Jeg er ved at få min gang ombygget til badeværelse + gang. Badeværelset vil håndværkere ordne, men den del af gangen som er tilbage vil jeg ordne selv.

Egentlig havde jeg tænkt at beholde den som den er, men jeg overvejer at sætte OSB nu hvor jeg alligevel er i gang. Spørgsmålet som slog mig var så, har jeg brug for at have gips udenpå OSB'en og i så fald hvorfor? Vi vil sandsynligvis tapetsere og ikke male.

Mikael_L
For at:
1. Glat overflade, egnet til at tapetsere eller male (efter relativt let samlingsspartling).
2. "Død" og stabil overflade, når man monterer OSB skal man endda efterlade 2-3mm mellemrum mellem hver plade for at tillade bevægelse på grund af temperatur- og fugtændringer.

Hvad består eksisterende vægge af?

OSB bevæger sig, de er bare præcis 1197 mm brede netop for bevægelsen.

Mao tapeterne sprækker og en spartlet samling vil sprække lidt. Næsten lige så dårligt som trætex mao ;)

Jeg kan anbefale Fermacells fibergips. Enkelt plade holder op til 20 kg hængt på en enkel skrue og 50 kg, hvis man sætter den med plugg - hvis jeg husker rigtigt. Materialet er stumt som almindelig gips. Vi monterede dette i vores hus 2004/2005 og er meget tilfredse. (En smule sværere at montere end almindelig gips er en ulempe ved dem)

/per

tak for godt svar!

Som det er i dag, så sidder der gips, og bagved sidder reglerne/isoleringsmateriale osv.

Jeg overvejede at bare sætte OSB udenpå gipspladerne, men det er jo så ingen god idé.

Hvis jeg nu sætter gips udenpå OSB'en, vil gipspladerne så ikke bevæge sig med OSB'en, når de rører sig?

Nej, du sætter gipsen overlappende, så at samlingerne ikke falder sammen med samlingerne for OSBn.

Mikael_L
yoxler sagde:
Hvis jeg nu sætter gips udenpå OSB'en, vil gipsskiverne så ikke flytte sig med OSB'en, når de bevæger sig?
Det har jeg også spekuleret over. Men jeg tror, at OSB'en i så fald bevæger sig under gipsen, og skruehullerne udvider sig lidt osv. Jeg tror heller ikke, at OSB'en bevæger sig 2-3mm, selvom monteringsanvisningerne foreskriver det mål. Men det er nok, at den bevæger sig nogle tiendedele mm, så revner spartel og maling.

Var jeg i dine sko, ville jeg enten rive den eksisterende gips ned, derefter sætte OSB + gips op, eller lade det være, eller sætte et ekstra gipslag op. Lidt afhængigt af, hvad jeg har tænkt mig med væggen. Gipsexpander i dobbeltgips bærer ret tunge ting. Men en sådan væg er træls, hvis man vil flytte rundt på tingene på væggen engang imellem.

I et hus hvor temperatur og luftfugtighed er relativt konstant og ens året rundt, bevæger OSB sig selvfølgelig ikke mere end noget andet materiale...

Desuden, hvis der sker noget pga ændret luftfugtighed, vil det nok være, at det krymper eller udvider sig, ikke "bevæger sig". Derfor er det godt med en revne mellem pladerne. Dette burde dog ikke have nogen effekt på gipspladen udenpå.

Senest redigeret:
Man bliver nok hurtigt klar over, om OSB bevæger sig eller ej, præcis som man bliver klar over, hvis man lægger klikgulv klods mod væggen ;)

Alt har jo med indeklimaet at gøre, nogle har meget stabil luftfugtighed året rundt, andre ikke. Træ er et levende materiale, det er gips ikke.

Min onkel har ligesom mange andre spån i køkkenet (bag skabe osv.), der er fliseret direkte på dette, og det har siddet i 30 år, selvom det "ikke skulle være godt", ikke en revne i en fuge eller nogen som helst problemer. Men jeg ville alligevel ikke tage chancen, selvom jeg ved, at det går godt i nogle tilfælde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.