35,672 læst ·
30 svar
36k læst
30 svar
OSB eller spån?
Jeg satte bare OSB på indersiden i et koldlager. Under monteringen af væghylder mistede nogle skruer gevind i pladerne, hvilket jeg ikke har oplevet med spån.
Spån og gips har jeg brugt i et par rum og fastgjort tungt lastede sparringhylder uden problemer.
Så jeg foretrækker nok 13mm spån bag gips.
Spån og gips har jeg brugt i et par rum og fastgjort tungt lastede sparringhylder uden problemer.
Så jeg foretrækker nok 13mm spån bag gips.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 indlæg
Præcis!Mikael_L sagde:
Da jeg fik fakturaen for plyfaen blev det OSB i stedet
Havde jeg i dag kørt med plyfa overalt, ville de ekstra udgifter have sparet mig maange splinter i fingrene!
Der er en djævelsk forskel på at skrue i OSB og krydsfiner, hvis man har lidt grovere skruer som til radiatorer eller Elfa system. Krydsfiner er som at skrue i træ, mens man med OSB skal være forsigtig, da man let kan trække hullet i stykker. Jeg opgav OSB og skruede krydsfiner der, hvor jeg planlagde skruning, og almindelige spån- eller dobbeltgipsplader der, hvor der ikke skal være noget på væggen.
Bag køkkenskabe ville jeg uden tøven sætte krydsfiner+gips.
Bag køkkenskabe ville jeg uden tøven sætte krydsfiner+gips.
Overvejer også OSB/spån/plyfa. Bygger yderskal i beton og cellplast, dvs. helt døde materialer (hvilket jeg sætter pris på efter denne våde vinter).
Nogen nævnte, at OSB har større bevægelse. Hvordan er det med spån og plyfa?
Jeg som bygger i helt døde materialer, undrer mig selvfølgelig over, om der findes noget helt uorganisk plademateriale, der kan erstatte OSB (alternativt også gipsen)?
Jeg vil i øjeblikket helst have OSB og gips for skruebarheden og glatheden.
Nogen nævnte, at OSB har større bevægelse. Hvordan er det med spån og plyfa?
Jeg som bygger i helt døde materialer, undrer mig selvfølgelig over, om der findes noget helt uorganisk plademateriale, der kan erstatte OSB (alternativt også gipsen)?
Jeg vil i øjeblikket helst have OSB og gips for skruebarheden og glatheden.
Jeg vækker denne gamle tråd, fordi jeg fandt denne info fra Beijers.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
M
magentis
Banlyst
· Västernorrland
· 478 indlæg
magentis
Banlyst
- Västernorrland
- 478 indlæg
Det duger med både OSB og spån i garage. Får man ikke tingene til at hænge fast på væggen, så er det ikke pladerne det afhænger af. Brug den rigtige metode, og ophængningsanordning så holder det til "alt". Skrue, er f.eks. ikke noget man skal hænge noget på, de er til for at fastsætte det som er beregnet til at hænge tingene på. ;-)
magentis
magentis
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 indlæg
Ja, Beijers ser ud til at have styr på situationen, når de skriver, at spånpladerne skal monteres med 2 mm bevægelsesfuge.Mikael_L sagde:
Spånplader skal monteres kant mod kant ved siden af næste plade, bortset fra i hjørner. I hvert fald ifølge producenterne af spånplader.
Ja netop ... Jeg tænkte også på det med bevægelsesfugen ... Da spånplader er 1200mm brede, skal man så skære 2mm af hver plade, når man sætter dem op. :eek:Johan Gunverth sagde:
Men hvis det er som du skriver, forstår jeg det bedre.
Igen det her med at vælge materiale bag gipsen... Jeg ringede til en af byggemarkederne i byen, og de anbefalede OSB for 125 kr/stk frit leveret til byggepladsen. De kunne også sælge en brasiliansk plyfa af anden sortering for 159 kr/stk. Jeg vil gerne have plyfa, fordi den er lettest at håndtere, men jeg vil nok ikke have noget, der er skibet hele vejen fra Brasilien, når jeg bor i et land fyldt med skov... Så jeg forsøgte at finde nogen info. om hvor OSB fremstilles. Jeg kunne ikke finde noget, der indikerer, at det fremstilles i Sverige. Hvad skal man bruge, hvis et krav er, at det er fremstillet i Sverige?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 indlæg
Jeg har for mig, at i princippet al OSB laves i Canada eller USA.