Hej,
Jeg skal starte fra begyndelsen med historien om vores nye badeværelse.
Det var tænkt som en simpel renovering (med lidt ekstra arbejde som altid), med blot én afløb som skal flyttes 1 m for at kunne få en bruseniche, og derefter på med nye tæpper og vægbeklædning, samt lidt spots og enklere ting. Vi rev det gamle tæppe væk, og da jeg så lavede et hul i gulvet for at kunne trække afløbet, opdagede jeg dette, der ligger med cc60:
Så efter lidt undersøgelser og eder over hvordan dette kan holde hele mit gulv i badeværelset oppe (og hele etagen), begyndte jeg at planlægge at lave et helt nyt gulv og rive dette ud. Men da jeg fortsatte med at fjerne gulvpladerne, så jeg, at disse metalskinner fortsætter langt ind mod midten af huset.
hvor der er en betonvæg (med en træbjælke ovenpå). Så det betyder, at jeg også var nødt til at rive gulvet op i gangen for at kunne komme til og sætte de nye gulvregler fast. SJOVT!
Nu overvejer jeg, om jeg skal lade være med at lave et helt nyt gulv og bare trække afløbet ned i kælderen i stedet, samt beholde denne vidunderlige konstruktion, og så bare smide et nyt pladegulv i badeværelset for at lappe det, jeg har savet op. Må man gøre det?
Problemet, som jeg ser det, er hvordan jeg i så fald får fastgjort gulvafløbet på korrekt vis, når jeg ikke kan fastgøre det til noget - måske fastgøre afløbet til metalet?
Det ser unægtelig ud som noget specielt, men hvad er det lige under disse metalregler eller hvad det nu er, står de på gulvet i etagen nedenunder. Kan man ikke fastgøre regler i metallet for at bygge en ramme til brønden, og hvordan ordnes vand og kloak. Hvad er det for et hus, hjemmeprojekt eller kataloghus.
Det ser unægtelig meget mærkeligt ud. HVIS pladen havde siddet i en eller anden skrøbelig regel i over- og underkant, så ville jeg ikke have været så overrasket. Men disse ser jo ikke ud til at være forankrede i sidderetning overhovedet.
Lige under disse pladereglar er kælderloftet. (spån også det). Fastgjort ligesom gulvet på billederne.
Ja, man kan måske fastgøre reglar i pladen, det var en god idé.
Vand og afløb kan jeg løse, disse pladereglar går i den rigtige retning, så vand op i badeværelset kan jeg få.
Afløbet tænker jeg bare gå direkte ned i kælderen ved siden af kældervæggen, da der er et badeværelse under dette badeværelse, hvor jeg kan gå ned i kældergulvet og bore til en brønd der. (kælderbadeværelset skal også renoveres efter dette.)
Det er et kataloghus, mærke husker jeg ikke lige nu, bygget -80.
Løft isoleringen lidt og tag et billede, pladen kan jo umuligt være en bærende konstruktion alene. Må være på noget, som du kan fastgøre nye reglar til.
Edit: Så ikke OPs nye indlæg. Måske er hele gulvet en sandwichkonstruktion, hvor spånpladerne bliver vigtige for holdbarheden?