Jeg tænker på at montere dobbeltlag brandbeskyttende gips bag en brændeovn. Men hvilke overfladebehandlinger kan man bruge på pladen? Selve gipspladen er dækket med papir/karton, så vidt jeg kan læse.
Kommer lidt an på, hvad formålet med brandsikringen er. Gipsplader kan ikke lide varme eller varmeudstråling fra en brændeovn, da krystalvandet fordamper og de bliver porøse. Heller ikke papirsbeklædningen kan lide varme særlig meget, men er mere modstandsdygtig end selve gipsen. Men hvis det ikke er et rum, der bliver varmt/udsættes for varmeudstråling, så fungerer almindelig vægmaling fint. Eller tapet. Begge er mere varmebestandige end gipspladen i hvert fald.
Hvis det i stedet er varme, der stråler fra brændeovnen, så må du overveje en anden plade, fx kalciumsilikat. Eller murværk.
Hvis det i stedet er varme, der stråler fra brændeovnen, så må du overveje en anden plade, fx kalciumsilikat. Eller murværk.
Tror ikke gips er godkendt, medmindre du har godt med afstand.
Der findes specielle brandsikringsplader alternativt en stenplade.
Hvis du bruger en stenplade, tror jeg også, den skal sidde med afstand, så der bliver et luftspalte bagved.
Brugte selv en brandsikringsplade og kunne da flytte min kamin tættere på væggen.
Så i stedet for 150 mm til væg kom vi ned til 50 mm, så vi sparede 100 mm.
Der findes specielle brandsikringsplader alternativt en stenplade.
Hvis du bruger en stenplade, tror jeg også, den skal sidde med afstand, så der bliver et luftspalte bagved.
Brugte selv en brandsikringsplade og kunne da flytte min kamin tættere på væggen.
Så i stedet for 150 mm til væg kom vi ned til 50 mm, så vi sparede 100 mm.
Det var en type sådan har her jeg overvejer. Koster meget lidt i sammenligning med andre brandsikringsplader men er bla tyndere.
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
Det er mere for at beskytte dig, når dit hus allerede brænder, så du kan nå ud, inden ilden har spredt sig.Ulltand sagde:
Notér den godkendte anvendelsestemperatur:
"Anvendelsestemperatur: +10°C til +40°C."
Det skyldes, at gips ikke tåler højere temperaturer pga. at krystalvandet forlader, og pladen bliver pulver igen.
Klik her for at svare