37,917 læst ·
35 svar
38k læst
35 svar
OSB - gips - spånplade
Fra en tidligere tråd, kommentar fra Byggelits webb:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
Når jeg talte med en hustillverandør om at eventuelt have dobbelte gipsplader eller OSB + gips for at få lydisolering og holdbarhed til væghængte ting, nævnte han fibergips. Er der nogen her, der har hørt om det og har noget at tilføje?
Vi valgte løsningen med osb+gips. Selvom det blev dyrere end spån og dobbeltgips, sikke vægge. Det er bare at skrue en skrue i, og du kan stole på, at det holder. Skruede køkkenet op uden at forstærke yderligere, sidder kanon. Det bliver samme løsning, når overetagen indrettes.
/Jögga
/Jögga
Ja, jeg har kigget på det.ylven sagde:
Omkostningerne for fibergips er dog en smule højere end for gips+osb (iaf i de kvantiteter jeg kiggede på www.xella.dk). Jeg tænkte på at bruge det i badeværelset, men nu føler jeg dog, at det bliver for meget "nyt", der er meget at tænke på alligevel med alle rør, afløb osv.
Hvis jeg var rig, ville jeg lave vores hus om og have plyfa i væggene!perese sagde:
Plyfan er perfekt som stillads.
Jeg plejer også at bruge plyfan som gulv på bjælkelaget, inden undergulvet kommer på. Når det så er tid, er det bare at rejse plyfan op mod væggen og skrue den fast. Jeg stoler hverken på spån eller osb i dette tilfælde, desuden trækker plyfan sig godt sammen, hvis den bliver våd i forbindelse med stommens rejse.
Jeg plejer også at bruge plyfan som gulv på bjælkelaget, inden undergulvet kommer på. Når det så er tid, er det bare at rejse plyfan op mod væggen og skrue den fast. Jeg stoler hverken på spån eller osb i dette tilfælde, desuden trækker plyfan sig godt sammen, hvis den bliver våd i forbindelse med stommens rejse.
Danogips har en side hvor man beskriver forskellige konstruktioner samt deres lydisolerende egenskaber:
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
Gældende for OSB. Hvordan fungerer de i vådrum?
Har tænkt dobbeltgips men mange anbefaler at bytte den indre mod OSB for at slippe for kortlingar mm for blandere, håndvask mm.
Synspunkter?
Har tænkt dobbeltgips men mange anbefaler at bytte den indre mod OSB for at slippe for kortlingar mm for blandere, håndvask mm.
Synspunkter?
Det fungerer selvfølgelig udmærket. Hvor OSBen sidder, skal det være tørt, ellers har du stooore problemer......SittinDuck sagde:
Selv valgte jeg til sidst at sætte plyfa der i stedet, lige i badeværelset - det føles yderligere lidt mere robust. I alle andre rum bliver det OSB.
Du bør måske også overveje fibergips, søg på Fermacell fra Xella, så finder du. Koster omtrent som OSB og gips tilsammen. Mindst lige så holdbar og mere modstandsdygtig over for vand.
tænk på at OSB ikke er helt formstabil og skal sættes med nogle millimeters mellemrum for at have mulighed for at bevæge sig lidt. det er derfor OSB-pladen er tre mm smallere end f.eks. krydsfiner. Spån er udmærket bagved gips men ikke lige så godt til at skrue af og derefter skrue skruer i samme hul. Formaldehyd er ikke til at spøge med men de store leverandører byggelit og orkla mm har reduceret mængden til langt under grænsen for hvad så er tilladt. Derimod hvis man sparer nogle kroner og køber billigt skidt på Byggmax, ved man jo ikke så nøje...