Kan jeg lask 2"8 hele vejen på overrammerne og hanebjælkerne for at fjerne den længdegående bærende bjælke?
Dette for at fjerne de gamle "kallvindar" på begge sider i huset. Og få en større overetage.
Der er ingen væg noget sted på den nederste etage uden ydervæggene er bærende der.
Hvor Bred er bygningen?
Den ydervæg, der ses på billederne, kan ikke optage udadrettede kræfter, så det er derfor lidt farligt at fjerne bærelinjen.
Kan du ikke lade bærelinjen og stolpen være tilbage?
Det går sikkert fint.
Om gulvbjælkerne og overarmene sammen med hanbjælkerne danner en rigtig tagstol, så er det ikke noget problem. Men du skal sikre dig, at der virkelig er en tilstrækkelig forbinding, hvor gulvbjælkerne møder overarmene. Derefter skal du beholde de ydre støtteben.
Robuste sømplader, når du samler på, øger konstruktionens stivhed.
Bygningen er 6 meter mellem ydervæggene. Jeg skal lave om på overetagen, så jeg får væggene midt i bygningen på hanebjælkerne. Det, jeg var bekymret for, var om overrammerne giver efter mellem ydervæggen og der, hvor hanebjælken starter.
Jeg regner op ydervæggen, så jeg får en stærk forbindelse, som spærfødderne skal hvile på.
Derefter støtter jeg op spærfødderne og fjerner den langsgående bjælke. Så sømmer jeg 2"6 på begge sider af overrammerne og hanebjælken med sømplader. Så bliver det nok stærkt. Jeg overvejede at sømme 2"8 på, men så sænker man jo loftet, og det vil jeg ikke. Tager i stedet dobbelte 2"6.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.