Blev træt af ikke at have en ordentlig arbejdsplads i garagen og fjernede derfor den gamle "arbejdsbænk", der var der, for at bygge en ny, større og mere stabil.
Det meste af materialet, jeg har brugt, er træ, som jeg havde liggende fra tidligere og må sige, at jeg er tilfreds med byggeriet indtil videre. God overflade, stabil (skal fastgøre en stor skruetvinge i det bl.a.), osv.
Det eneste, jeg stort set har købt nyt, var byggefinér (15 mm) for at have som bord-/arbejdsflade i troen på, at det ville være hårdt og holdbart nok. Jeg bruger normalt ikke særligt meget vold på arbejdsfladerne MEN bemærkede hurtigt, at finéren desværre er alt for blød til at have som overflade at arbejde på.
(Før var der en køkken-laminatplade, som den tidligere husejer havde sat op som arbejdsbænk/arbejdsflade).
Ville derfor lægge noget oven på finéren for at få en hårdere/holdbarere overflade at arbejde på. Det må dog ikke være særligt tykt, da højden på bænken er i den højeste ende nu.
Hvad anbefaler I derude?
- Oliehærdet MDF?
- Noget andet?
Pladejern bliver desværre for besværligt og vil gerne holde "byggeriet" på et så lille budget som muligt. )
Jeg har kørt med byggplyfa på min bænk i 3 år nu. Den er delvis imprægneret med hydralolie som lækkede fra en brændekløver.
Fungerer godt uden nogen yderligere behandling.
Men du kunne jo lægge en oliehærdet board som "offerbrædt", så kan du nemt skifte det ved behov.
Jeg har kørt med byggrossfiner på min bænk i 3 år nu. Den er delvist imprægneret med hydraulikolie, der lækkede fra en brændekløver.
Men du kunne jo lægge en oliehærdet plade som "offerplade", så kan du nemt skifte den efter behov.
maah sagde:
Jeg har kørt med byggrossfiner på min bænk i 3 år nu. Den er delvist imprægneret med hydraulikolie, der lækkede fra en brændekløver.
Men du kunne jo lægge en oliehærdet plade som "offerplade", så kan du nemt skifte den efter behov.
Blandt alle "plader" derude, er oliehærdet mdf den stærkeste/mest holdbare?
Det kan være en "offerplade", som du siger.
Jeg mekker med MC, så lidt oliaspild osv. kommer jo til at forekomme. Det, jeg ikke troede, var, at byggfiner ville være såå blød. Mindste kantede genstand efterlader dybe mærker i den.
Føles så sterilt med plade, plus at bænken er i vinkel (45 grader ved "ståpladsen"). Føles besværligt at ordne... Har aldrig arbejdet med plade. *klør mig i hovedet*
Hvor køber man plade? Jernhandlen?
Ingen der har erfaring fra andre typer af "dækkeskiver" man kunne bruge i mit tilfælde uden at man bygger for meget på?
Så i en garagetråd en der brugte gulvmåtte af den type man har på lufthavne på bænkene. Må være utroligt slidstærke og tåler desuden væske. Tænkte at kopiere det i mit byggeri.
Føles så sterilt med plade, plus at bænken er i vinkel (45-grader ved ”ståpositionen”). Føles besværligt at ordne... Har aldrig arbejdet med plade. *klør mig i hovedet*
Hvor køber man plade? Jernhandleren?
Ingen der har erfaring fra andre typer af ”dækskiver” man kunne bruge i mit tilfælde uden at man bygger for meget på?
Plade bestiller du i mål hos blikkenslageren eller smeden, hvis du ikke ordner det selv.
Så jeg i en garagetråd en der brugte gulvmåtte af den type man har i lufthavne på bænke. Må være super slidstærke og tåler desuden væske. Tænkte at kopiere det i mit byggeri.
Det ville have været perfekt. Fortæl gerne hvor du får fat i sådan måtte når du starter.
Formfiner bruger jeg på min arbejdsbænk, der findes jo også såkaldt slitfiner, som man har på traileren, som også er et godt alternativ.
Slitfiner havde været godt at tage selvfølgelig. Tjekkede hos den lokale XL Bygg, og de tog 2000 kr. for en plade på 1200x3000 mm, og en bekendt (dygtig håndværker) anbefalede byggefinér i stedet...
Slidkrydsfiner havde været godt at tage så klart. Jeg kiggede på den lokale XL Bygg, og de tog 2000kr for en plade på 1200x3000 mm. og en bekendt (dygtig håndværker) anbefalede byggkrydsfiner i stedet...
Tanken var at være så ”økonomisk” som muligt...
Støbefiner tåler jo mere end almindelig finer, men koster mindre end slidkrydsfiner...
Måske det kan være noget at have som overflade!? Den er jo lidt glat, jeg bruger den i snedkerværkstedet - Fungerer fint!
Formplyfan tåler jo mere end almindelig plyfa men koster mindre end slidplywood...
Måske det kan være noget at have som overflade!? Den er jo lidt glat, jeg bruger den i snikkerboa - Fungerer fint!