Hej,
Jeg har modtaget et konstruktionsforslag til hvilken stålbjælke samt hvilke søjler jeg skal bruge for at nedtage en 6m bærende væg, og jeg spekulerer på, om nogen vil lave et sundhedstjek på forslaget.
Forslaget er:
HEB 200 S355N/NL, 6m. Søjler 2stk+2stk dimension 45mm x 170mm x 2200mm C24.
Jeg vil gerne have, at det skal være lidt ekstra robust.
Vedhæfter tegninger samt billede af, hvor nedtagningen skal ske.
Jeg har modtaget et konstruktionsforslag til hvilken stålbjælke samt hvilke søjler jeg skal bruge for at nedtage en 6m bærende væg, og jeg spekulerer på, om nogen vil lave et sundhedstjek på forslaget.
Forslaget er:
HEB 200 S355N/NL, 6m. Søjler 2stk+2stk dimension 45mm x 170mm x 2200mm C24.
Jeg vil gerne have, at det skal være lidt ekstra robust.
Vedhæfter tegninger samt billede af, hvor nedtagningen skal ske.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Virker rimeligt. I betragtning af at bjælken erstatter en væg, bør nedbøjningen begrænses.
Hej Justus,J justusandersson sagde:
Fik også beregningen, virker den god med hensyn til robusthed?
Et spørgsmål jeg har, er hvorfor influensen er sat til 3.25m? Bjælken skal sidde 2.5m fra nærmeste ydervæg, huset er 6.5m bredt. Samtidig, er søjlerne stærke nok, jeg har plads til 3stk +3stk, antager at det ikke skader med en ekstra søjle per side om stålbjælken?
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg kan ikke læse tegningens miniaturer på det første billede. Det har for lav opløsning. Jeg ville også have brug for at se en sektion af huset for at forstå sammenhængen. Men det er nok ikke nødvendigt. Det er en kraftig bjælke. Nedbøjningen bliver maks L/435, dvs 13,8 mm. Hvilket er lidt i forhold til spændvidden. Søjlerne er også tilstrækkelige. Belastningen per søjle bliver under 30 kN. Der er dog ikke noget galt i at bruge en tredje regel, så det ser solidt ud.
Klik her for at svare