Starter ny tråd om dette tror jeg.
Hvis jeg vil have bæreevne bag gipsen i garagen. Hvorfor skal jeg vælge OSB-plader frem for spånplader.
Prismæssigt ligger spånplader betydeligt lavere end OSB. Men her på forummet bliver OSB-plader rost til skyerne som den bedste løsning. For og imod?
Hvis jeg vil have bæreevne bag gipsen i garagen. Hvorfor skal jeg vælge OSB-plader frem for spånplader.
Prismæssigt ligger spånplader betydeligt lavere end OSB. Men her på forummet bliver OSB-plader rost til skyerne som den bedste løsning. For og imod?
Spån er meget "Dødere" end OSB..... OSB har store fibre, der binder materialet sammen til en anden densitet end hvad spånplader gør....
Har du nogensinde sat en bevægelig ting op i en spånplade? Så forstår du, hvad jeg mener.
Eller hvis du hænger en lidt tungere ting op på et søm i en spånplade, så vil det søm snart hænge nedad efter et stykke tid.
I en OSB hænger sømmet meget længere. Så kan du forestille dig, hvordan det bliver med skruer.
Har du nogensinde sat en bevægelig ting op i en spånplade? Så forstår du, hvad jeg mener.
Eller hvis du hænger en lidt tungere ting op på et søm i en spånplade, så vil det søm snart hænge nedad efter et stykke tid.
I en OSB hænger sømmet meget længere. Så kan du forestille dig, hvordan det bliver med skruer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 indlæg
Spånplader kan (skal) limes mod reglærne og giver en utrolig stabil og stærk væg. OSB bevæger sig og er ikke egnet til at lime. De er 1197 for 1200-mål af den grund.
Har i øvrigt aldrig reflekteret over dårlig holdbarhed i spånplader. Med en forboring er der ingen problemer med at hænge en tungere ting på et søm i spånpladen.
Jeg kender to tømrere, som lige nu bygger deres egne huse, og der sættes spånplader af god kvalitet bag gipsen. - Ingen skitplyfa (OSB) i mit hus!
De bruger den mest til midlertidig afdækning og fodgængerbroer på bjælkelaget.
Krydsfiner er naturligvis bedst, men koster derefter.
Har i øvrigt aldrig reflekteret over dårlig holdbarhed i spånplader. Med en forboring er der ingen problemer med at hænge en tungere ting på et søm i spånpladen.
Jeg kender to tømrere, som lige nu bygger deres egne huse, og der sættes spånplader af god kvalitet bag gipsen. - Ingen skitplyfa (OSB) i mit hus!
De bruger den mest til midlertidig afdækning og fodgængerbroer på bjælkelaget.
Krydsfiner er naturligvis bedst, men koster derefter.
Her kommer nogle dumme spørgsmål, hvis nogen gider svare:
Hvad er OSB? Hvad er krydsfiner? Hvad er spånplade (eller det ved jeg faktisk godt, men hvad er forskellen)?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mit hus!"
Betyder det, at OSB er en type krydsfiner?
Der er jo dem, der sætter råspont, er det unødvendigt eller ...?
Findes der nogen variant, som man kan sætte, hvor der ikke behøves gips udenpå?
Hvad er OSB? Hvad er krydsfiner? Hvad er spånplade (eller det ved jeg faktisk godt, men hvad er forskellen)?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mit hus!"
Betyder det, at OSB er en type krydsfiner?
Der er jo dem, der sætter råspont, er det unødvendigt eller ...?
Findes der nogen variant, som man kan sætte, hvor der ikke behøves gips udenpå?
Spånplade er i princippet træ, der er malet til et grovkornet pulver, blandet med lim og "bagt" til plader.
Krydsfiner er tynde skiver af træ (finer), der er lagt på hinanden med lim imellem, normalt med hvert andet lag vinkelret på det foregående.
OSB er noget midt imellem. Man kan sige, at det er store "flager" af træ, der er bagt sammen.
Spånpladerne bliver jo helt glatte, så der behøver du ikke have gips for at få jævne vægge. Derimod er gips godt for brandsikkerheden.
