På grund af lokalplan, naboer og en besværlig byggetilladelsesarkitekt, overvejer vi at løse vores planlagte tagløft ved at gøre overetagen større end underetagen. Bagsiden af huset er nemlig meget privat og en sådan konstruktion vil næppe kunne ses fra gaden og vil ligge "bag" naboernes huse. Forhåbentlig kan vi også få byggetilladelsesarkitekten med på dette, da vi holder os inden for lokalplanen og det ikke påvirker husets udseende fra gaden.

Men rent byggeteknisk føler jeg mig en smule usikker. Jeg havde tænkt mig at bygge med en mønterbalk, hvilket betyder, at langsiderne (det er en langside, der vil få et udhæng) vil være bærende for tagbjælkerne. Altså vil der være behov for en støtte under tagfoden på udhænget. Er dette et problem? Jeg tænker på, at disse stolper og bjælken vil blive udsat for vejr og vind.

Et andet "problem" er, at undersiden af bjælkelaget også vil blive udsat. Hvordan bygger man det bedst muligt for at undgå, at fugt kommer ind?

• Bygningstegning viser overhæng med støtte fra stolpe, del af tagkonstruktion.
Senest redigeret:
Undersiden på bjælkelaget bygger du vel bedst som hvilken væg som helst? Apropos vejr og vind er det jo samme "problem" som med øvrige træmaterialer. Male eller behandle for at modstå.
En limtræsbjælke på limtræssøjler burde ikke være noget problem for konstruktionen som sådan.

Stemmer nok godt. Ud overhænget bliver jo i princippet en stolpefundament, og det har jo virket før (jo før desto bedre...)

Jeg har også overvejet i de baner. Er der nogen, der ved, hvor man kan finde dimensioneringshjælp for at kunne beregne cirka hvilket overhæng man kan have, hvis man ikke vil have de støttestolper, som Dr.SiC forestiller sig?

Burde man ikke rådføre sig med en konstruktør for at finde ud af, hvor stort udhæng man kan have, hvis man ikke vil have "plintar". Det må vel afhænge af, hvordan bjælken, der holder udhænget oppe, er forankret i huset samt hvor robust den er.
Føler I ikke nogle æstetiske tvivl ved at lave sådan en ombygning? Men det er måske bare mig, der ikke kan visualisere slutresultatet....

Det æstetiske er jeg ikke så bekymret for. Det ville jo blive som et stort skærmtag langs med hele væggen. Det kunne nok gøres ret pænt. Men jeg har stærke betænkeligheder omkring mekanikken. At placere vægten fra tagkonstruktionen udenfor den bærende væg føles ikke helt rigtigt. Der burde blive et meget stort moment i bærende bjælkelag. Men med den rette slags tagkonstruktion og et kraftigt bjælkelag kunne det måske fungere. Lige nu spekulerer jeg bare frit.

Vi har for øjeblikket lagt denne løsning på is og satser på, at vi får lov til at bygge på hele huset i stedet, huset har nemlig en tilbygning til venstre, som ikke er tegnet i billedet ovenfor. Så slipper vi for overhænget og får den plads, der er nødvendig. Men hvis det går galt af en eller anden grund, er dette vores backupplan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.