Har holdt på i næsten 1 time med disse tre. Det er helt umuligt med mandskraft/trækker at få de to øverste skruer ud. Er der nogen, der har en idé om, hvad jeg kan gøre for at få fanskaberne ud?

• Tre fastklemte skruer i gammelt hængsel på slidt trædør, svært at fjerne.
Har du banket eller varmet?

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Banket ja. Men opvarmet nej ikke prøvet.
kommer tilbage om 3min tak

Jeg kan ligesom stramme dem lidt. Så de er jo ikke, at de sidder helt fast. Føles som om det er gevindet, som man drejer mod uret med, der er paj.

Slagmejsel med bitsholder, har tre mulige slutresultater ifølge min erfaring... Findes blandt andet på Biltema
1. Skruen løsner
2. Skruen knækker
3. Sporet går i stykker

Den har en ret finurlig mekanik, her fandt jeg en lille forklaring :)

• Synes
hapazard og 4 andre
  • Laddar…
Slagskruetrækker kan være en måde.
Det er vigtigt at få godt greb i sporet, og til det kræves det at bruge en skruetrækker, der har både den rette bredde og den rette tykkelse. Ellers bliver det bare pandekage og ødelagt spor. Kunsten at skrue rigtigt med fastnøgle er forfaldet lidt med alle de moderne stjerne og torx.
Vil du redde hængslet? Ellers kan du slibe et dybere spor.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Virker heller ikke med varme. Mejslen hopper til, når jeg forsøger at dreje. Gevindet er ødelagt. Har også forsøgt at fylde ud med sølvtejp. Det virkede heller ikke.

Skulle nok have forsøgt at bore dem ud eller svejse en bolt fast og trække/skruve dem løs.

• Synes
Ubbe55 og 1 anden
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Slagskruemaskine kan være en måde.
Det er vigtigt at få godt greb i rillen, og for det kræves det at bruge en skruetrækker, der har både den rette bredde og rette tykkelse. Ellers bliver det bare en pandekage og ødelagt rille. Kunsten at skrue rigtigt med rille-skruer er forfaldet lidt med alle moderne stjerne og torx.
Vil du redde hængslet? Ellers kan du slibe en dybere rille.
Det er et vindue, som jeg forsøger at restaurere. Hængslet bekymrer jeg mig ikke om. Men er
bekymret for at vinduet går i stykker, hvis jeg sliber en dybere rille?

• Synes
MatKal123
  • Laddar…
Skruveudsug
Bor
Teste emårn

M MrDizzy sagde:
Ville nok have forsøgt at bore dem ud alt svejse fast bolt og dreje/skru fjerne.
Enig, det nemmeste er jo at bore skruehovedet væk, alt fikset.

• Synes
Ubbe55
  • Laddar…
Haha. Tak konger! De virkede at slibe op et spor
Fået krampe i biceps

• Dørhængsel med værktøjsmærker og huller på en slidt dørramme, efter reparation med slibning.
  • Synes
Magnus E K og 10 andre
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom sagde:
Slagnøgle med bitsholder, har tre mulige slutresultater ifølge min erfaring... Findes blandt andet på Biltema
1. Skruen løsner
2. Skruen brækker
3. Sporet går i stykker

Den har en ret snedig mekanik, her fandt jeg en lille forklaring :) [media]
Ja, jeg har en sådan. Lidt sjovt at der næppe findes nogen elmaskiner, der gør, hvad denne dims gør. Alle burde have sådan en i deres arsenal!
__
PS. En god idé at smøre mekanikken med fx lithiumfedt for optimal ydeevne, eller ”moly”-fedt dvs. MoS2-baseret.

Senest redigeret:
  • Synes
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
N
Det som har fungeret bedst for mig, når det gælder lignende skrue til vindue, er først at varme lidt, så malingen bliver blød og man let kan skrabe den væk. Vigtigt at skruesporet bliver helt rent. Skrab lidt ekstra og tag så en god skruetrækker, der passer godt i sporet og fylder hele sporet. Det plejer at lykkes, men nogle gange sidder det så fast, at skruen alligevel giver efter.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Sidder skruer fast, skal man jo ikke bruge skruemaskine alligevel. Bedst er jo en velpassende skruetrækker og så tage fat. Ofte bliver skruen ødelagt af forkerte værktøjer, så man gør det sværere og sværere selv desuden. Så rengøre ordentligt fra start, ikke efter man har maltrakteret sporet.......

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.