Overvejede at væg montere en OSB-plade under en gipsplade.
Spørgsmål 1: Hvordan sømmer man træpladen? Er klammer tilstrækkelige, og i så fald hvilken længde?
Spørgsmål 2: Behøver man "kortlinger" ved samlinger mellem gipspladerne når der ligger en træplade under?
Spørgsmål 3: Hvor lange skruer er nødvendige til gipsen?
Spørgsmål 4: Noget andet at tænke på?
Spørgsmål 1: Hvordan sømmer man træpladen? Er klammer tilstrækkelige, og i så fald hvilken længde?
Spørgsmål 2: Behøver man "kortlinger" ved samlinger mellem gipspladerne når der ligger en træplade under?
Spørgsmål 3: Hvor lange skruer er nødvendige til gipsen?
Spørgsmål 4: Noget andet at tænke på?
Jeg er næsten enig med Mathias.
Men i min verden skruer man OSB'en med 30-40 mm spånpladeskruer, dette for at denne skrue fordyber sit hoved af sig selv i OSB-pladen.
1. Spånpladeskrue, ca. 32 mm. (men brug IKKE spånpladeskrue til gipsen)
2. Nej, og det er egentlig heller ikke nødvendigt med nogen kortlinger under OSB'en.
3. 32mm, typisk. Men vil man gøre arbejdet overdrevent godt, bruger man skruer til dobbelgips, ca. 41mm overalt hvor man skruer ind i en regel.
4. Forskyd alle samlinger mellem OSB og gips, dvs. ingen gipssamling på samme sted som en OSB-samling, bortset fra hjørner naturligvis.
Sæt OSB enten liggende eller stående, sæt gipsen stående.
Sav alle gipsskivekanter (sav mindst fasen væk), der sidder i hjørner, så bliver du ikke gråhåret af at spartle op fasningen bagefter. Skærer du kanterne godt, så er det sandsynligvis nok med en lille streng akrylfugemasse, som du stryger ud i hjørnet i stedet for spartelmasse.
Men i min verden skruer man OSB'en med 30-40 mm spånpladeskruer, dette for at denne skrue fordyber sit hoved af sig selv i OSB-pladen.
1. Spånpladeskrue, ca. 32 mm. (men brug IKKE spånpladeskrue til gipsen)
2. Nej, og det er egentlig heller ikke nødvendigt med nogen kortlinger under OSB'en.
3. 32mm, typisk. Men vil man gøre arbejdet overdrevent godt, bruger man skruer til dobbelgips, ca. 41mm overalt hvor man skruer ind i en regel.
4. Forskyd alle samlinger mellem OSB og gips, dvs. ingen gipssamling på samme sted som en OSB-samling, bortset fra hjørner naturligvis.
Sæt OSB enten liggende eller stående, sæt gipsen stående.
Sav alle gipsskivekanter (sav mindst fasen væk), der sidder i hjørner, så bliver du ikke gråhåret af at spartle op fasningen bagefter. Skærer du kanterne godt, så er det sandsynligvis nok med en lille streng akrylfugemasse, som du stryger ud i hjørnet i stedet for spartelmasse.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
JEG har prøvet så sent som i går.
OSB går at skrue med gipseskruer, men den trækker ikke ind i pladen, nogle gange stikker skruehovedet ud liiite.
1 ud af 50 skruer brød jeg af i min iver efter at få dem lidt fordybet.
Hvis man tænker sig om og ikke skruer midt i en chip, så fungerer gipseskruer.
Protte
OSB går at skrue med gipseskruer, men den trækker ikke ind i pladen, nogle gange stikker skruehovedet ud liiite.
1 ud af 50 skruer brød jeg af i min iver efter at få dem lidt fordybet.
Hvis man tænker sig om og ikke skruer midt i en chip, så fungerer gipseskruer.
Protte
Jeg skruede også i går. Jeg bruger i dette tilfælde noname-skruer og tager ingen hensyn til, hvor jeg skruer. Dvs., omtrent som jeg plejer at gøre. Antallet af skruer, jeg har knækket de seneste år, kan jeg tælle på tæer og fingre. Jeg har ingen problemer med at få skruen ned i pladen.prototypen sagde:JEG har prøvet så sent som i går.
OSB kan skrues med gipsskruer, men de trækker ikke ind i pladen, nogle gange stikker skruehovedet lidt ud.
1 ud af 50 skruer knækkede jeg i min iver for at få dem lidt forsænkede.
Hvis man tænker sig om og ikke skruer lige midt i en flis, fungerer gipsskruer.
Protte
Derimod har jeg konstateret, at en række billige skruemaskiner, som findes her på landejendommen, ikke kan trække skruen helt ned, hvis man kører på høj hastighed (anden gear). Sådanne problemer har jeg dog ikke med min almindelige Bosch skruemaskine.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Nu kører jeg med en stor Makita, og det er ikke så mærkeligt at skrue en skrue af, hvis man skulle ramme en knast i reglen.
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Nu kører jeg med en stor Makita, og at knække en skrue hvis man skulle ramme en kvist i reglen er ikke så mærkeligt.
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Klik her for at svare