Situationen er som sådan, at jeg har repareret syllen nogle steder. Den er mærkelig synes jeg - nogle steder helt gennemrådden og ekstremt insektangrebet, og så bare et par meter væk helt frisk. Der er forhydningspap mellem syll og fundamentvæg.

På den sydlige kortside skråner terrænet lidt mod huset, og det er ret fugtigt på jorden i krybekælderen. Der er klippe tæt på hele vejen. Der er en glaseret terrasse udenfor på den side. Engang, sandsynligvis i 70'erne men måske senere, har man skiftet en del af syllen ud med trykimprægneret træ, ca. 2 meter. Dette er, som man har forstået, fuldstændig tabu i dag. (Øvrige syllen er ubehandlet træ).

Men. Det trykimprægnerede træ er helt frisk. Og er den eneste del som hviler på rigtig, tyk syllpap i stedet for tynd lille forhydningspap. Jeg kan se siden og lidt af snitfladen på det, ser helt upåvirket ud. Lugter ikke noget særligt. Krybekælderen lugtede bare af krybekælder (jordkælderlugt, med et strejf af rådnende træ) da jeg købte stedet. Stået uopvarmet nogle måneder.

Det har regnet ad helvede til de sidste dage (velkommen til Borås) og jorden i krybekælderen har to mørke striber igennem sig fra gavl til gavl, går ud fra det går som to små dale i bjerget. Et af stederne er lige under denne trykimprægnerede syll. Målte fugtkvote i både det trykimprægnerede stykke og omliggende syll, fik 14-15% i det trykimprægnerede og 14-17% i øvrige. Skal i øvrigt plastre og isolere jorden i krybekælderen efter jeg har ryddet ud i rodet og gravet så meget jord væk som jeg orker, inden for de nærmeste år dræne udenfor.

Hvad siger byggahus, rive ud og skifte eller lade det være? Kan indrømme at det hælder mod at lade det være; det lugtede ikke og har ligget der mindst 10 år, og på grund af hvordan fundamentmur og bjælkelag ligger er det et rigtigt helvede at skifte dele af syllen.

Erfaringerne siger, at du skal fjerne det trykimprægnerede træ. Selvom du plastbeklæder og isolerer jorden i fundamentet, vil Rf være på niveauer over 75% (kritisk tilstand) dele af året. Det betyder, at problemerne kan opstå i fremtiden, selvom de ikke findes der nu.

S Slitvarg sagde:
Erfaringerne siger, at du skal fjerne det trykimprægnerede træ. =.
Æh, det var jo præcis hvad jeg ikke ville høre :p

Hvis det trykte er nyere end fra -78, så er det ikke imprægneret med xxx, som gør, at det lugter skunk, hvis det bliver langvarigt vådt.

14-15% er vel helt ok for en syll.

Samt rigtig tyk syllpapp som isolerer fra fugt i muren. + markisolering, hvilket vil mindske fugten i grunden.

Jeg ville lade den være. Der er ingen grund til at male fanden på væggen.

Er jo ikke værre end at lave arbejdet, hvis det en gang i fremtiden skulle vise sig, at den begynder at lugte.

• Synes
torparavgrund og 1 anden
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sagde:
Hvis det trykte er nyere end fra -78, så er det ikke imprægneret med xxx, som får det til at lugte som skunk, hvis det bliver langvarigt vådt.

14-15% er vel helt ok for en syll.

Samt rigtig tyk syllpap, der isolerer fra fugt i muren. + markisolering som vil reducere fugten i grunden.

Jeg ville lade det være. Der er ingen grund til at male fanden på væggen.

Er jo ikke værre end at lave arbejdet, hvis det en gang i fremtiden viser sig at den begynder at lugte.
Ja. Jeg lod det sidde, det ser ud til at være den nye slags, som er mere lysegrøn og jævn i farven, ikke som det gamle trykte træ, som så næsten mere malet ud og hen i det turkise. Alt sidder samlet på et og samme sted, hvilket er kortsiden, der dækkes af et indglasset udestue. I den udestue skal syllerne alligevel skiftes før eller siden, så skulle der være noget, kan jeg skifte disse trykte dele udefra, hvilket jeg tror er meget lettere end indefra.

Præcis! Lidt planlægning /en beredskabsplan (worst case scenario). :)

Lyder som du har en god plan for grunden. Lad det sidde indtil der opstår et problem

Bare fordi det er en risiko, er det intet problem. Bare at krydse fingre (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.