Til min garage havde jeg tænkt sådan her, er jeg på rette vej eller mangler der noget?
Løslægte 22x45, panel 22x145, pap, lægte 45x45, isolering, lægte 170, isolering, vindtæt pap, OSB, gips
Forsøgt at finde en bil eller konstruktionsplan lige præcis for denne type væg, men har ikke fundet nogen der har set noget lignende?
Denne var rigtig god til at se hvordan væggen kan se ud
http://www.moelven.com/se/Inspiration/Fasadguiden/
Løslægte 22x45, panel 22x145, pap, lægte 45x45, isolering, lægte 170, isolering, vindtæt pap, OSB, gips
Forsøgt at finde en bil eller konstruktionsplan lige præcis for denne type væg, men har ikke fundet nogen der har set noget lignende?
Denne var rigtig god til at se hvordan væggen kan se ud
http://www.moelven.com/se/Inspiration/Fasadguiden/
Det stemmer, isoleret plade og gulvvarme, jeg kommer ikke til at mure med leca da fundamentet vil ligge højt og fint, og jeg vil aldrig bruge garagen som vaskehal, så jeg syntes det føltes unødvendigt at mure leca nu til sidst.Mikael_L sagde:
Jeg er ingen tømrer, så du må forklare nærmere, hvor den skal være, og hvilken dim.
Indsæt den gerne her i.
Endnu et spørgsmål. Jeg forbereder også den del, der bliver carport med gulvvarme, hvis jeg engang skulle ønske at indrette denne til en opvarmet del også.
Altså vil jeg lave samme opsætning på ydervæg, så jeg senere indefra kan efterisolere, lægge regler og gøre det klart.
Uisoleret ydervæg i carport del
Bræddebeklædning 22x45, panel 22x145, spærlekt 28x70, masonitbit, pap, regel 45x45, isolering,
Men jeg kan jo ikke lade isoleringen stå åben her, så hvad kan jeg afslutte med, så jeg får en pænere indervæg i min carport, som måske altid vil være en uopvarmet carport (hvis jeg ikke vinder i lotto)
Sådan her?

Senest redigeret:
Du tænker altså at panelere carporten, det er det du mener med "Men jeg kan jo ikke efterlade åben isolering her, så hvad kan jeg afslutte med, så jeg får en lidt pænere indervæg i min carport, som måske altid vil være en uopvarmet carport (om jeg ikke vinder i lotto)"?
Ikke så let at følge med, når jeg har alt klart i mit eget hoved bare.Mikael_L sagde:
Præcis. Denne del ude til højre på 7x8.5m vil være carport.
Forsiden bliver en eneste stor åbning uden port men siden og bagsiden bliver panel og konstruktion præcis som resten af bygningen. Skulle jeg ønske at lukke denne del og gøre det opvarmet, skal det kunne lade sig gøre.
En lille plantegning.
Til venstre bliver der en stor port ca 5m b x 3m h. Til højre bliver der en stor åbning ind til carporten. Lidt over 6.5m åbning.

28x70 strø er nu, har jeg forstået, helt overdrevet i mit tilfælde.
Det eneste, jeg har brug for, er jo lidt luft mellem panelen og min 45x45 regel, som jeg vil fastgøre panelen til.
Altså enten kløve noget selv eller købe noget færdigt i en mindre dimension. Hvad kunne noget færdigt være?
10mm x 20mm eller noget, hvad bliver det i standard dim?
Det eneste, jeg har brug for, er jo lidt luft mellem panelen og min 45x45 regel, som jeg vil fastgøre panelen til.
Altså enten kløve noget selv eller købe noget færdigt i en mindre dimension. Hvad kunne noget færdigt være?
10mm x 20mm eller noget, hvad bliver det i standard dim?
Jeg ville bygge væggene sådan her:
Panel
Sømlægte 28*70
Asfaboard
Stående reglar 45x145 (eller evt. 45x170) isoleret i garagen uisoleret i carporten.
I garagedelen difftæt plast
I garagedelen liggende regel 45x45 med isolering.
Eltrådene trækkes her inden væggene lukkes
Sluttelig OSB + gips
Panel
Sømlægte 28*70
Asfaboard
Stående reglar 45x145 (eller evt. 45x170) isoleret i garagen uisoleret i carporten.
I garagedelen difftæt plast
I garagedelen liggende regel 45x45 med isolering.