Krydsfiner er tynde skiver af træ (finer), der er lagt på hinanden med lim imellem, normalt med hvert andet lag vinkelret på det foregående.
OSB er noget midt imellem. Man kan sige, at det er store "flager" af træ, der er bagt sammen.
Spånpladerne bliver jo helt glatte, så der behøver du ikke have gips for at få jævne vægge. Derimod er gips godt for brandsikkerheden.
God beskrivelse.andersmc sagde:
Det svenske navn for OSB er egentligt strimlespanplade, hvilket ret godt beskriver materialet i sig selv.
Det engelske navn OSB er forkortelsen for orientated strand board.
/Patrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 indlæg
Oriented strand board - Wikipedia, the free encyclopedia
Interessant med den positive miljøaspekt på OSB.
Interessant med den positive miljøaspekt på OSB.
Men det er ikke kun for at få det glat, at mange lægger gips udenpå OSB'en (eller spånpladen for den sags skyld). Væggen bliver mere stiv og mere lydisoleret. Mere kvalitetsfølelse i huset ganske enkelt.andersmc sagde:
Jeg skruede også mit køkken op direkte på spån + gips. Sidder som klippen. Har også hylder og andre ting, der sidder direkte fastskruet i væggen. Fungerer perfekt. Jeg ser ingen grund til at bruge andet end spånplade. Skulle være det positive miljøaspekt ved OSB, der blev nævnt ovenfor, hvis det nu passer.ClasseClas sagde:
Jeg kender én som skulle bygge med krav om lave emissioner pga. svære allergier, og han kunne ikke montere spånplade i hvert fald. Ved ikke om OSB var ok dog....Johan Gunverth sagde:
På byggepladserne jeg arbejder på, kører vi altid med plyfa, men vi får måske også betalt for det.....=)
Når det gælder Byggelits spånplader, så har de svar på tiltale:PatrikJ sagde:
Indeholder spånplader meget formaldehyd, er det farligt?
Det er desværre en udbredt misforståelse, at spånplader (emitterer) afgiver store mængder formaldehyd. Nogle ved desuden ikke, at formaldehyd er et meget almindeligt stof, som i små mængder findes overalt i den frie luft. Formaldehyd findes i varierende mængde i fx naturtræ, stoffer, farver, frugter, sæber, shampooer, lim, klister, papir osv. Tobaksrøg afgiver store mængder formaldehyd, ja praktisk talt findes dette stof i hele vores omgivelser.
Spånplader er et af de mest kontrollerede produkter, der findes i denne henseende. Sandheden er, at den lave emissionsværdi, som Kemikalieinspektionen kræver for det svenske marked, er 0,13 mg per m3 luft i indeluften. Byggelits produktion er under kontinuerlig kontrol gennem aftale med Sveriges Provnings- og Forskningsinstitut, SP, angående formaldehydindhold og emission.
For at sikre at vores produkter altid skal klare de laveste værdier, har vi hele tiden fuldstændig produktionskontrol. Den gennemsnitlige emission fra Byggelits spånplader er væsentligt lavere end den tilladte grænseværdi og er tæt på, hvad almindeligt ubehandlet naturtræ afgiver. Byggelits spånplader er SVANEMÆRKET.
Tænk også på, hvilken styrke du vil have i væggen, hvor tunge ting du skal sætte op.
En OSB-plade er 11 mm og føles meget mere sejt end en 12 mm spånplade til lettere/mellemtunge ting, på den anden side kan du jo gå op til 22 mm spån, hvis det er køkkenskabs-type, du skal montere - eller dobbelt limet OSB, hvis du har brug for at hænge bilen op på et stativ.
En OSB-plade er 11 mm og føles meget mere sejt end en 12 mm spånplade til lettere/mellemtunge ting, på den anden side kan du jo gå op til 22 mm spån, hvis det er køkkenskabs-type, du skal montere - eller dobbelt limet OSB, hvis du har brug for at hænge bilen op på et stativ.