Hej,

Jeg skal bygge en skillevæg mellem stuen (som den nu er L-formet) og det kommende kontor/gæsteværelse. Gulvet er et parketgulv, og loftet er en træbjælke. Den ene væg, som jeg skal regle mod, er bærende og stabil, men den anden er en gipsplade (formoder jeg) med dårlig "støtte".

I stuedelen skal vi lave et TV-hjørne mod den nye væg, og på kontor/gæsteværelset siden af væggen skal vi bygge ind skabe. Vi vil undgå, at alt for meget lyd forplanter sig ind på kontoret/gæsteværelset.

1. Hvordan bør jeg bedst regle mod gipspladen? Jeg ville helst ikke skulle rive den væg ned og regle "bagom". Hvad tror eksperterne om at bruge ekspansionssøm og eventuelt vinkeljern mod loftsbjælken?

2. Hvordan bør jeg bedst regle mod parketten? Jeg vil helst ikke påføre alt for meget skade på parketten, hvis jeg senere vil fjerne væggen. Men jeg vil heller ikke have, at væggen skal begynde at bevæge sig.

3. Tror I, at det er nok med en 93 mm væg for at få den "lydtæt"? Renoveringsgips (6mm) + Regel (70 mm) + OSB (11mm) + Gips (6 mm). Vi vil også have skabe imellem.

Taknemmelig for kommentarer!

//A

1. Molly skruv helt godt til sådanne problemer som dit

2. Intet fornuftigt svar, jeg selv ville nok skide på parketgulvet, må vel lægge det om, hvis jeg vil tage væggen ned, formoder at du ikke har tænkt dig at tage den ned næste uge bare fordi du kan

3. Læg 45mm eller 70mm isolering i væggen også, det er tilstrækkeligt som lydisolering

Tallbarr sagde:
1. Molly skrue rigtig godt til sådanne problemer som dit

2. Intet fornuftigt svar, jeg selv ville nok skide på parketgulvet, må vel lægge det om, hvis jeg vil tage væggen ned, antager at du ikke tænker at tage den ned ligefrem næste uge bare fordi du kan

3. Læg 45mm eller 70mm isolering i væggen også, det er tilstrækkeligt som lyddæmpning
Tak for svarene! Hvor lange mollyplugs findes der? Den skal jo først igennem reglen og derefter igennem gipspladen.

//A

På gulvet er det tilstrækkeligt med dobbeltklæbende tape, overdriv ikke med molly det fungerer godt med en almindelig plug hvis det bare er en almindelig indervæg.

AndreasBe sagde:
Tak for svarene! Hvor lange mollyplug findes der? Den skal jo først igennem reglen og derefter igennem gipspladen.

//A

Hvis skruen i mollypluggen ikke er lang nok, kan du jo erstatte den med gevindstænger. De plejer at være en meter lange, det burde vel være nok :)

Enk Projektet sagde:
På gulvet er det nok med dobbeltklæbende tape, overdriv ikke med molly det fungerer godt med en almindelig plug hvis det bare er en almindelig indervæg.
Tak for svaret! Dette føles lidt svagt synes jeg... Dobbeltklæbende tape, er det ikke mest passende for metalreglar? Jeg har tænkt mig at bygge med træreglar.

Hvad tænker du belaste væggen med for sidekræfter? En væg står der, hvor den står, jeg ville sige, at du ikke behøver noget som helst mod parketten, men selv ville jeg have lagt dobbeltklæbende tape, hvilket jeg også gjorde på den væg, jeg byggede i kælderen. Træregel på laminatgulv, bevæger sig ikke det mindste.

Lydisolering er der andre tråde om, hvor flere, der giver et ekspertindtryk, skriver, at isolering ikke er specielt effektivt uden at det er bedre med dobbeltgips i så fald. I vores væg, som skal holde teenagerens lyd inde hos dem, har vi isolering for ikke at få en resonansboks + dobbeltgips og en rigtig dør, dvs. opbevaringsdør til udendørs brug og tætningslister, hvilket er overraskende effektivt.

Jan-Å sagde:
Hvad tænker du belaste væggen med for sidekræfter? En væg står der, hvor den står, jeg vil sige, at du ikke behøver noget som helst mod parketgulvet, men jeg ville selv have lagt dobbeltklæbende tape, hvilket jeg også gjorde på den væg, jeg byggede i kælderen.
Træregel på laminatgulv, bevæger sig ikke det mindste.

Lydisolering findes der andre tråde om, hvor flere, der giver et ekspertindtryk, skriver, at isolering ikke er specielt effektivt uden at det er bedre med dobbeltskrue i så fald.
I vores væg, som skal holde teenagerne's lyde inde hos dem, har vi isolering for ikke at få en resonansboks + dobbeltskrue og en rigtig dør, dvs. depotdør til udendørsbrug og tætningslister, hvilket er overraskende effektivt.
Hej! Jeg er ikke så bekymret for sidekræfterne, men mere for at parketgulvet ikke skal kunne flyde, hvis jeg placerer en 'tung' væg og skabe midt på det. Jeg overvejer nu at save op i parketgulvet, så den nye væg ikke står på parketgulvet. Men så begynder man jo at spekulere på, hvordan det ser ud under parketgulvet...

Under parketten burde der enten ligge betonplade/bjælkelag hvis det er sådan et hus, eller gulvspånskive eller træplank hvis det er et træhus.
Så har du ikke gulvvarme, er det selvfølgelig en løsning at skrue væggen fast der, efter at have savet parketten væk. Det er tricky med flydende gulve, vi har et billigt laminatgulv som reagerede kraftigt sidste sommer med det resultat at det skød op bakker nogle steder da det ikke fik plads mellem væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.