Hej,
jeg er ved at indrette min overetage og overvejer lidt, hvordan jeg skal gøre i skråtaget... Der skal op masonitskiver, 335mm isolering (95+120+120), plast og derefter... enten tæt lægter med kun gips eller "glere" lægter med OSB-plader og derefter gips.
Er det nødvendigt med OSB i skråtaget? OSB + gips i indervæggene er en selvfølge, men er det virkelig nødvendigt i skråtaget? Svært at hænge ting i skråtaget...
jeg er ved at indrette min overetage og overvejer lidt, hvordan jeg skal gøre i skråtaget... Der skal op masonitskiver, 335mm isolering (95+120+120), plast og derefter... enten tæt lægter med kun gips eller "glere" lægter med OSB-plader og derefter gips.
Er det nødvendigt med OSB i skråtaget? OSB + gips i indervæggene er en selvfølge, men er det virkelig nødvendigt i skråtaget? Svært at hænge ting i skråtaget...
Nej det er ikke nødvendigt. Tror faktisk ikke, man plejer at have noget mere end gips. Skulle det blive aktuelt, så findes der jo mollyplug til at kunne hænge noget lidt tungere op. Men selvfølgelig. Ved du med dig selv, at du vil hænge en tv op, så ville jeg have sat lidt ekstra spær der i hvert fald.
Tak for svarene! Jeg tænker mest, hvis man skulle fortryde sig fremover, men kan ikke komme i tanke om en eneste ting, man kan hænge i et skråloft bortset fra hængende lamper. Jeg kan ikke sætte en luftvarmepumpe op, jeg kan ikke sætte et TV op (andet end hvis det skulle hænges fast på en lang arm, hvilket nok ville se skidedumt ud), jeg kan ikke sætte billeder op osv...
Forsøgte at google lidt billeder, men kan ikke finde et eneste billede med noget, der er monteret i skråloft - bortset fra spotlights.
Det føles så ret unødvendigt og praktisk taget helt værdiløst at have OSB i skråloftet.
Forsøgte at google lidt billeder, men kan ikke finde et eneste billede med noget, der er monteret i skråloft - bortset fra spotlights.
Det føles så ret unødvendigt og praktisk taget helt værdiløst at have OSB i skråloftet.
Du tænker smart og godt!R roniish sagde:Tak for svarene! Jeg tænker mest, om man skulle fortryde sig fremover, men kan ikke komme på en eneste ting, man kan hænge i et skråt tag bortset fra hængende lamper. Jeg kan ikke sætte en luftvarmepumpe op, jeg kan ikke sætte et TV op (andet end hvis det skulle hænges fast på en lang arm, hvilket vil se meget dumt ud), jeg kan ikke sætte billeder op osv.
Forsøgte at google nogle billeder, men kan ikke finde et eneste billede med noget, der er monteret i skråtaget - bortset fra spotlights.
Det føles temmelig unødvendigt og praktisk talt helt værdiløst at have OSB i skråtaget.
Hvordan lægger man gipsen på spærtræet egentlig?
Jeg har altid lagt den langs med, altså modsat af hvad man ville gøre med gulvspån.
Den lange kant får så støtte hele vejen og den korte får støtte af 4 eller 5 stk. 70mm brede spærtræ.
Måske spiller det ikke nogen større rolle, jeg har da ikke set nogen revner i lofterne endnu...
Nu plejer jeg ikke at være alt for hurtig, så spærtræet kan sidde et par uger før gipsen kommer på, eller også kommer gipsen op med det samme, men spartlingen kan tage tid 🙂
Jeg har altid lagt den langs med, altså modsat af hvad man ville gøre med gulvspån.
Den lange kant får så støtte hele vejen og den korte får støtte af 4 eller 5 stk. 70mm brede spærtræ.
Måske spiller det ikke nogen større rolle, jeg har da ikke set nogen revner i lofterne endnu...
Nu plejer jeg ikke at være alt for hurtig, så spærtræet kan sidde et par uger før gipsen kommer på, eller også kommer gipsen op med det samme, men spartlingen kan tage tid 🙂
Klik her for at svare