Spån er noget billigere, men er der nogle ulemper ved at vælge det frem for OSB?
Findes også dem, der anbefaler fiberforstærket gipsplade uden nogen træplade bagved...
Hvad vælger man i et nybygget hus?

Man vælger OSB eller plyfa, ikke spån.

Eller råspont

Så hvorfor ikke spån? Snedkeren anbefalede spån, da det skulle være billigst og bedst.

Den snedker må være ret alene om meningen, at spånplade er at foretrække. Tag en skruetrækker, og stram et par skruer, i spånplade, hhv. OSB. En lampe vil tændes, skal du se.

Som sagt, dette har været diskuteret mange gange før, og det har en tendens til ofte at udvikle sig til noget, der ligner religionskrig. Antagelig har nogle, måske gennem traumatiske oplevelser i barndommen?, opbygget en stærk afsky mod spånplader. En afsky, der ofte tager form af smædekampagne mod alt og alle, der overhovedet tør nævne ordene "spånplade" og "væg" i samme sætning.

Hvis man ser til fakta og ignorerer meninger, er det testet og bekræftet (har set link i tidligere tråd), at spån er lidt svagere end OSB, men det er stadig udmærket til at hænge køkkener, tv-apparater eller Mona Lisa-kopier op på.

Personligt har jeg brugt begge, både i bygning og til at skrue ting op på, og jeg har ikke bemærket nogen større forskel.

Jeg har kun malede spånplader på væggene og har hængt tunge genstande op uden problemer.

Netop sådan.

Snarere end at stille spørgsmålstegn ved den, der monterer noget andet end plywood, burde man måske sætte spørgsmålstegn ved kompetencen hos den, der ikke kan hænge et TV eller køkkenskab på en spån/OSB-væg uden at tingene falder ned.

Gabbe1 sagde:
Antagelig har nogle, måske gennem traumatiske oplevelser i barndommen?, opbygget en stærk afsky mod spånplader. En afsky, som ofte tager sin form i smædekampagner mod alt og alle, der overhovedet tør nævne ordene "spånplade" og "væg" i samme sætning.
Af en eller anden grund tror jeg, at din psykologiske analyse tyder på betydeligt værre traumatiske barndomsoplevelser end hos dem, der hader spånplader ;).

Hvis man ser til fakta og ser bort fra meninger, så er det testet og fastslået (har set link i tidligere tråd) at spån er lidt svagere end OSB men stadig udmærket til at hænge køkken, tv-apparater eller Mona Lisa-kopier på.
Har selv aldrig haft problemer med spån og har det allerede mange steder i huset. Det, man ofte ser anbefalet, er at man skal forbore i spån, da der er større risiko for at en "kage" løsner sig på bagsiden af pladen, når man skruer en gennemgående skrue i. Dette sker sjældnere (aldrig?) med OSB.

De fleste er nok enige om, at OSB er bedre end og at plyfa er bedre end OSB når det kommer til stabilitet og trækstyrke, så kan man jo føre en regulær krig om hvorvidt spån er værdiløst eller ej. Kigger man kun på byggmax (som er hurtigt og enkelt for at tjekke priser) så er der ca. 20 kroner forskel på prisen? Skal du have 100 plader til et nybyggeri, så handler det om 2000 kroner mere eller mindre, da ville jeg have valgt OSB

Præcis som MMR skriver, dog er der en forskel på Byggmax priser 84 kr op til plyfa fra OSB, så med samme regnemetode koster 100 plyfa 8400 kr mere end OSB-alternativet.

Jeg lavede vægge for nylig og satte OSB. Det vil sandsynligvis blive nogle plader plyfa på udvalgte dele i et badeværelse for ekstra stabilitet.

Jeg plejer altid at tage OSB.
Plyfa har jeg taget et sted, hvor jeg hængte skabe op, som mange værktøjer og malerbøtter skulle opbevares i.

Jeg har kun gået efter mavefornemmelsen, men som sagt, almindelig spånplade går sikkert også fint.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.