Vi har fået en komfur installeret, som ikke fik et overfladebehandling. Jeg er usikker på, hvordan man gør det. Håndværkeren, som ikke selv ville gøre (fuldføre) arbejdet, siger, at jeg skal bruge almindelig spartelmasse og derefter male.

Overfladen består af to forskellige materialer. Selve komfuret ligner beton, og så er der en overbygning af plader i betonlignende materiale. En brandsikker plade.

Hvordan ville I gøre dette arbejde?

Min bekymring er, at det vil revne ved samlingerne. 5 cm spartelstrimler vil være svære at skjule, da der ikke er plads til forsænkning for spartelmasse. Håndværkeren foreslog da en helt dækkende væv, som jeg kan spartle ind.

Varme kan skabe bevægelser. Hjælper det at først forsegle samlingerne med en blød fugemasse, som man derefter kan spartle over? Hvad kan man i så fald få spartelmassen til at hæfte på?

Hvilken type spartelmasse bruges? Det bliver ikke meget varmt, når jeg tænder op, men lidt varme bliver det.

Har også overvejet mikrocement, men den instruktion, jeg læste, sagde, at det var besværligt, hvis underlaget allerede var i cement.
 
  • Grå cementlignende mur med to forskellige materialer, brandsikre plader øverst, delvist installeret omkring en ny komfur. To synlige samlinger.
Jeg ville overveje kakler, klinker eller noget andet stenmtrl i stedet for spartelmasse og maling.
 
En interessant tanke. Er ikke helt sikker på, om det passer med stilen. Her kommer et til billede. Hvad tror du?
 
  • Moderne indbygget pejs med glasfront, omgivet af grå beton. Ved siden af står en stak brænde, klar til brug.
Ville nok se flot ud med en täljsten beklædning.
 
Jeg tænker, det bliver besværligt rundt om urfälnaderna for luft, og at det måske bygger for meget.

Men det ville nok være pænt.
 
Kakler og klinker kan jo være tyndere, enklere og billigere at købe og bearbejde men har jo ingen videre varmelagrende evne.
Kig f.eks. på kakelugnspannan.se for at se, hvordan en pejs kan beklædes på forskellige måder.
 
Ok får gøre det, men mit spørgsmål her gælder frem for alt, hvordan man spartler.
 
Jeg ved ikke, hvor sandsynligt det er, at fugen sprækker, måske kan man fylde den med en elastisk brandfugemasse, den sprækker vel ikke lige så let som en fuge, der hærder og bliver helt stiv.

Men, jeg lærte af skorstens-renoverere, at hvis man vil have en overflade, der ser en smule pudset ud, kan man efter spartling fortynde snedker-spartel med lidt vand og rulle det på overfladen, inden man maler den. Det fungerede udmærket på vores gamle skorsten på landet, hvor jeg rev lidt væg ind mod teglstenen og havde brug for at forbedre den overflade.
 
Elastisk brandfugemasse. Findes der sådan, som spartelmassen hæfter på?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.