Hej!

Jeg bygger garage og skal lige til at isolere og bygge igen indvendigt. Jeg har en 170-stel som jeg skal isolere og derefter plastre, derefter har jeg tænkt at sætte et "installations-lag" med liggende 45x45-reglar på CC60 for nemt at kunne isolere det lag.

Mit spørgsmål er: Kan jeg sætte OSB-pladerne direkte på installationslaget, selvom det er liggende reglar med CC60, eller bliver det for langt mellem spånskruerne i højden så?

Tak på forhånd.

Bedste svar

Nej det går fint, og det er sådan man plejer at gøre. Skal du sætte gips udenpå eller bare OSB? I så fald skal du også sætte OSB-stykker bag alle samlinger, der ikke havner på en regel.

J Johan456 sagde:
Nej det går udmærket og det er sådan man plejer at gøre. Skal du sætte gips udenpå eller bare OSB? I så fald skal du også sætte OSB-stykker bagved alle samlinger, der ikke ender på en regel.
tak for hurtigt svar! Jeg skal kun have OSB, behøver ikke gips for byggetilladelsens skyld så jeg tænker, at OSB er tilstrækkeligt.

J Johan456 sagde:
Nej det går udmærket og det er sådan man plejer at gøre. Skal du sætte gips udenpå eller bare OSB? I så fald skal du også sætte OSB-stykker bag alle samlinger, der ikke rammer en regel.
Mener du, at jeg skal sætte noget bagved, hvis jeg kun skal have OSB?

S Svensson91 sagde:
Mener du, at jeg kan sætte noget bagved, hvis jeg kun skal have OSB?
Altså, hvis du har liggende 45x45 CC 600mm, sørger du for, at de liggende plader ender midt på reglen, som så sidder CC 1200 fra gulvet. Næste plade op skruves fast på samme regel og på reglen mod loftet. Du skal lægge små OSB-plader i kortenderne. Isoleret væg med trælægter mellem lag af isoleringsmateriale, monteret i en murstensvæg. Værktøjer og ledninger ligger på betongulvet.

se vedhæftet billede, her gør jeg som du har tænkt, men jeg bruger krydsfiner, som jeg synes er pænere. Før jeg satte pladen til højre, savede jeg strimler på cirka 100x550mm, som jeg skubbede halvvejs ind under pladen og skruede fast. Da jeg så satte næste plade på, kunne jeg også skrue den i kortenden, så pladerne blev "samlet".

• Synes
HEA240
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Altså, hvis du har liggende 45x45 CC 600mm, sørger du for, at de liggende plader ender midt på reglen, som da sidder CC 1200 fra gulvet. Den næste plade opad skrues på samme regel samt mod reglen mod loftet. Du skal indsætte små OSB-plader i kortenderne.[billede]

se vedhæftet billede, her gør jeg som du tænkt, men jeg bruger krydsfiner, som jeg synes er pænere. Før jeg så satte pladen til højre, savede jeg strimler typisk 100x550mm, som jeg stoppede halvt ind under pladen og skruede fast. Når jeg så satte den næste plade, kunne jeg også skrue den i kortenden, så pladerne "samlede sig".
okay tak for forklaringen! Jeg forstår, gode tips! Men hvorfor have liggende plader og ikke stående? Uden at vide, lyder det mere kompliceret at sætte dem liggende, den øverste plade føles da besværlig at få på plads?

S Svensson91 sagde:
okay tak for forklaringen ! Jeg forstår, godt tip ! Men hvorfor have liggende plader og ikke stående? Uden at vide lyder det besværligere at sætte dem liggende, den øverste plade føles da besværlig at få på plads ?
For at halvere antallet af samlinger uden bagvedliggende regel:)

• Synes
Svensson91
  • Laddar…
Reglerer du stående, så stiller du pladerne. Lægger du reglerne, så lægger du pladerne.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Regulerer du stående så stiller du pladerne. Lægger du regulerne så lægger du pladerne.
bliver det katastrofe hvis jeg stiller pladerne eller er det bare ”lidt dårligere”. Tanken var nemlig at byggemanden skulle kappe alle pladerne i præcis den rigtige højde (235cm i dette tilfælde). Det føles som det sparer mig tid at sætte dem stående.

Det går vel godt, du behøver dog strimler i alle samlinger på langsiderne i stedet.

• Synes
Svensson91
  • Laddar…
Derudover er der risiko for, at du bliver for teoretisk, hvad er loftshøjden? Er den 235cm bør du tage pladerne noget kortere. Det er måske ikke helt lige, og plader, der er en eller nogle mm for lange, får ikke plads. Skal du sætte fodliste kan du lige så godt tage dem 234cm.

• Synes
Svensson91
  • Laddar…
P
Kan tippe om, at der også findes 12mm krydsfiner med fer og not. Den er selvfølgelig dyrere, men måske kan det være værd at slippe for at lægge et stykke plade bagved.

• Synes
Svensson91
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.