Hej!

Det anbefales jo ofte at sætte en OSB-plade bag gipsen på indervægge for stabilitet og for at have noget at fastgøre ting i.

Jeg havde oprindeligt tænkt at sætte dobbelte gipsplader, men jeg er begyndt at overveje, om det ikke ville være en god idé at sætte en anden plade bagved.

Men, prisen! En gipsplade kan man jo få for 60kr, men en OSB-plade så jeg koster ca. 150kr!!!

Mit spørgsmål er så, kan man ikke sætte en almindelig 12mm spånplade bag gipsen i stedet, den koster jo også ca. 60kr og udfylder vel omtrent samme funktion som en OSB-plade?

Mvh
Pagge
 
spånpladen er mere porøs og det fæster ikke lige så godt. Bedst er måske krydsfiner ;D men de er endnu dyrere.... :o om du ikke vil lægge spont bagved.
 
Jeg køber mine skiver for 120spänn, det kan du sikkert også forhandle dig til.

Kig ikke på stykprisen, beregn hvor mange skiver du skal have, så ser du, at det drejer sig om nogle tusindlapper - sandsynligvis småpenge i det store billede, og du sparer dig en masse besvær med plugger etc. resten af livet....
 
  • Synes
Mårten Olofsson og 1 anden
  • Laddar…
Hej
En lille præcisering, du behøver normalt ikke en spånplade/plywood eller lignende inden for gipsen for stabiliteten. Det er oftest for bekvemmelighed/enkelthed for fastgørelse af diverse ting på væg i færdig bygning.
Det er kun i ekstreme tilfælde, du behøver stærkere plader end gips for stabiliteten.
Hvis du har brug for hjælp med mere statik i huset, kan du sige til, så kan jeg hjælpe dig med det.
 
Perese foreslog spontant, og det er ingen dårlig idé. Det tager længere tid at montere end en hel skive. Men spontat + gips, fandtes tidligere på påkostede huse, og det er en god løsning.
 
ClasseClas
Vi har spån + gips, hvilket er meget godt. OBS! Det er forskel på spån og spån; Byggmax-spån giver jeg ikke meget for, vi har Byggelit-spån hvilke har en helt anden kvalitet. Ved ikke pris på disse.

Enig med MathiasS; bit tænderne sammen og køb OSB og sørg for at isolere skillevæggene når du alligevel er i gang!
 
ClasseClas sagde:
Vi har spån + gips, hvilket er mkt godt. OBS! Det er forskel på spån o spån; Byggmax-spån giver jeg ikke mkt for, vi har Byggelit-spån hvilke har en helt anden kvalitet. Ved ej pris på disse.

Er enig med MathiasS; bit ihop o køb OSB og sørg for at isolere mellemvæggene når du alligevel er i gang!
Og isolerer du så for lyd, behøver du kun at isolere den nedre tredjedel af væggen. Hvis du vil spare materialer. Man kan spare nogle kroner...hvis man nu er i det humør.
 
mr Z sagde:
Og hvis du isolerer for lyd, behøver du kun at isolere den nederste tredjedel af væggen.
Hvordan mener du så? Op til kommoden? Hvad baserer du det på, erfaring eller videnskabelige studier ::)?

Peter
 
perese sagde:
Hvordan mener du så? Op til kommoden? Hvad baserer du dette på, erfaring eller videnskabelige studier ::)?

Peter
Snakker vi lydisolering, så gør glasuld eller lignende egentlig ikke en skid rent lydisoleringsmæssigt set. Det håndterer den indre resonans i væggen, og det er det eneste... Man plejer at isolere hele væggen alligevel, men rent akustisk så er det nok med 1/3 for at tage sig af resonanserne....
 
Takker! Mr Z.

Har du nogle "tal" på hvor meget mere dobbelt gips eller OSB+ gips sammenlignet med enkelt gips dæmper lyden?
 
ClasseClas
mr Z sagde:
Og isolerer du da for lyd så behøver du kun at isolere den nederste tredjedel af væggen. Hvis du vil spare materiale. Man kan spare nogle kroner...om man nu er i det humør
Det passer sikkert, men for Merca-feelingen i skillevæggene tror jeg på fuldisolering! ;) ;) :P
 
Spånplade er udmærket til at skrue i! På det seneste har jeg kun sat 10mm spånplade og derefter beklædt med 6mm gips. Det bliver virkelig godt! Det går super godt at skrue og hænge ting op i!
 
Problemet med spånplader er, at der opstår en lækage af formaldehyd, som ikke er så sundt
 
Jeg har hørt, at de har reduceret formaldehyden i spånpladen.
Passer dette?? Nogen der ved noget?? Hvis ikke, så er det sandt som du siger, det er ikke sjovt at bygge gift ind i væggene...
 
I dagens plader findes der ikke så meget formaldehyd som der var før. Formaldehyd er en komponent i limmet. ;)

Edsbyn f.eks. skriver sådan om sine produkter:

Spånplade, MDF- og HDF-board fremstilles af fabrikker, der er under konstant tilsyn af tredjepart, fx Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institut og lignende, med hensyn til opfyldelse af
europastandarden EN 120. Denne standard angiver testmetoden for formaldehyd-afspaltning, og klassen E1 angiver at
grænseværdien 0,13mg/m³luft ikke må overskrides. Samtlige pladematerialer vi anvender er af E1-kvalitet.
Materialet til pladerne kommer fra langsigtet skovbrug i Norden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.