Hej!
Det anbefales jo ofte at sætte en OSB-plade bag gipsen på indervægge for stabilitet og for at have noget at fastgøre ting i.
Jeg havde oprindeligt tænkt at sætte dobbelte gipsplader, men jeg er begyndt at overveje, om det ikke ville være en god idé at sætte en anden plade bagved.
Men, prisen! En gipsplade kan man jo få for 60kr, men en OSB-plade så jeg koster ca. 150kr!!!
Mit spørgsmål er så, kan man ikke sætte en almindelig 12mm spånplade bag gipsen i stedet, den koster jo også ca. 60kr og udfylder vel omtrent samme funktion som en OSB-plade?
Mvh
Pagge
Det anbefales jo ofte at sætte en OSB-plade bag gipsen på indervægge for stabilitet og for at have noget at fastgøre ting i.
Jeg havde oprindeligt tænkt at sætte dobbelte gipsplader, men jeg er begyndt at overveje, om det ikke ville være en god idé at sætte en anden plade bagved.
Men, prisen! En gipsplade kan man jo få for 60kr, men en OSB-plade så jeg koster ca. 150kr!!!
Mit spørgsmål er så, kan man ikke sætte en almindelig 12mm spånplade bag gipsen i stedet, den koster jo også ca. 60kr og udfylder vel omtrent samme funktion som en OSB-plade?
Mvh
Pagge
Jeg køber mine skiver for 120spänn, det kan du sikkert også forhandle dig til.
Kig ikke på stykprisen, beregn hvor mange skiver du skal have, så ser du, at det drejer sig om nogle tusindlapper - sandsynligvis småpenge i det store billede, og du sparer dig en masse besvær med plugger etc. resten af livet....
Kig ikke på stykprisen, beregn hvor mange skiver du skal have, så ser du, at det drejer sig om nogle tusindlapper - sandsynligvis småpenge i det store billede, og du sparer dig en masse besvær med plugger etc. resten af livet....
Hej
En lille præcisering, du behøver normalt ikke en spånplade/plywood eller lignende inden for gipsen for stabiliteten. Det er oftest for bekvemmelighed/enkelthed for fastgørelse af diverse ting på væg i færdig bygning.
Det er kun i ekstreme tilfælde, du behøver stærkere plader end gips for stabiliteten.
Hvis du har brug for hjælp med mere statik i huset, kan du sige til, så kan jeg hjælpe dig med det.
En lille præcisering, du behøver normalt ikke en spånplade/plywood eller lignende inden for gipsen for stabiliteten. Det er oftest for bekvemmelighed/enkelthed for fastgørelse af diverse ting på væg i færdig bygning.
Det er kun i ekstreme tilfælde, du behøver stærkere plader end gips for stabiliteten.
Hvis du har brug for hjælp med mere statik i huset, kan du sige til, så kan jeg hjælpe dig med det.
Vi har spån + gips, hvilket er meget godt. OBS! Det er forskel på spån og spån; Byggmax-spån giver jeg ikke meget for, vi har Byggelit-spån hvilke har en helt anden kvalitet. Ved ikke pris på disse.
Enig med MathiasS; bit tænderne sammen og køb OSB og sørg for at isolere skillevæggene når du alligevel er i gang!
Enig med MathiasS; bit tænderne sammen og køb OSB og sørg for at isolere skillevæggene når du alligevel er i gang!
Og isolerer du så for lyd, behøver du kun at isolere den nedre tredjedel af væggen. Hvis du vil spare materialer. Man kan spare nogle kroner...hvis man nu er i det humør.ClasseClas sagde:
Snakker vi lydisolering, så gør glasuld eller lignende egentlig ikke en skid rent lydisoleringsmæssigt set. Det håndterer den indre resonans i væggen, og det er det eneste... Man plejer at isolere hele væggen alligevel, men rent akustisk så er det nok med 1/3 for at tage sig af resonanserne....perese sagde:
I dagens plader findes der ikke så meget formaldehyd som der var før. Formaldehyd er en komponent i limmet. 
Edsbyn f.eks. skriver sådan om sine produkter:
Spånplade, MDF- og HDF-board fremstilles af fabrikker, der er under konstant tilsyn af tredjepart, fx Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institut og lignende, med hensyn til opfyldelse af
europastandarden EN 120. Denne standard angiver testmetoden for formaldehyd-afspaltning, og klassen E1 angiver at
grænseværdien 0,13mg/m³luft ikke må overskrides. Samtlige pladematerialer vi anvender er af E1-kvalitet.
Materialet til pladerne kommer fra langsigtet skovbrug i Norden.
Edsbyn f.eks. skriver sådan om sine produkter:
Spånplade, MDF- og HDF-board fremstilles af fabrikker, der er under konstant tilsyn af tredjepart, fx Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institut og lignende, med hensyn til opfyldelse af
europastandarden EN 120. Denne standard angiver testmetoden for formaldehyd-afspaltning, og klassen E1 angiver at
grænseværdien 0,13mg/m³luft ikke må overskrides. Samtlige pladematerialer vi anvender er af E1-kvalitet.
Materialet til pladerne kommer fra langsigtet skovbrug i Norden.