, men i andre dimensioner?P Porsibygg sagde:
21x120 https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069
Senest redigeret:








