Hej, har lige købt hus (70'er hus) og nu er det tid til at begynde at få både det ene og det andet op på væggene! At der er noget andet end beton i væggene er for mig en ny oplevelse!

Trodde det var gipsplader i, men da jeg pillede lidt i et eksisterende hul, kom der noget spånagtigt ud. Jeg tog silkeshandsker på og bladrede i bygningsplanerne. Kunne der læse, at det er "porøse plader" i de fleste rum og gipsplader kun i et rum.

Ved nogen hvad dette kan være for plader? Læste lidt på nettet om forskellige board og forskellige hårdheder, men er usikker på, hvad det er.

Er dette noget man skruer direkte i, eller bør man plugge først? Den forrige ejer ser ud til at have trukket skruer uden plug til gardinstangsfæster. Tykkelsen på pladen (pladerne?) synes at være mindst 25 mm. Tyder dette på dobbelte plader? Hvor tykt kan det maksimalt være, før man kommer igennem pladen (pladerne?)?

For at hænge tungere ting, som fladskærm, er det expander, der er passende? Eller skal man bruge tox trika plug eller en anden plug? Eller skrue direkte i pladen? At finde en regel og trække lange skruer i den er vel selvfølgelig at anbefale for nogle skruer?

Anbefaler metallexpander i porøse plader. Brug bare den rigtige længde på expander.

Leder efter reglarne ville jeg gøre for et fladskærms-tv fx.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.