Eltrådene trækkes her inden væggene lukkes
Sluttelig OSB + gips
Hvis du krydslægter med 45x45 på ydersiden af stammen, kan du bruge bærrelægte 45x25 (50x25), som ofte er billigt lortetræ. Så lægger du denne lægte præcis på den liggende 45x45, så har du alligevel noget ordentligt at sømme i.Suhagg sagde:28x70 lægte har jeg nu forstået er helt overdrevet i mit tilfælde.
Det eneste jeg behøver er lidt luft mellem panelen og min 45x45 regel, som jeg kommer til at fastgøre panelen i. Altså enten kløve noget selv eller købe noget tyndt færdigt. Hvad kunne noget færdigt være?
10mm x 20mm eller hvad bliver det i standard dim?
Men jeg ville som sagt krydslægte på indersiden for lettere at få elen på plads. Og derefter have 28x70 som lægte til sømning. Desuden sømmet med sømpistol og 50-60mm søm, lågene med 75mm søm.
Stort tak!Mikael_L sagde:
Skal tjekke med tømreren, der skal hjælpe mig med støttekonstruktionen, hvad han anbefaler.
El på indersiden bliver jo betydeligt lettere på denne måde i stedet for at skulle bore igennem en masse i konstruktionen på 170.
Ja det bedste er, at man næsten ikke behøver at bore overhovedet. Vandret trækning af rør er kun langs med de krydsregulerede 45x45, og lodret presser man ind mellem plasten og 45x45'erne.Suhagg sagde:
Asfaboard synes jeg, du kan bruge, da det giver carport-delen en lidt mere hyggelig fornemmelse end at se bagsiden af yderpanelen, samt at det tåler lidt slitage og uheld bedre end pap eller vindvæv. Køb en sømpistol til lange smalryggede (5,7 mm 6 mm, eller hvad de nu er) klammer. Skyd asfa'en fast med ca. 30 mm lange i cc 10 cm. Det går mega hurtigt, og det er ufatteligt billigt med klammer. Jeg sømmede først min asfaboard op med papspik, cc ca. 40-50 cm, derefter gik jeg hurtigt over med en masse klammer.
Asfaboarden giver desuden carport-delen en anelse sidestabilitet, men jeg synes ikke, det er nok med kun den. Så glem ikke mindst en skråstiver i hver væg i carporten; det fungerer godt med 28x70, som du sømmer i hver regel, den passerer.
Tak.Mikael_L sagde:Jeg ville bygge væggene sådan her:
Panel
Nellægte 28*70
Asfaboard
Stående stolper 45x145 (eller evt. 45x170) isoleret i garagen, uisoleret i carporten.
I garageafsnittet damptæt plast
I garageafsnittet liggende regel 45x45 med isolering.
El-installationen føres her, før væggene lukkes igen
Til sidst OSB + gips
Siger min tømrer det samme som dig, så er dette officielt facit for en prisvenlig og god garagevæg.
5 - 10 mm stående ventilationsliste, der er sømmet til regelværket, er det noget, man skal bekymre sig om, eller er det overkill? For at nellægten ikke skal tætne for meget imod asfaboarden, går jeg ud fra.
Så for at opsummere og se, om jeg er med på, hvilken rækkefølge det hele kommer.
Træbeklædning, Panel, Nellægte 28*70, Asfaboard (1200x2740x12), Stående 45x170, isolering, damptæt plast, liggende 45x45, isolering, el-installation, OSB, gips.
Dum spørgsmål, men hvis der kommer fugt ind i isoleringen mellem asfaboard og plast, kommer den vel ikke ud? Men den skal måske heller ikke komme ind, så det er et ikke-problem :x
Senest redigeret:
Den diffunderer ud gennem asfaboarden.Suhagg sagde:
Hvad angår plast i væggen, er der et generelt råd om ikke at bruge plast i uopvarmede bygninger.
Så den del kan sikkert diskuteres noget, hvis du ikke har tænkt at opvarme garagen.
Men du har nævnt gulvvarme, så jeg skrev plast.
Selv har jeg bygget en kold garage med plast, så modig er jeg.
Et alternativ i stedet for plast i væggene kan være at sætte en såkaldt dampspærre, som tilpasser sig efter omgivelsernes relative luftfugtighed. Her kan du læse mere om disse, først Isovers variant http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Produktblad%20Vario.pdf, og her er Rockwools variant http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-klimatmembran
Tak. Antager at prisen løber en hel del i vejret sammenlignet med plast.Ola78 sagde:
Du tilfældigvis ikke har en figur for hvordan dette ligger prismæssigt?