12,581 læst ·
23 svar
13k læst
23 svar
Opbygning ydervæg? Garage
Mere spørgsmål.
Er asfaboard virkelig nødvendig i et garagebyggeri? Jeg vil bygge noget velbygget og godt men må veje lidt for og imod med alt samt lære hvorfor det bygges på en bestemt måde
Hvis jeg vælger asfaboard, skal jeg tætne samlingerne på nogen måde også?
Det ser ud til at mange bare bruger vindpap. Hvad er det for egenskaber og fordele asfaboarden giver?
Den koster jo også en del, så jeg forsøger at vurdere om det er motiveret.
Er asfaboard virkelig nødvendig i et garagebyggeri? Jeg vil bygge noget velbygget og godt men må veje lidt for og imod med alt samt lære hvorfor det bygges på en bestemt måde
Hvis jeg vælger asfaboard, skal jeg tætne samlingerne på nogen måde også?
Det ser ud til at mange bare bruger vindpap. Hvad er det for egenskaber og fordele asfaboarden giver?
Den koster jo også en del, så jeg forsøger at vurdere om det er motiveret.
Du kan jo vælge lidt, hvad du vil, vindpapp, asfaboard, ude-gips, vindvæv ...
Jeg satte vindvæv på mit skur og huset (meget hurtigt og let) og asfaboard på garagen.
Garagen stod med asfaboard og listebeklædning en vinter, så det føltes næsten som vægge. Jeg havde også nogle værktøjer derinde.
Jeg har ikke gjort noget ved samlingerne mellem asfaboard-pladerne, men alle samlinger er på reglerne, og jeg har hæftet dem ret tæt, mindst hver 10. cm.
Jeg foreslår asfaboard eller ude-gips til dig, da det bliver den indvendige del af din carport.
Vindvæv bliver lettere beskadiget for ikke at nævne gammelt vindpapp.
Vindvæv er heller ikke så pænt som synlig inderside, da er asfa eller gips betydeligt pænere.
Jeg satte vindvæv på mit skur og huset (meget hurtigt og let) og asfaboard på garagen.
Garagen stod med asfaboard og listebeklædning en vinter, så det føltes næsten som vægge. Jeg havde også nogle værktøjer derinde.
Jeg har ikke gjort noget ved samlingerne mellem asfaboard-pladerne, men alle samlinger er på reglerne, og jeg har hæftet dem ret tæt, mindst hver 10. cm.
Jeg foreslår asfaboard eller ude-gips til dig, da det bliver den indvendige del af din carport.
Vindvæv bliver lettere beskadiget for ikke at nævne gammelt vindpapp.
Vindvæv er heller ikke så pænt som synlig inderside, da er asfa eller gips betydeligt pænere.
Desværre har jeg ingen pris på det, jeg har ikke brugt det selv, men kun læst om nogle, der har brugt det. Tag og giv din byggemarked et kald og tjek med dem, om de kan skaffe det hjem eller har det i deres sortiment. Så burde de også kunne give en pris, men jeg tror nok, at det er dyrere, men som sagt er jeg ikke sikker.Suhagg sagde:
Tak. Tager asfaboard i tilbuddet. Lavede en hurtig beregning, og det er jo maks 8papp eller så for det, jeg har brug for, så det er ikke store penge på en bygning i denne størrelse. Giver også en pænere inderside i carporten, som du siger.Mikael_L sagde:Du kan vel vælge lidt hvad du vil, vindpap, asfaboard, udegips vindvæv ...
Jeg satte vindvæv på friggeboden og huset (meget hurtigt og nemt) og asfaboard på garagen.
Garagen stod med asfaboard og sømmelægte en vinter, så det føltes næsten som vægge. Jeg havde også en del værktøj derinde.
Jeg har ikke gjort noget ved samlingerne mellem asfaboard-pladerne, men alle samlinger er på regel, og så har jeg jo klamret ret tæt, mindst hver 10. cm.
Jeg foreslår asfaboard eller udegips til dig, fordi det bliver som den faktiske inderside på din carport.
Vindvæv bliver lettere beskadiget for ikke at tale om gammel vindpap.
Vindvæv er heller ikke så pæn som synlig inderside, der er asfa eller gips betydeligt mere dekorative.
Skal lige kigge på det senere. Men jeg er ikke så glad for at være først med "ny teknik". Har man bygget med plast i 25 år, og det har fungeret godt, så fortsætter jeg med det.Ola78 sagde:Desværre har jeg ingen pris på det, jeg har ikke brugt det selv, men kun læst om dem, der har brugt det. Tag og ring en gang til din byggemarked og hør med dem, om de kan skaffe det hjem eller har det i deres sortiment. Da burde de også kunne give en pris, men jeg tror nok, at den er dyrere, men som sagt, jeg er ikke sikker.
Jo flere man taler med, jo flere meninger 
Tømreren siger
Asfaboard hvad er det for en gammel tømrer der anbefaler det?
Udegips i så fald siger han, men det er ikke hvad han anbefaler, kør på vindväv siger han.
Vi får se hvor det ender.
Tømreren siger
Asfaboard hvad er det for en gammel tømrer der anbefaler det?
Udegips i så fald siger han, men det er ikke hvad han anbefaler, kør på vindväv siger han.
Vi får se hvor det ender.
Vinddug er jo også godt. Hurtigt, smidigt og billigt. Sandsynligvis bedst ydeevne, dvs. bedste kvot vindtæthed/diffusionsåbenhed.
Men så har du vinddug synligt på indersiden af carporten, hvilket ikke er super dårligt på nogen måde, men hvis det var asfaboardplader eller udendørs gipsplader i stedet, så ville det visuelle indtryk af carportdelen blive løftet lidt.
Udendørsgips er jo ret tungt at arbejde med, men det har nogle store fordele, den største er den afstivning af rammen du får. Selv udendørsgips giver dig en relativt attraktiv inderside i carportdelen.
Jeg kan ikke udpege nogen af alternativerne som det absolut bedste, der fejer de andre af banen. Fordele og ulemper er vel i omtrent samme størrelsesorden. Det er kun gammel, ærlig tjæret vindpap, jeg mener overhovedet ikke kvalificerer sig, da har vinddugen alle vindpappens fordele og nogle flere.
Men så har du vinddug synligt på indersiden af carporten, hvilket ikke er super dårligt på nogen måde, men hvis det var asfaboardplader eller udendørs gipsplader i stedet, så ville det visuelle indtryk af carportdelen blive løftet lidt.
Udendørsgips er jo ret tungt at arbejde med, men det har nogle store fordele, den største er den afstivning af rammen du får. Selv udendørsgips giver dig en relativt attraktiv inderside i carportdelen.
Jeg kan ikke udpege nogen af alternativerne som det absolut bedste, der fejer de andre af banen. Fordele og ulemper er vel i omtrent samme størrelsesorden. Det er kun gammel, ærlig tjæret vindpap, jeg mener overhovedet ikke kvalificerer sig, da har vinddugen alle vindpappens fordele og nogle flere.
Klik her for at svare