Når jeg talte med en hustillverandør om at eventuelt have dobbelte gipsplader eller OSB + gips for at få lydisolering og holdbarhed til væghængte ting, nævnte han fibergips. Er der nogen her, der har hørt om det og har noget at tilføje?
 
Vi valgte løsningen med osb+gips. Selvom det blev dyrere end spån og dobbeltgips, sikke vægge. Det er bare at skrue en skrue i, og du kan stole på, at det holder. Skruede køkkenet op uden at forstærke yderligere, sidder kanon. Det bliver samme løsning, når overetagen indrettes.

/Jögga
 
ylven sagde:
Når jeg talte med en hustillverkare om at eventuelt have dobbelte gipsplader eller OSB + gips for at få lydisolering og holdbarhed til væghængte ting, nævnte han fibergips. Er der nogen her, der har hørt om det og har noget at tilføje?
Ja, jeg har kigget på det.

Omkostningerne for fibergips er dog en smule højere end for gips+osb (iaf i de kvantiteter jeg kiggede på www.xella.dk). Jeg tænkte på at bruge det i badeværelset, men nu føler jeg dog, at det bliver for meget "nyt", der er meget at tænke på alligevel med alle rør, afløb osv.
 
perese sagde:
spånpladen er mere porøsere og det hæfter ikke lige så godt. Bedst er måske krydsfiner  ;D  men de er endnu dyrere.... :o hvis du ikke vil lægge spontat bagved.
Hvis jeg var rig, ville jeg lave vores hus om og have plyfa i væggene! :D Nu har vi treetex, og det er IKKE noget sjovt at bore i! :-/
 
Sophia sagde:
Nu har vi treetex, och det är INTE nåt kul at bore i! :-/
8) I tretex bore man ikke, man bruger syl. ;D
 
;D det plejer jo at være en fast væg bag trætex, så det er bare at bruge længere søm/skruer ;)
Sværere er det ikke at hænge et billede op ;)
og isolere gør det bedre end spån eller gips ;)
og det gælder jo kun ydervæggene ;).
gaia med trætex
 
Treetex... modbydeligt materiale! Lugter jo sådan lidt lækkert efter nogle år...
 
Plyfan er perfekt som stillads.
Jeg plejer også at bruge plyfan som gulv på bjælkelaget, inden undergulvet kommer på. Når det så er tid, er det bare at rejse plyfan op mod væggen og skrue den fast. Jeg stoler hverken på spån eller osb i dette tilfælde, desuden trækker plyfan sig godt sammen, hvis den bliver våd i forbindelse med stommens rejse.
 
Porkboy sagde:
Treetex... modbydeligt materiale! Lugter jo sådan nogenlunde lækkert efter nogle år...
Ja, når det bliver nogenlunde fugtigt :)
gaia
 
perese sagde:
Takker! Mr Z.

Har du nogle "tal" på hvor meget mere dobbelt gips eller OSB+ gips sammenlignet med enkelt gips dæmper lyden?
omtrent 10 db hvilket er en fordobling
 
Gældende for OSB. Hvordan fungerer de i vådrum?
Har tænkt dobbeltgips men mange anbefaler at bytte den indre mod OSB for at slippe for kortlingar mm for blandere, håndvask mm.

Synspunkter?
 
SittinDuck sagde:
Angående OSB. Hvordan fungerer de i vådrum?
Har tænkt dobbeltgips, men mange anbefaler at bytte den indre med OSB for at slippe for kortlægning mm for blandere, håndvask mm.

Synspunkter?
Det fungerer selvfølgelig udmærket. Hvor OSBen sidder, skal det være tørt, ellers har du stooore problemer......

Selv valgte jeg til sidst at sætte plyfa der i stedet, lige i badeværelset - det føles yderligere lidt mere robust. I alle andre rum bliver det OSB.

Du bør måske også overveje fibergips, søg på Fermacell fra Xella, så finder du. Koster omtrent som OSB og gips tilsammen. Mindst lige så holdbar og mere modstandsdygtig over for vand.
 
tænk på at OSB ikke er helt formstabil og skal sættes med nogle millimeters mellemrum for at have mulighed for at bevæge sig lidt. det er derfor OSB-pladen er tre mm smallere end f.eks. krydsfiner. Spån er udmærket bagved gips men ikke lige så godt til at skrue af og derefter skrue skruer i samme hul. Formaldehyd er ikke til at spøge med men de store leverandører byggelit og orkla mm har reduceret mængden til langt under grænsen for hvad så er tilladt. Derimod hvis man sparer nogle kroner og køber billigt skidt på Byggmax, ved man jo ikke så nøje...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.