Hej

Jeg tænkte på at bygge hylder i depotet. 1m bred 0,5m dyb. Hvor meget kan man belaste sådan en hylde, hvis man bygger den af OSB uden forstærkende regler andet end på kortsiderne?

bør man hellere bruge en anden plade?

Tak!!
Martin

M MartinS1980 sagde:
Hej

Tänkte bygga hyllor i förrådet. 1m bred 0,5m dyb. Hvor meget kan man belaste sådan en hylde, hvis man bygger den af OSB uden forstærkende reglar udover på de korte sider?

bør man hellere bruge en anden plade?

Tak!!
Martin
Osb er dårligt til det meste. Så også hylder. En meter er desuden ret langt.

• Synes
remrag
  • Laddar…
1 meter er lidt for meget. Der findes færdige hvide hylder, men de har brug for tre støtter per meter.

nikasp
S Simsonsson sagde:
Osb er ringe til de fleste ting. Så også hyldeplader. En meter er desuden ret langt.
Hvad ville du have brugt i stedet?

nikasp nikasp sagde:
Uden forstærkning vil de nok give sig ret hurtigt. Jeg lavede ca. 120 cm brede med en ramme af lægter under, dvs. også på længden. Synes at de fungerer fint deroppe på loftet, plastkasser glider godt på dem.

[link]
tak, hvor dybe er dine?

• Synes
Magnus Högfjäll
  • Laddar…
raveper raveper sagde:
1 meter er lidt vel meget. Der findes færdige hvide hyldeplaner, men de behøver tre støttepunkter per meter.
tak

nikasp
M MartinS1980 sagde:
tak, hvor dybe er dine?
Mellem 60-90 cm men som skrevet og ifølge link en kraftig ramme af reglar så jeg kan sætte mig på dem. Billigt og godt til formålet, er altså oppe på loftet hvor jeg ville få op kasser og andet fra gulvet.

nikasp nikasp sagde:
Mellem 60-90 cm men som skrevet og ifølge link en kraftig ramme af reglar så jeg kan sætte mig på dem. Billigt og godt til formålet, er altså oppe på loftet hvor jeg ville få op kasser og andet fra gulvet.
(y)

wildeside
Råspont fungerer godt som hyldeplan

• Synes
MartinS1980
  • Laddar…
Køb mdf i stedet, men uden ramme er det stadig for langt med en meter.

• Synes
MartinS1980
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Køb mdf i stedet, men uden ramme er det stadig vel langt med en meter.
Mdf har vel ikke særlig god styrke som hyldeplade?

raveper raveper sagde:
Mdf har vel ikke videre styrke som hyldeplader?
Kommer vel an på, hvad man sammenligner med. Jeg har mdf i mit depot. Men du har ret.

Senest redigeret:
Jeg byggede en enklere hylde med krydsfiner og 45mm reglar. Den holder godt til tunge mapper osv. Denne er 100cm lang og 40cm dyb.

Byggede en anden hylde til opbevaring, den kan klare meget vægt. Den er også bygget med krydsfiner og 45mm reglar.

Har nogle hylder i garagen af OSB, de holder, men slet ikke på samme måde. De svajer meget og er blevet bøjede på bare nogle måneder.

• Hylde lavet af krydsfiner og 45mm reglar. Den er monteret på væggen med mapper ovenpå, passende til tunge genstande.
  • En træhylde af krydsfiner og 45mm reglar, fyldt med papkasser og kufferter i et opbevaringsrum. Foldestole står ved siden af, og ledninger ses ved bunden.
Hvis man virkelig kun vil bygge af osb, forestiller jeg mig, at en torsion box burde blive ret stabil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.