Jeg har et 1,5 plans hus bygget i midten af 70'erne. Huset har en bredde på næsten 10 meter og på overetagen er væggene relativt langt inde i huset, ca. 2,5m fra tagfoden. Så den indvendige bredde på overetagen er kun ca. 5m (10m-2*2,5m).

Jeg vil gerne flytte væggene ud, så vi får større areal på overetagen (i det mindste for et af rummene - vil opdele et soveværelse, som i dag strækker sig fra væg til væg). Det betyder godt nok, at loftshøjden bliver lavere, jo længere ud mod tagfoden man bevæger sig, men jeg vil gerne flytte væggene, så de måske ligger 1,0 m fra tagfoden. Så ville jeg få en indvendig gulvbredde på ca. 7,5-8m på overetagen.

Mit problem er dog, at jeg har tagspær af typen ramverk (se link), http://www.roslagshus.se/takstolstyper og den konstruktion har bærende støtteben. Det jeg gerne vil gøre, er at flytte støttebenene fra nuværende position (2,5 m fra tagfoden, 2,5 m til kip). Jeg har ingen bærende vægge på underetagen. De nuværende tagspær er sat med cc 60cm og har dimension 195*45.

Hvilke alternativer har jeg? Jeg antager, at jeg ikke bare kan flytte støttebenene, som jeg antager holder gulvet samt støtter op ydertaget afhængigt af belastning. Et alternativ, jeg har overvejet, er at flytte støttebenene ca. 1,5m i hver væg og så sætte et nyt støtteben i midten af tagspæret fra gulvbræddekanten op til hanebjælken eller kip. Jeg skal alligevel have en væg i midten af soveværelset.

Er der nogen god konstruktør / bygningsingeniør, jeg kan henvende mig til i 08-området?

Er der nogen, der har gjort noget lignende?

Regn med at du kan have brug for forstærkninger mange steder.
Din planlagte flytning kan påvirke HELE tagspæret, dvs. det kan være nødvendigt med forstærkninger af både gulvbjælker og de skrånende dele.
Desuden kræver dette byggetilladelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.